Parkeren

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Camionetje
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2012, 07:56

Parkeren

Bericht door Camionetje »

Om een lang verhaal zo kort mogelijk te maken:

Ik woon in een straat waar men langs 1 kant van de weg parkeert. Wanneer je met een personenwagen net langs de borduur parkeert, is er nog juist voldoende plaats om andere wagens door te laten zonder problemen.

Maar, ik rijdt met een camionet (die dus wel wat breder is dan een personenwagen) en moet die dus ook dagelijks parkeren in de straat. Om andere auto's niet te hinderen bij het doorrijden van de straat, zet ik (nu al ongeveer 1 jaar aan een stuk) dagelijks mijn camionet met 2 banden op het trottoir (ongeveer 20 à 30 cm max). Het trottoir op dat punt is minstens 2 meter breed.

Nog nooit heeft ook maar iemand hierover gereclammeerd, nu ineens zit er een briefje achter mijn ruitenwisser (geschreven door 1 van de buren) met de vraag om niet op het voetpad te parkeren. Goed om weten: 80% van de gewone personenwagens staat zelfs gedeeltelijk op het trottoir...

Op het voetpad parkeren mag niet, dat weet ik, maar hoe moet ik het anders doen? De camionet gewoon langs de borduur zetten en dan toekijken hoe de passerende auto's bijna niet meer doorkunnen of er zelfs tegen rijden?

Kortom, mijn vraag: Kan ik hiervoor beboet worden?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Parkeren

Bericht door bert.covens »

Parkeren op het trottoir is strafbaar, en kan beboet worden. En dan is het nog maar te hopen voor een eventule foutparkeerder dat voetgangers daardoor niet verplicht worden om zich op de rijbaan te begeven. Want in dat geval is er nog een verzwarend element: voetgangers in gevaar brengen.

En als je op de rijbaan parkeert, waardoor er minder dan 3 meter ruimte op de rijbaan overblijft, ben je eveneens strafbaar.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Camionetje
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2012, 07:56

Re: Parkeren

Bericht door Camionetje »

bert.covens schreef:Parkeren op het trottoir is strafbaar, en kan beboet worden. En dan is het nog maar te hopen voor een eventule foutparkeerder dat voetgangers daardoor niet verplicht worden om zich op de rijbaan te begeven. Want in dat geval is er nog een verzwarend element: voetgangers in gevaar brengen.

En als je op de rijbaan parkeert, waardoor er minder dan 3 meter ruimte op de rijbaan overblijft, ben je eveneens strafbaar.
De voetgangers hebben nog minstens 2 meter over en het zijn zij niet die reclameren. Het zijn de mensen die niet tegen de firma kunnen waar ik werk (logo op camionet) die wel reclameren.

Er is dus niets anders op dan 'reglementair' te parkeren, en te zien hoe anderen tegen mijn camionet rijden? Sorry, die logica zie ik niet.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Parkeren

Bericht door bert.covens »

Hoeveel ruimte is er nog over op de rijbaan, als jij met je camionnette volledig op de rijbaan parkeert? Indien minder dan 3 meter: dan ben je ook nog in overtreding.

Ik kan weliswaar je probleem en je frustratie begrijpen, het oplossen kan ik helaas niet. Als je mij vraagt of het strafbaar is, dan is het antwoord: JA.

Het is mij echter niet helemaal duidelijk of je daar nu woont, dan wel of je daar parkeert omdat je werkgever daar gevestigd is:
Ik woon in een straat waar men langs 1 kant van de weg parkeert.
In dat geval zou ik in jouw plaats bvb eens samenzitten met zoveel mogelijk van je buren. Ervaren zij hetzelfde probleem, dan zou je bvb met z'n allen je burgemeester of de verantwoordelijke schepen erover kunnen aanspreken. Bijvoorbeeld vragen of het niet haalbaar zou zijn voor je gemeentebestuur om

Afbeelding

te laten plaatsen, als het trottoir toch voldoende breed is.
Het zijn de mensen die niet tegen de firma kunnen waar ik werk (logo op camionet) die wel reclameren.
Als de buurtbewoners niet erg blij zijn met het bedrijf van je werkgever wordt 't wellicht al wat lastiger om hen "mee" te krijgen.

