Bus...

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gast

Bus...

Bericht door Gast »

Hallo aan de experts hier.
Ik had even een klein vraagje over een situatie die me overkomen is in Asse.
Net voor de overweg om het centrum van Asse in te rijden is er een busstrook die overgaat in een voorsorteer-vak voor degenen die links de overweg over moeten.
Bij druk verkeer (of wanneer er een trein passeert) komt het zeer regelmatig voor dat er teveel wagens naar links moeten en dus reeds op de busstrook gaan voorsorteren.
Vorige week resulteerde dit in een busschaffeur die al toeterend en lichtflitsend kort op de wagens kwam rijden (waar de chauffeur dan nog af en toe uitstapte om op het raam te komen tokkelen en de bestuurders aan te manen de weg vrij te maken).
Nu is mijn vraag wat de beste oplossing is op zo'n moment... Ofwel ga je op de busstrook al voorsorteren en hinder je dus in feite de aankomende bus (wat niet wegneemt dat de buschauffeur overdreven mag reageren), ofwel ga je voorsorteren waar het voorzien is en hinder je al het achterop komend verkeer die daar rechtdoor willen.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Bus...

Bericht door GRO »

De wegcode zegt dat bestuurders voor een kruispunt op de busstrook mogen rijden om zo goed voor te sorteren.
Tot hoeveel meter voor het kruispunt is in de wegcode niet bepaald.
Als ik het goed begrijp is vlak voor het kruispunt al geen busstrook meer, maar een strook om voor te sorteren.
Voor die strook is de busstrook.
Volgens mij mogen, als er veel auto's naar links willen afslaan, ze op de busstrook ook voorsorteren.
(wat niet wegneemt dat de buschauffeur overdreven mag reageren),
Pardon????
Dat overdreven reageren valt onder verkeersagressie, buschaufeur of niet.
Uitstappen en op het raam komen kloppen... tot de een of de andere zijn gsm neemt en naar de 101 belt om te melden dat hij zich bedreigd voelt door een buschauffeur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Bus...

Bericht door de rijprof »

Op street view (Brusselsesteenweg-stationstraat) is geen busstrook te zien. Misschien is dit recenter?

Toch een vraagje.
Als de overweg gesloten is, moet de bus (net als iedereen) toch ook wachten, niet?
Zij er ook problemen als de overweg open is?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Bus...

Bericht door Wouter »

Het gaat hier niet om een busstrook, maar om een bijzondere overrijdbare bedding. Daarop mag je NIET rijden om af te slaan.

(op een busstrook mag dat, zoals GRO al zei, wel)
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Bus...

Bericht door de rijprof »

Bedankt, Wouter, nu zie ik het als je een heel eind teruggaat. Ik schat 200 à 300 meter vóór het kruispunt links naar het centrum.

Net iets voor Vaal eindigt de busbaan (*) en gaat over in een gewone rijstrook met voorsorteerpijlen naar links.
Volgens mij mag je vanaf het kruispunt Brusselsesteenweg/Vaal links voorsorteren. Opletten, wel eerst voorrang verlenen als je van rijstrook gaat veranderen.
77.1. Witte voorsorteringspijlen mogen bij het naderen van een kruispunt aangebracht worden. Deze pijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.
* Hetgeen ik zie, is geen busstrook. Ik noem het een aparte busbaan.
Een busstrook heeft brede onderbroken strepen en deze rijstrook heeft doorlopende strepen.
Lijkt eerder op een aparte bedding.
72.5. De rijstrook die is afgebakend met brede onderbroken strepen, aangeduid door het bord F17 en de markering van het woord « BUS », is voorbehouden aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer, taxi’s en voertuigen voor schoolvervoer bedoeld in artikel 39bis.

Het woord « BUS » en het verkeersbord F17 worden herhaald na ieder kruispunt.
Afbeelding
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: Bus...

Bericht door Wouter »

de rijprof schreef:* Hetgeen ik zie, is geen busstrook. Ik noem het een aparte busbaan.
Een busstrook heeft brede onderbroken strepen en deze rijstrook heeft doorlopende strepen.
Lijkt eerder op een aparte bedding.
Als je goed kijkt zie je ook nog borden F18 staan. Het is dus een bijzondere overrijdbare bedding.

72.6. Een of meerdere brede witte doorlopende strepen of de markering, bedoeld in artikel 77.8, bakenen de bijzondere overrijdbare bedding af die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer.
De woorden « Bus, Tram » mogen op de bijzondere overrijdbare bedding worden aangebracht.
Het verkeersbord F18 wordt herhaald na ieder kruispunt.


Afbeelding F18
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Bus...

Bericht door de rijprof »

Ja, ik dacht ook dat het een aparte bedding was (bijzondere overrijdbare bedding).

Daar mag je met de auto normaal niet op rijden (behoudens enkele uitzonderingen).

Volgens wat ik zie, eindigt de bijzonder overrijdbare bedding net vóór het kruispunt 'Vaal' en gaat over in gewone rijstroken. Ik schat zo'n 250 meter voor het kruispunt met de overweg.

