Geflitst worden met voorlopig rijbewijs Cat A

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Johan434

Geflitst worden met voorlopig rijbewijs Cat A

Bericht door Johan434 »

Ik vind niet direct een sluitend antwoord op het internet voor mijn situatie en stel bijgevolg de volgende vraag op dit forum. Ik heb mijn motorfiets uitgeleend aan iemand met een voorlopig rijbewijs en deze is geflitst aan 71 (gecorrigeerde snelheid op PV) in bebouwde kom.

Wat zijn de gevolgen voor zijn voorlopig rijbewijs ?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Geflitst worden met voorlopig rijbewijs Cat A

Bericht door bert.covens »

Je snelheidsboete kan je >>> hier berekenen.


Ik heb het even voor jou gedaan. Het resultaat, als je alles invult, is dan:

Resultaat van de berekening :

De toegelaten snelheid voor uw voertuig op de door u opgegeven weg is 50
Uw gereden snelheid na toepassing van de marge is 71


Mogelijke gevolgen (enkel voor deze overtreding):

•Onmiddellijke inning
160€


•Minnelijke schikking
170€


•Rechtbank
60-3000€
Verval van het recht tot sturen : facultatief

Johan434 schreef:Ik heb mijn motorfiets uitgeleend


Werd hij toen ter plaatse als overtreder geïdentificeerd? Maw, hebben ze hem toen staande gehouden? Zoniet, dan wordt het PV met de vaststellingen verstuurd naar de titularishouder van de nummerplaat van die motorfiets. Naar jou, dus. Uiteraard kan jouw vriend wél bekend maken dat hij de bestuurder was op het ogenblik van de vaststellingen.

Het hangt er dan van af hoe fair jouw vriend in deze is, dan.
Johan434 schreef:Wat zijn de gevolgen voor zijn voorlopig rijbewijs ?
De strengere bestraffing voor jongere bestuurders, is slechts van toepassing op iemand die zijn definitieve rijbewijs sedert minder dan 2 jaar bezit. Vreemd genoeg, niet voor iemand die nog maar een voorlopig rijbewijs bezit.

Iemand in dat geval, zou met 21 km/u overschrijding in de bebouwde kom wél op valreep aan de beurt zijn, zoals je >>> hier kan nalezen. :wink:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Geflitst worden met voorlopig rijbewijs Cat A

Bericht door Inazuma »

Hiervoor is de kans op rechtstreekse vervolging voor de rechtbank reëel, zeker in een eerder "rustig" arrondissement.

Verval van het recht tot sturen is immers mogelijk volgens Art 38 §1.3bis - sommige parketten sturen daar dan ook op aan.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -t4hs6afd1" target="_blank
djeez

Re: Geflitst worden met voorlopig rijbewijs Cat A

Bericht door djeez »

Inazuma schreef:Hiervoor is de kans op rechtstreekse vervolging voor de rechtbank reëel, zeker in een eerder "rustig" arrondissement.

Verval van het recht tot sturen is immers mogelijk volgens Art 38 §1.3bis - sommige parketten sturen daar dan ook op aan.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -t4hs6afd1" target="_blank
*§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.


M.a.w. als je al langer als 2 jaar je vast rijbewijs B hebt en je wordt dan geflitst met een voorlopig rijbewijs A, dan gaat men dat niet afnemen, niet opnieuw rijlessen en examens afleggen voor de motor ? of interpreteer ik dit verkeerd...
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Geflitst worden met voorlopig rijbewijs Cat A

Bericht door bert.covens »

Aan gecorrigeerd 21 km/u te snel in de bebouwde kom, MOET de rechter het dan niet opleggen. Maar hij KAN het (op de valreep) wel degelijk:


Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

3°bis indien hij veroordeelt wegens het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten, op basis van artikel 29,§ 3, wanneer :

•de toegelaten maximumsnelheid met
meer dan 20 kilometer per uur en hoogstens 30 kilometer per uur overschreden wordt in een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf.

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen.



En ook herstelexamens als voorwaarde tot terugkrijgen van het rijbewijs KAN hij dan wel degelijk opleggen als hij een vervallenverklaring uitgesproken heeft:


§ 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° specifieke scholingen bepaald door de Koning.

De examens en onderzoeken bedoeld in deze paragraaf zijn niet van toepassing op de houders van een buitenlands rijbewijs die niet voldoen aan de door de Koning bepaalde voorwaarden om een Belgisch rijbewijs te kunnen verkrijgen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie