Bushalte en parkeervakken

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Bushalte en parkeervakken

Bericht door jurgends »

Hey,

Als er naast de rijbaan afgebakende parkeervakken zijn aangeduid door een e9a , zoals bvb hier:
http://goo.gl/maps/Wbj4V" target="_blank
en men plaatst dan een bushalte bord op het voetpad. Mag men dan nog parkeren aan dat bord of moet je ook die 15m voor en achter vrij laten?

bedankt!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Bushalte en parkeervakken

Bericht door Inazuma »

jurgends schreef:Als er naast de rijbaan afgebakende parkeervakken zijn aangeduid door een e9a , zoals bvb hier:
http://goo.gl/maps/Wbj4V" target="_blank
en men plaatst dan een bushalte bord op het voetpad. Mag men dan nog parkeren aan dat bord of moet je ook die 15m voor en achter vrij laten?
Het bord dat een bushalte aangeeft, is geen verkeersteken .
(Staat nog steeds niet in de wegcode, eigenlijk màg het dus niet eens gebruikt worden :!: ).

Het verbod om aan een halte te parkeren, wordt opgelegd dmv een verkeersregel (25.1.2° )

Maar :
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.

De parkeertoelating E9a gaat dus boven de verbodsregel.
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: Bushalte en parkeervakken

Bericht door jurgends »

Natuurlijk, zo simpel :)

En wat als het bord e9a er niet zou staan?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Bushalte en parkeervakken

Bericht door Benny Stinkens »

Ik zie nergens op de foto een bushalte of een bord wat een bushalte aanduidt :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Bushalte en parkeervakken

Bericht door Inazuma »

jurgends schreef:En wat als het bord e9a er niet zou staan?
Dan mag je er niet staan ...

"parkeervakken" of "parkeerplaatsen" bestaan niet eens in de wegcode, enkel maar de lijnen er rond kunnen je dus ook geen parkeertoelating geven.


In talloze gemeenten vind je echter wel parkeerplaatsen aangeduid pal naast een bushalte, maar zonder E9x.
Eigenlijk mag je daar dus niet parkeren ...
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: Bushalte en parkeervakken

Bericht door jurgends »

Ik zie nergens op de foto een bushalte of een bord wat een bushalte aanduidt :?:
Klopt, die zijn er recent gezet.
Het verbod om aan een halte te parkeren, wordt opgelegd dmv een verkeersregel (25.1.2° )

Maar :
6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.

De parkeertoelating E9a gaat dus boven de verbodsregel.
Nu vraag ik me wel af, gaat het bord e9a dan ook boven de andere regels uit artikel 25.1?
Dat kan wel erg vervelende situaties geven ...
vb:
3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;
Als ik tevens puntje 9 bekijk staat daar expliciet bij dat het niet geldt bij deze borden, waarom staat het daarbij en bij de andere puntjes niet?
9° op de rijbaan wanneer deze verdeeld is in rijstroken, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a of E9b is aangebracht;
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Bushalte en parkeervakken

Bericht door Inazuma »

jurgends schreef: Nu vraag ik me wel af, gaat het bord e9a dan ook boven de andere regels uit artikel 25.1?
Dat zou in principe moeten, het is immers letterlijk wat er in de wegcode staat ...
Dat kan wel erg vervelende situaties geven ...

Als ik tevens puntje 9 bekijk staat daar expliciet bij dat het niet geldt bij deze borden, waarom staat het daarbij en bij de andere puntjes niet?
9° op de rijbaan wanneer deze verdeeld is in rijstroken, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a of E9b is aangebracht;
Inderdaad.

Het gaat hier om een reeds jarenlang bestaande, maar nooit gecorrigeerde dubbelzinnigheid in de wegcode ...
1 van de veel te vele, helaas ...

Sommigen interpreteren dit zo, dat er in de verkeersregel moet bijstaan dat het bord een uitzondering op de regel oplevert.
Maar dat staat nergens zo in de wegcode.
Die stelt immers zonder meer dat de verkeerstekens boven de verkeersregels gaan - uiteraard wanneer beide in tegenstrijd zijn met elkaar.