Staat daar soms een 250 meter lange file? :shock:
Indien ja, mag je wettelijk niet op de bijzondere overrijdbare bedding beginnen rijden.
Pas vanaf waar de gewone rijstroken beginnen, mag je links voorsorteren.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Bus...

Bericht door Gast »

GRO schreef: Pardon????
Dat overdreven reageren valt onder verkeersagressie, buschaufeur of niet.
Uitstappen en op het raam komen kloppen... tot de een of de andere zijn gsm neemt en naar de 101 belt om te melden dat hij zich bedreigd voelt door een buschauffeur.
Dat bedoelde ik net (denk dat er een "niet" in m'n zin ontbrak) :)
de rijprof schreef: Staat daar soms een 250 meter lange file?
Inderdaad, daar staat heel regelmatig een file van langer dan 250 meter. Er staan verkeerslichten dus sta je frequent voor rood om het tegenliggend verkeer door te laten. En al zeker als er 2 treinen na mekaar passeren.
Wettelijk mag je dus niet op de bedding rijden ... maar dan ben je dus verplicht al het achterop komend verkeer te hinderen en dat mag eigenlijk ook niet. Plus zijn er een heel aantal mensen die wel achteraan de file aansluiten. Die ga je dus doodleuk langs rechts voorbij rijden om dan te hopen dat ze je er nog willen tussen laten (wat dan nog onmogelijk is als de overweg dicht is of het licht op rood staat).
Blijkbaar dus weer zo'n typisch Belgische verkeers-situatie :)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Bus...

Bericht door de rijprof »

Tja, niet echt ideaal.
Misschien is er een mogelijkheid om verder rechtdoor te rijden en dan ergens te keren?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Bus...

Bericht door Gast »

Als je rechtdoor gaat moet je al een heel stuk verder rijden eer je op een rond punt komt (richting examencentrum Mollem), vanwaar je naar het centrum van Asse kan (ook niet eenvoudig).
Keren heeft geen zin aangezien je aan de overweg in kwestie niet naar rechts mag als je uit de andere richting komt (ook zo'n absurde regeling, maar wel verstaanbaar, anders zou de overweg nog meer geblokkeerd worden).
's Avonds (spitsuur) gaat het verkeer in het centrum zodanig traag dat je soms zelfs als het licht op groen springt beter voor het verkeerslicht blijft staan aangezien je niet weet of je de overweg veilig over kan indien er ineens een trein zou komen (heb daar al mensen zien stilstaan in het midden op de sporen op het moment dat de slagbomen naar beneden gingen).
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Bus...

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: Wettelijk mag je dus niet op de bedding rijden ...
Volgens Google Streetview stopt de BOB thv Vaal.
(noch de bredere doorlopende streep, de "bus" markering, of de F18 zijn na dit kruispunt herhaald.)
Als dat nog zo is, wordt het nadien gewoon een rijstrook, en MOET deze gebruikt worden om linksaf te slaan (voorsorteringspijlen !).

Bij verkeersagressie : 101, ook als het om buschauffeurs gaat.
Nummerplaat noteren, of 6-cijferig busnummer en ev. lijnnummer
Gast

Re: Bus...

Bericht door Gast »

Ik heb ook een vraag ivm dezelfde plek, maar dan komende van de kant van het station van Asse. Er zijn verschillende situaties op de Brusselsesteenweg waar je moet voorsorteren om de middenstrook over te steken om af te slaan (aangeduid met verkeersbord en/of pijlen op de grond), maar er zijn ook plaatsen met dambord-markeringen op de middenstrook waar je dus op je rijstrook moet blijven staan als je deze middenstrook over wilt (op google-maps vind ik deze niet terug, dus die moeten recenter zijn? )
Maar bij de eerste afslag, komende van het station, als je in Vaal wilt afslaan, moet je dan op je rijstrook blijven wachten tot de baan vrij is, of moet je op de middenstrook wachten? Dit is me niet geheel duidelijk. Er zijn geen verkeersborden die voorsorteren aankondigen, er zijn wel pijlen voor auto's die van Brussel komen om later naar links af te slaan aan de overweg (waarvan in jullie vorige berichten sprake was), maar net ter hoogte van Vaal staan er nog helemaal geen pijlen op de grond. De ononderbroken lijnen van de busstrook (of bijzonder overrijdbare bedding) beginnen pas net na Vaal.
Hoe steek je deze plaats correct over?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Bus...

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Ik heb ook een vraag ivm dezelfde plek, maar dan komende van de kant van het station van Asse. Er zijn verschillende situaties op de Brusselsesteenweg waar je moet voorsorteren om de middenstrook over te steken om af te slaan (aangeduid met verkeersbord en/of pijlen op de grond), maar er zijn ook plaatsen met dambord-markeringen op de middenstrook waar je dus op je rijstrook moet blijven staan als je deze middenstrook over wilt (op google-maps vind ik deze niet terug, dus die moeten recenter zijn? )
Maar bij de eerste afslag, komende van het station, als je in Vaal wilt afslaan, moet je dan op je rijstrook blijven wachten tot de baan vrij is, of moet je op de middenstrook wachten? Dit is me niet geheel duidelijk. Er zijn geen verkeersborden die voorsorteren aankondigen, er zijn wel pijlen voor auto's die van Brussel komen om later naar links af te slaan aan de overweg (waarvan in jullie vorige berichten sprake was), maar net ter hoogte van Vaal staan er nog helemaal geen pijlen op de grond. De ononderbroken lijnen van de busstrook (of bijzonder overrijdbare bedding) beginnen pas net na Vaal.
Hoe steek je deze plaats correct over?
Je plaats op de openbare weg :
9.1.1. Wanneer de openbare weg een rijbaan omvat moeten de bestuurders deze rijbaan volgen.
en bij richtingsverandering naar links :
19.3. De bestuurder die naar links afslaat moet :

1° zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken door middel van de linker richtingsaanwijzer wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.
Deze aanduiding moet ophouden zodra de beweging uitgevoerd is;

2° a) op een rijbaan met tweerichtingsverkeer, zich naar links begeven zonder de tegenliggers te hinderen;
b) op een rijbaan met éénrichtingsverkeer, zo dicht mogelijk bij de linkerrand ervan blijven.


Da's de basis.
Daar voegen we nu de BOB aan toe ...
De dambordmarkering is immers een manier om een bijzondere overrijdbare bedding (BOB) aan te geven.

77.8. Een dambordmarkering die bestaat uit witte vierkanten, mag op de grond worden aangebracht.

Zij bakent de plaats af voorbehouden aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer op een bijzondere overrijdbare bedding of de plaats die eigen beddingen en bijzondere overrijdbare beddingen met elkaar verbinden.

Stilstaan en parkeren op deze markering is verboden.


en

72.6. Een of meerdere brede witte doorlopende strepen of de markering, bedoeld in artikel 77.8, bakenen de bijzondere overrijdbare bedding af die voorbehouden is aan voertuigen van geregelde diensten voor gemeenschappelijk vervoer.

De woorden « Bus, Tram » mogen op de bijzondere overrijdbare bedding worden aangebracht.
Het verkeersbord F18 wordt herhaald na ieder kruispunt.

Fietsers, bromfietsers, motorfietsers, voor het vervoer van passagiers ontworpen en gebouwde voertuigen met meer dan acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend, de voertuigen bestemd voor het woon-werkverkeer die gesignaleerd zijn door het bord afgebeeld in artikel 72.5, vijfde lid, en behorend tot de categorieën M2 en M3, bedoeld in het technisch reglement van de auto's, en taxi's mogen deze bedding volgen indien respectievelijk één of meerdere van de volgende symbolen, en voor taxi's het woord « TAXI », zijn aangebracht op het bord F18 of op een onderbord.

Deze symbolen, alsook het woord « TAXI », mogen eveneens op de bijzondere overrijdbare bedding worden herhaald.
De prioritaire voertuigen mogen op deze bedding rijden wanneer hun dringende opdracht het rechtvaardigt.

De andere voertuigen mogen de bijzondere overrijdbare bedding dwarsen om een parkeerplaats gelegen langs deze bedding in te nemen of te verlaten of een eigendom op te rijden of te verlaten en op kruispunten.

Zij mogen hierop niet rijden behalve om omheen een hindernis op de rijbaan te rijden.


De bestuurders die er rijden moeten, in voorkomend geval, de verkeerslichten bedoeld in artikel 62ter. opvolgen.
Ze moeten bovendien in de toegelaten richtingen voortrijden.
Wanneer variabele signalisatie wordt gebruikt, mogen de markeringen vervangen worden door witte lichtspijkers.



Je mag dus NIET op een BOB rijden - tenzij om omheen een hindernis te rijden, wat hier niet het geval is.
Je mag de BOB dwarsen aan een kruispunt, wat NIET het geval is VOOR je de richtingsverandering effectief uitvoert.

De BOB is geen rijbaan volgens de definitie in de wegcode, maar scheidt hier de 2 rijbanen die dus feitelijk elk 1-richtingsverkeer kennen.
Voor de richtingsverandering naar links, moet je je dus opstellen tegen de linkerrand van je rijbaan - dat is dus NAAST de BOB / dambordmarkering.
Bij het effectief uitvoeren van de richtingsverandering dwars je dan de BOB, aan een kruispunt, wat toegelaten is.


Samengevat :
Je mag niet op een BOB / Dambordmarkering gaan rijden alvorens af te slaan.
In dit geval blijf je op de rijbaan naast de BOB tot je effectief afslaat en de BOB dwarst.

Is er een middenrijstrook thv waar je links wil gaan afslaan, dan gebruik je die , rekening houdend met eventuele tegenliggers.

Staan er voorsorteringspijlen op de grond, dan volg je de overeenkomstige rijstrook.
(Voorsorteringspijlen OP een BOB zijn echter wegcode-onzin, mochten ze er staan.)
Rai

Re: Bus...

Bericht door Rai »

Niet voorsorteren op de bedding dus maar wel al het achterop komend verkeer hinderen die daar rechtdoor willen. :(
Regels gaan voor op de gentleman :!:
En oppassen hoor want de flikken schrijven op.
Plaats reactie