In dat geval, zie ik maar 1 sluitende oplossing. Louter stilstaan op de rijbaan om goederen te laden of te lossen, mag wél als de doorgang daardoor minder dan 3 meter breed zou zijn. Let wel: uitsluitend laden/lossen, in de strikte betekenis van het woord. En naderhand je bestelwagen elders parkeren, waar het wél reglementair en hopelijk (inbraak)veilig kan.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Parkeren

Bericht door Benny Stinkens »

Schiet niet op de verkeerde aub. :idea:
De logica is:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

1° onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;
Niet parkeren op het voetpad (zelfs al zou dit 10 meter breed zijn)
Artikel 25. Parkeerverbod
7° wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden;
Minstens 3 meter plaats laten op de rijbaan.
Er is dus niets anders op dan 'reglementair' te parkeren, en te zien hoe anderen tegen mijn camionet rijden? Sorry, die logica zie ik niet.
Nu je het zegt, ik zie jou logica ook niet :?:
Ofwel sta je goed geparkeerd en is er voldoende plaats, dan zou er geen probleem moeten zijn.
Ofwel is er te weinig plaats en sta je verkeerd geparkeerd.

Je kan zoals Bert reeds aangaf, je probleem een samen met je buren voorleggen bij de gemeente. :idea:
Anders vrees ik dat je ergens anders zal moeten parkeren.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Camionetje
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2012, 07:56

Re: Parkeren

Bericht door Camionetje »

Benny Stinkens schreef:Schiet niet op de verkeerde aub. :idea:
De logica is:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

1° onverminderd artikel 23.4, op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;
Niet parkeren op het voetpad (zelfs al zou dit 10 meter breed zijn)
Artikel 25. Parkeerverbod
7° wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden;
Minstens 3 meter plaats laten op de rijbaan.
Er is dus niets anders op dan 'reglementair' te parkeren, en te zien hoe anderen tegen mijn camionet rijden? Sorry, die logica zie ik niet.
Nu je het zegt, ik zie jou logica ook niet :?:
Ofwel sta je goed geparkeerd en is er voldoende plaats, dan zou er geen probleem moeten zijn.
Ofwel is er te weinig plaats en sta je verkeerd geparkeerd.

Je kan zoals Bert reeds aangaf, je probleem een samen met je buren voorleggen bij de gemeente. :idea:
Anders vrees ik dat je ergens anders zal moeten parkeren.
Was helemaal niet m'n bedoeling om onbeleefd te zijn, mocht dit zo overkomen, excuses hiervoor.

Even wat verdere info:

In de straat is het zelfs enkel plaatselijk verkeer. Hier kijkt geen kat naar om 't zo te zeggen. Het is hier meer een sluipweg geworden om files te vermijden.

Wanneer ik juist geparkeerd sta, dus net naast de borduur, is er zelfs bijna 4 meter plaats voor de auto's naast mij om door te kunnen. Het probleem is dat het hier geen eenrichtingsverkeer is. Vaak is het dus zo dat er auto's uit de twee richtingen komen en geen één van de twee het geduld heeft om 10 seconden te wachten... Resultaat: Ze rijden beide door met hun spiegel komt er mooi weer een kras bij op mijn camionet. :( Aangezien ik super mijn best doe om mijn camionet zo goed mogelijk te behandelen (ook al is deze van 't werk), is het echt wel frustrerend om te zien hoe anderen dit naar de botten helpen. Vandaar mijn 'oplossing' om 2 banden net op het trottoir te zetten.

Wat samenzitten met de buren betreft. Buiten die ene die dat briefje onder mijn ruitenwisser stak, doet bijna iedereen hetzelfde. Ermee verder gaan willen/durven ze echter niet...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Parkeren

Bericht door Benny Stinkens »

Was helemaal niet m'n bedoeling om onbeleefd te zijn, mocht dit zo overkomen, excuses hiervoor.
Je kwam zeker niet onbeleefd over, alleen jou logica kan ik niet volgen. :wink:
Omdat anderen (mogelijk) een overtreding begaan, geen kleintje notabene (ongeval met vluchtmisdrijf) vraag jij nu of jij er ook eentje mag doen. :idea:

Wij kunnen je geen ander antwoord geven, wij begrijpen je wel, maar we kunnen de wetten niet aanpassen.

Dat jou medeburen niet mee met jou verder durven gaan vind ik ook een beetje eigenaardig.
Het is niet zo dat je de gemeente gaat aanklagen of dergelijks, je stelt gewoon ginder een vraag of ze hun parkeerbeleid kunnen aanpassen in jou straat.
Het zal dus eerder niet willen zijn i.p.v. niet durven.

Anderzijds kan ik begrijpen waarom, want ik denk dat je op de gemeente weinig kans maakt. (en zeker op korte termijn)

Samengevat:
Je mag dus niet parkeren op een trotoir.
Je kan met je medeburen de vraag stellen aan je gemeente.
Als er iemand gepakt word, omdat hem tegen jou voertuig gereden heeft en vluchtmisdrijf pleegt, zal het zijnen beste dag niet zijn.
Meer kunnen we je spijtig genoeg niet vertellen. :cry:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Parkeren

Bericht door bert.covens »

Camionetje schreef:Wat samenzitten met de buren betreft. Buiten die ene die dat briefje onder mijn ruitenwisser stak, doet bijna iedereen hetzelfde. Ermee verder gaan willen/durven ze echter niet...
Vreemde redenering van je buren, dan.

Gewoon de bevoegde schepen en/of de burgemeester bvb op hun zitdag een gezamenlijke vraag stellen, daar misdoe je niks mee. Je stelt gezamenlijk een redelijke vraag op, en stelt mogelijks zelfs een niet al te dure oplossing voor jullie probleem naar voor. Daar is niks strafbaars aan. Een neen heb je, een ja kan je krijgen. Dat durven zij dus niet? Ze durven dan kennelijk wél een parkeerovertreding begaan, en in het andere geval telkenmale met een bang hartje hun auto achterlaten. Telkens afwachtend hoeveel schade hun auto nu weer euh rijker is.
Camionetje schreef: In de straat is het zelfs enkel plaatselijk verkeer. Hier kijkt geen kat naar om 't zo te zeggen. Het is hier meer een sluipweg geworden om files te vermijden.
Dan zou je bvb beter vragen dat de lokale politie hier zo nu en dan eens op controleert, en een paar boetes uitdeelt, ipv zelf een parkeerovertreding te begaan. Als dan de tam tam z'n werk wat doet, heb je mischien wat minder last van onnodig sluipverkeer.

Of als er toch enkel bestemmingsverkeer toegelaten wordt, bvb vragen om er inderdaad éénrichtingsverkeer van te laten maken. Ook hier zal je dan je buren mee moeten zien te krijgen. Immers, éénmaal éénrichtingsverkeer ingevoerd is, kan je zelf ook je eigen huis maar langs 1 richting bereiken.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Camionetje
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2012, 07:56

Re: Parkeren

Bericht door Camionetje »

bert.covens schreef:
Camionetje schreef:Wat samenzitten met de buren betreft. Buiten die ene die dat briefje onder mijn ruitenwisser stak, doet bijna iedereen hetzelfde. Ermee verder gaan willen/durven ze echter niet...
Vreemde redenering van je buren, dan.

Gewoon de bevoegde schepen en/of de burgemeester bvb op hun zitdag een gezamenlijke vraag stellen, daar misdoe je niks mee. Je stelt gezamenlijk een redelijke vraag op, en stelt mogelijks zelfs een niet al te dure oplossing voor jullie probleem naar voor. Daar is niks strafbaars aan. Een neen heb je, een ja kan je krijgen. Dat durven zij dus niet? Ze durven dan kennelijk wél een parkeerovertreding begaan, en in het andere geval telkenmale met een bang hartje hun auto achterlaten. Telkens afwachtend hoeveel schade hun auto nu weer euh rijker is.
Camionetje schreef: In de straat is het zelfs enkel plaatselijk verkeer. Hier kijkt geen kat naar om 't zo te zeggen. Het is hier meer een sluipweg geworden om files te vermijden.
Dan zou je bvb beter vragen dat de lokale politie hier zo nu en dan eens op controleert, en een paar boetes uitdeelt, ipv zelf een parkeerovertreding te begaan. Als dan de tam tam z'n werk wat doet, heb je mischien wat minder last van onnodig sluipverkeer.

Of als er toch enkel bestemmingsverkeer toegelaten wordt, bvb vragen om er inderdaad éénrichtingsverkeer van te laten maken. Ook hier zal je dan je buren mee moeten zien te krijgen. Immers, éénmaal éénrichtingsverkeer ingevoerd is, kan je zelf ook je eigen huis maar langs 1 richting bereiken.
Oké, bedankt voor de info beide. Ik zal zien hoe ik hiermee verderga.
on4cmv
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 aug 2013, 12:34

Re: Parkeren

Bericht door on4cmv »

Het spijt me, maar ik begrijp het probleem van sommige vraagstellers niet. (Wil het eigenlijk ook niet begrijpen!)

Er is een wegcode dat op zijn minst door elke bestuurder en zeker van dezen met een rijbewijs moet gerespecteerd worden. Doch zijn er die menen dat ze meer zijn dan een ander en alle soorten van uitvluchten en allerlei excuses proberen te verzinnen om toch maar meer rechten of hun eigenbelangen er te kunnen op nahouden.

Ik heb nog met autobussen en zware vrachtwagens gereden, nooit heb ik deze voertuigen in mijn straat geparkeerd. Er is immers maar maximum 7,5 ton toegelaten.
Aansluitend zou het er op neer kunnen komen dat waar bijvoorbeeld een brugje ligt waar men maximum met 10 ton over mag, men er toch over zou rijden met een 30 tonner omdat men erover moet om reden dat men daar toch woont...

Men vergeet hierbij dat bij de aanleg van woonwijken er speciaal rekening gehouden wordt met de veiligheid voor de bewoners en meestal er een snelheidsbeperking van toepassing is zodat de wagens er reglementeer op de rijbaan dienen geparkeerd om dienstig te kunnen zijn als zijnde kunstmatige snelheid remmers.

Daarenboven moeten de voetpaden een vrije doorgang hebben van 1,5 meter. Parkeren op voetpaden en op verhoogde bermen binnen de bebouwde kom is dus verboden.

Het toppunt is dan ook nog dat er zijn die hun voertuig tot in hun woonkamer zouden willen parkeren om dan in hun vrije tijd te gaan joggen of te moeten gaan fitnessen?
Enkele meters conform de wegcode een paar passen verder parkeren is teveel gevraagd, maar om de super atleet tot in het zweet uit te kunnen hangen is geen probleem!
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Parkeren

Bericht door bert.covens »

on4cmv schreef: Daarenboven moeten de voetpaden een vrije doorgang hebben van 1,5 meter.

Parkeren op voetpaden en op verhoogde bermen binnen de bebouwde kom is dus verboden.
Ik vrees dat u hier twee zaken door elkaar haalt.

Wie op een berm (°) parkeert, waar ook voetgangers gebruik van maken, dient op die berm een begaanbare strook te laten van 1,5 meter. Is de berm te smal, dan dient men zijn voertuig geheel of gedeeltelijk op de rijbaan te parkeren.

Parkeren op een trottoir, of in de bbk op een verhoogde berm, is -behoudens plaatselijke reglementering- sowieso verboden, zelfs al is die verhoogde berm in de bbk of dat trottoir nog 10 meter breed.


° : in de regel: in de bebouwde kom op een gelijkgrondse berm, buiten de bebouwde kom op eender welke berm
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Mario Verhelle
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 aug 2013, 14:15

Re: Parkeren

Bericht door Mario Verhelle »

Geachte heer Bert,

Excuseer, maar ik begrijp uw vrees niet zo goed dat ik twee zaken door elkaar haal.

Nergens beweer ik dat er geen vrije ruimte van 1,5 meter voor de voetgangers zou
moeten zijn, daarom vrees ik eerder dat u mijn antwoord aan het verdraaien bent !

Maar misschien in het vervolg zal ik als ex-vrijwilliger van het BIVV proberen om wat
gedetailleerder te kunnen zijn.

Wat ik hierbij tevens nog kwijt wil is dat door te parkeren op voetpaden en verhoogde
bermen het sluipverkeer in vorige aangehaald nog veel minder opgelost zal zijn!

Met vriendelijke groet,
Mario Verhelle - ON4CMV
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Parkeren

Bericht door bert.covens »

Mario Verhelle schreef:Geachte heer Bert,

Excuseer, maar ik begrijp uw vrees niet zo goed dat ik twee zaken door elkaar haal.

Nergens beweer ik dat er geen vrije ruimte van 1,5 meter voor de voetgangers zou
moeten zijn, daarom vrees ik eerder dat u mijn antwoord aan het verdraaien bent !
Ik heb u nochtans letterlijk geciteerd, en hoegenaamd niks verdraaid in uw eigen citaat.

U was namelijk degene die beweerde dat voetpaden (bij het BIVV zouden ze moeten weten dat u trottoirs bedoelde, maar soit), een vrije doorgang moeten hebben van 1,5 meter, en u was diegene die er ook nog een (eigen) conclusie aan vastkoppelde:
Daarenboven moeten de voetpaden een vrije doorgang hebben van 1,5 meter. Parkeren op voetpaden en op verhoogde bermen binnen de bebouwde kom is dus verboden.
Wat u hier schrijft, suggereert dat parkeren op trottoirs toegelaten zou zijn, van zodra er minstens 1,5 meter vrije doorgang is. En dat klopt in de verste verte niet. Het mag -behoudens plaatselijke reglementering- absoluut niet.
Mario Verhelle schreef: Maar misschien in het vervolg zal ik als ex-vrijwilliger van het BIVV proberen om wat
gedetailleerder te kunnen zijn.
Eerder: correcter trachten te zijn.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Parkeren

Bericht door GRO »

Maar misschien in het vervolg zal ik als ex-vrijwilliger van het BIVV proberen om wat
gedetailleerder te kunnen zijn
Echt waar? Ex-vrijwilliger! Van het BIVV nogwel?
Amaai zeg, dat maakt echt heel veel indruk. Wij zijn sprakeloos.
En wat heb je gedaan bij het BIVV? Flyers uitgedeeld op happenings?
Mario Verhelle
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 aug 2013, 14:15

Re: Parkeren

Bericht door Mario Verhelle »

Volgens de wegcode is parkeren op voetpaden een verkeersovertreding van de 2de graad. (Mag dus niet.)
Dat is idem dito voor wat het parkeren betreft op verhoogde bermen binnen de bebouwde kom.

Situatie:

In veel woonwijken zijn de stroken grond tussen de voetpaden en de aanpalende eigendommen openbaar domein.
Volgens kadaster R.O. en Art. 65 v.d. Vlaamse wooncode, maken alzo geen deel uit van de aanpalende woningen!

Er is een boordsteen met greppel (riolering) aan de rand van het voetpad zodat hoger komt te liggen dan de rijbaan.
Aanpalend aan het voetpad en tussen de aanpalende eigendommen ligt er dus een strook grond openbaar domein.
(Deze strook grond ligt zo goed als op dezelfde hoogte als het niveau van het voetpad.)

Vraag:

Is deze strook al dan niet een verhoogde berm?

Met dank !

Mvg,
Mario Verhelle - On4cmv
Gesloten