Bovendien staat er bij een hoop andere regels (niet parkeer-gerelateerd) ook niet bij of en wanneer er van kan afgeweken worden door verkeerstekens.
Wanneer men stelt dat dit inzake parkeren vereist zou zijn, zou dat immers voor alle "stukken" van de wegcode nodig moeten zijn.


Ik wil je er meteen bij zeggen dat mijn interpretatie je wel problemen met de arm der wet kan opleveren ;)
Of je een Belgische rechtbank vindt die je hiervoor vrijspreekt is ook maar de vraag.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Bushalte en parkeervakken

Bericht door de rijprof »

Zelfs als er een bord staat dat parkeren toelaat, zou ik er persoonlijk niet parkeren op minder dan 15 meter vóór of voorbij het bord dat een (voorlopige) bushalte aanduidt.
Eerder uit hoffelijkheid t.o.v. busbestuurders.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: Bushalte en parkeervakken

Bericht door jurgends »

Ik heb 'voor de leut' eens gemaild naar politie Antwerpen wat zij er van denken, dit is het antwoord afkomstig van 'LP_Politie Verkeerseducatie':
Zoals het artikel hieronder beschrijft mag je dus niet parkeren op de parkeerplaatsen.
KB 01/12/1975 wegcode:
Artikel 25. Parkeerverbod

25.1.
Het is verboden een voertuig te parkeren :

2°
op minder dan 15 meter aan weerszijden van een bord dat een autobus-, trolleybus- of tramhalte aanwijst
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Bushalte en parkeervakken

Bericht door bert.covens »

Dat is dus exact wat Inazuma bedoelde:
Inazuma schreef:Ik wil je er meteen bij zeggen dat mijn interpretatie je wel problemen met de arm der wet kan opleveren ;)
Of je een Belgische rechtbank vindt die je hiervoor vrijspreekt is ook maar de vraag.
Uit de mail die je terugkreeg, blijkt immers al dat de arm der wet in het Antwerpse er anders over denkt. En als je portemonnee je lief is, zou ik ook niet gaan uittesten of een rechter je redenering zou volgen en je zou vrijspreken.

Theoretisch zeg ik: ja, een bord gaat boven de regel. In de praktijk zeg ik: toch maar best niet doen.... :wink:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Bushalte en parkeervakken

Bericht door Inazuma »

In de praktijk blijkt men zeer selectief te verbaliseren ...

Als er naast de E9x ook parkeervakken; een parkeerzone ; of een "speciale aanleg" (kleurtje of zo) aangebracht is, wordt er niet geverbaliseerd als je op minder dan 15m staat.
Zelfde situatie zonder wegmarkeringen word je wél geverbaliseerd, hoewel er wettelijk dus geen enkel verschil is ...
Laatst gewijzigd door Inazuma op 20 nov 2012, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: Bushalte en parkeervakken

Bericht door jurgends »

Maw: wettelijk gezien mag het.
Van de politie mag het niet.
Maar ze verbaliseren niet, dus het mag wel.

En dat is blijkbaar hoe de meesten het zien:
Afbeelding
Afbeelding
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Bushalte en parkeervakken

Bericht door Inazuma »

jurgends schreef:Ik heb 'voor de leut' eens gemaild naar politie Antwerpen wat zij er van denken, dit is het antwoord afkomstig van 'LP_Politie Verkeerseducatie':
Die zullen de "wegcode.be" interpretatie volgen ... maar ik niet 8)


In je foto's zie je dat er parkeervakken zijn aangebracht, dan wordt er dus niet geverbaliseerd.
jurgends
Berichten: 154
Lid geworden op: 16 mei 2011, 21:56

Re: Bushalte en parkeervakken

Bericht door jurgends »

Men heeft nu rond de bushalte de witte lijn weggehaald en vervangen door de bushalte wegmarkering. Auto's parkeren er nu niet meer. Vermoedelijk wil men nu wel verbaliseren alhoewel strikt genomen parkeren nog altijd toegestaan is?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Bushalte en parkeervakken

Bericht door de rijprof »

Parkeren is verboden op minder dan 15 meter aan beide kanten van een plaats die een halte aanduidt.
Als je op meer dan 15 meter parkeert van het bord 'halteplaats' en er is ook geen ander verbod, is er geen probleem.
Stilstaan mag op minder dan 15 meter.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie