wie heeft voorrang?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
joskevermeulen2
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 nov 2011, 16:46

wie heeft voorrang?

Bericht door joskevermeulen2 »

hey,

ik kwam onlangs op de baan een situatie tegen waarvan ik niet direct wist hoe het volgens de verkeersregels zou moeten verlopen.

Afbeelding

Mijn vraag is dus, in welke volgorde moeten de auto's het kruispunt op?

Logischerwijs zou ik denken auto A eerst, dan B en als laatste C.


Nu was een vriend van mij auto C, en hij was bijna gebotst tegen auto A. Volgens hem had hij voorrang op auto A omdat deze wou afslagen. Maar volgens mij helemaal niet omdat mijn vriend (auto C) pas als laatste het kruispunt op mag, dus gaat hij volgens mij zowiezo al in de fout omdat hij auto B zijn voorrang afpakt.
Gast

Re: wie heeft voorrang?

Bericht door Gast »

Op een kruispunt met voorrang aan rechts is de volgorde: ABC
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: wie heeft voorrang?

Bericht door GRO »

Deze vraag hebben wij maanden geleden reeds voorgelegd aan de overheid. Het antwoord is: "de wegcode heeft hiervoor geen oplossing"

De reden:
Je zou kunnen denken dat hier de regel "voorrang van rechts" geldt.
C moet dan B voor laten gaan en B moet A voor laten gaan.

Maar: een andere regel zegt dat "rechtdoorgaand verkeer voorrang heeft op linksafslaand".
Dus moet A op zijn beurt C laten voorgaan.

Nergens staat in de wegcode welke regel boven de andere gaat. Dus: voor deze situatie is er geen oplossing.

In praktijk zal je vaak zien dat het wordt opgelost door de volgorde: C - A - B. (maar dat is geen vaste regel)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: wie heeft voorrang?

Bericht door de rijprof »

Er bestaat geen sluitende oplossing voor deze situatie.
Iemand zal hier voorzichtig het éérste initiatief moeten nemen en dan begint opnieuw de voorrang aan rechts.

Het meest logisch is dat C, die gewoon rechtdoor rijdt, het éérste initiatief neemt en voorzichtig verder rijdt, maar het hoeft absoluut niet in deze volgorde. Er is gewoon geen regel voor deze situatie.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: wie heeft voorrang?

Bericht door Gast »

heel hard bedankt voor de snelle reacties.
Als hij dus gebotst had, dan had het waarschijnlijk een lastige verzekeringskwestie geweest.

PS: dan denk je dat je eindelijk het reglement volledig begrijpt, en dan kom je dit tegen :D
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: wie heeft voorrang?

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:heel hard bedankt voor de snelle reacties.
Als hij dus gebotst had, dan had het waarschijnlijk een lastige verzekeringskwestie geweest.
Niet noodzakelijk.

(vooropgesteld dat het aanrijdingsformulier naar waarheid ingevuld was, uiteraard).

Dan had 't er voornamelijk van afgehangen tegen welke van de 2 overige bestuurders hij gebotst was, om uit te maken wie aansprakelijk was geweest.

Is je vriend voertuig C, en hij krijgt een aanrijding met de blauwe auto B. Dan is jouw vriend aansprakelijk, want voertuig B komt van rechts tov jouw vriend C.

Is je vriend voertuig C, en hij krijgt een aanrijding met de groene auto A. Dan is de groene auto A aansprakelijk, omdat die linksaf slaat en daardoor voorrang moet verlenen aan jouw vriend, die rechtdoor rijdt.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: wie heeft voorrang?

Bericht door Gast »

Raar!!, exact deze vraag werd zo als vb. gegevenen en uitgelegd bij de les voorrangsregels door de docent/ rijschool.
Vandaar mijn antwoord ABC zonder twijfel..(ben het terug gaan opzoeken).
Verkeer is blijbaar een complex gegeven...wie spreekt de waarheid :roll:
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: wie heeft voorrang?

Bericht door bert.covens »

Raar!!, exact deze vraag werd zo als vb. gegevenen en uitgelegd bij de les voorrangsregels door de docent/ rijschool.
Heeft je docent de wetgeving inzake richtingsveranderingen al uit de doeken gedaan? Ik zou vermoeden van niet (op basis van wat je schrijft). De voorrang wordt geregeld door artikel 12, richtingsveranderingen worden pas verderop in de wegcode behandeld. Te weten: in artikel 19.
Vandaar mijn antwoord ABC zonder twijfel..(ben het terug gaan opzoeken).
Kijk dan maar eens naar artikel 19. Meer bepaald het links afslaan....

Weet je, ik zal je wat helpen bij het opzoeken :wink: :

Artikel 19. Richtingverandering

19.3. De bestuurder die naar
links afslaat moet :

voorrang verlenen aan de tegenliggers op de rijbaan die hij gaat verlaten;


:arrow: Voertuig A, moet dus wel degelijk voorrang verlenen aan voertuig C.
Verkeer is blijbaar een complex gegeven...
Da's waar, en dit is nu zo'n typisch complex gegeven.

Voertuig A, moet vooraleer hij links afslaat eerst voorrang verlenen aan voertuig C.
Voertuig C, moet voorrang verlenen aan voertuig B, omdat B van rechts komt tov C.
Voertuig B, moet voorrang verlenen aan voertuig A, omdat A van rechts komt tov B.

Met andere woorden. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan een andere bestuurder die op zijn beurt weer voorrangsplichtig is tav een derde bestuurder.

Zoals hier reeds eerder gesteld: de wegcode lost dit niet op.
wie spreekt de waarheid :roll:
Niemand hier heeft de waarheid in pacht. Maar me dunkt toch dat voertuig A, die links afslaat nog altijd voorrangsplichtig is tav zijn tegenligger C.

Als jij (of je docent) vindt van niet, dan hoor ik graag waarom....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: wie heeft voorrang?

Bericht door Gast »

Sorry Bert, ik wil jouw (en jullie) deskundige uitleg niet in twijfel trekken hoor!
Maar ja , ik geloofde hem ook in deze.
Vandaar..
Echter, ik leer graag bij.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: wie heeft voorrang?

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Sorry Bert, ik wil jouw (en jullie) deskundige uitleg niet in twijfel trekken hoor!
Maar ja , ik geloofde hem ook in deze.
Vandaar..
Echter, ik leer graag bij.
Niemand hier is te oud om te leren.

Ik heb gewoon 't vermoeden dat jullie artikel 19 nog moeten behandelen (voortgaande op wat je schrijft).

Vandaar, vraag 't je docent mischien bij de volgende les nog eens. Als je docent een gegronde reden ziet waarom A géén voorrang zou moeten verlenen aan C, dan vernemen we dat graag.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
joskevermeulen2
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 nov 2011, 16:46

Re: wie heeft voorrang?

Bericht door joskevermeulen2 »

Rechtdoorgaand verkeer heeft idd voorrang op linksafslaand verkeer. Maar auto C gaat toch niet echt 'rechtdoor', deze zou stil moeten staan voor het kruispunt omdat auto B van rechts komt, niet? Dit geldt dan ook voor auto B met auto A. Wanneer dit gebeurt is er toch geen sprake van een tegenligger. Want wanneer auto A vertrekt, zouden er zich toch geen auto's op het kruispunt mogen bevinden.

Of gaat dit allemaal niet op?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: wie heeft voorrang?

Bericht door GRO »

Raar!!, exact deze vraag werd zo als vb. gegevenen en uitgelegd bij de les voorrangsregels door de docent/ rijschool.
Vandaar mijn antwoord ABC zonder twijfel..(ben het terug gaan opzoeken).
En dan?
Wij hebben het lang geleden in onze nieuwsbrief voor rijscholen ook voorgelegd aan rijscholen en instructeurs.
- Ene zegt voorrang van rechts, andere zegt rechtdoorgaand eerst en nog andere geen oplossing.
Uiteindelijk hebben wij het voorgelegd aan de juridische dienst Fod Mob. en zij hebben bevestigd dat de wegcode geen antwoord geeft.

Had jij in een andere rijgroep opleiding gevolgd, had je misschien een ander antwoord gekregen.
Waarom heb je niet gevraagd tijdens je opleiding waar in de wetgeving staat dat de VVR boven andere voorrangsregels gaat? Dat staat trouwens niet in de wetgeving, vandaar dat de vraag niet oplosbaar is.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: wie heeft voorrang?

Bericht door bert.covens »

Rechtdoorgaand verkeer heeft idd voorrang op linksafslaand verkeer. Maar auto C gaat toch niet echt 'rechtdoor',
:roll:

Naar waar gaat auto C dan wél, volgens jou :?:
deze zou stil moeten staan voor het kruispunt omdat auto B van rechts komt, niet? Dit geldt dan ook voor auto B met auto A
Eventjes ferm off topic. Wie (zoals hier) stopt om voorrang te moeten verlenen, staat niet stil. Stilstaan doe je namelijk gedurende de tijd die nodig is om iemand te laten instappen/uitstappen of om goederen te laden/lossen. Ik wil je de goeie raad geven, om op je brevettenexamen géén verkeerde termen te hanteren, of je "hangt".

Enfin, terzake nu. Je zegt 't zelf. C moet voorrang verlenen aan B. Maar B moet eerst voorrang verlenen aan A. En A moet dan weer eerst nog voorrang verlenen aan C. Niet oplosbaar volgens de wegcode, dus.
Wanneer dit gebeurt is er toch geen sprake van een tegenligger. Want wanneer auto A vertrekt, zouden er zich toch geen auto's op het kruispunt mogen bevinden.
Als A als eerste vertrekt, en hij botst tegen C, is hij aansprakelijk. Want A moet hem voorrang verlenen alvorens linksaf te mogen slaan.

Eender wie van de drie als eerste vertrekt, verzaakt sowieso aan zijn verplichting om een andere voorrang te verlenen.

Als A als eerste vertrekt, negeert hij de voorrangsplicht tav C. Daar kan je niet naast. Als B als eerste vertrekt, negeert hij de voorrangsplicht tav A. En als C als eerste vertekt, negeert hij de voorrangsplicht tav B.

Vandaar, nogmaals: de wegcode lost dit niet op.

Da's wat wij nu de hele tijd stellen. Enige manier hier: gezond verstand. Van zodra 1 van de drie slim genoeg is, om voor 1x zijn voorrang spontaan af te staan, lost de situatie zich vanzelf op. Wie van de drie slim genoeg is, maakt daarbij overigens niet uit. Dat heeft een eenvoudige naam: gezond boerenverstand ofte verkeersinzicht.
of gaat dit allemaal niet op?
De voorrang aan rechts-regel, regelt de voorrang tussen twee dwarsende bestuurders. Hier in dit geval, regelt dit artikel dus de voorrang tussen A en B enerzijds, en tussen B en C anderzijds. Dit artikel regelt echter de voorrang tussen twee tegenliggers niet. En A en C, zijn toch duidelijk tegenliggers.

De voorrang tussen A en C, wordt daarentegen geregeld door artikel 19, richtingsverandering. Ik heb je de wettelijke basis reeds eerder gegeven, waarom A voorrangsplichtig is tav C. Ik ga die dus niet nog 'n keer overtypen. Bij een ongeval tussen A en C, wie zou er aansprakelijk zijn, denk je? Zoals ik hier al meermaals stelde: uiteraard A.

Je kan je niet louter concentreren op 1 regel uit de wegcode (voorrang aan rechts), en vervolgens een andere regel uit diezelfde wegcode (voorrang à tegenliggers alvorens linksaf te slaan), botweg negeren. Je hoort in de wegcode alle regels na te leven. Er staat nergens beschreven dat de voorrangsplicht uit hoofde van artikel 19 teniet zou gedaan worden door een voorrangsregel op basis van artikel 12. Concreet. Er staat nergens geschreven dat A niet langer voorrangsplichtig is tav C, omdat die eerst nog voorrang moet verlenen aan B.

Er is dus geen enkel excuus waarom A het recht in eigen handen zou mogen nemen, en zou mogen verzaken aan zijn voorrangsplicht tav C.

Wanneer jij of je docent desondanks toch een regel uit de wegcode vinden, waarmee gesteld wordt welke regel een andere teniet zou doen, of welke regel prioritair is tav een andere, dan hoor ik 't graag. Ik wil je niet ontmoedigen, maar je zal lang mogen zoeken. Zulke regel bestaat namelijk niet.

:arrow: Moesten we nu op deze foto A rechtdoor laten rijden, zou ik je docent wél gelijk geven.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: wie heeft voorrang?

Bericht door Gast »

oei GRO... de reactie 'EN DAN '
Ik had reeds naar Bert en jullie aangegeven niet te twijfelen aan jullie deskundigheid, nogmaals sorry!
De zin:
Vandaar mijn antwoord ABC zonder twijfel..(ben het terug gaan opzoeken).
Vandaar dat ik zonder twijfel antwoordde ABC..(ben het terug gaan opzoeken) was beter geformuleerd en tevens wat ik hiermee bedoelde.
Mvgr.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: wie heeft voorrang?

Bericht door bert.covens »

Kijk, we blijven in een cirkeltje draaien.

Er zijn meerdere mogelijkheden:

- Je docent heeft over 't hoofd gezien dat A linksaf slaat
- Je hebt je docent mischien niet helemaal correct begrepen
- ...

De motivatie dat C het kruispunt niet mag oprijden, omdat hij eerst nog voorrang moet verlenen aan B, gaat geenszins op. Dat zou immers betekenen dat B ook het kruispunt niet mag oprijden. B moet namelijk ook voorrang aan rechts verlenen aan A. En ook A mag het kruispunt niet oprijden, want die moet eerst voorrang verlenen aan zijn tegenligger C.

Ik stelde reeds eerder:
Wanneer jij of je docent desondanks toch een regel uit de wegcode vinden, waarmee gesteld wordt welke regel een andere teniet zou doen, of welke regel prioritair is tav een andere, dan hoor ik 't graag. Ik wil je niet ontmoedigen, maar je zal lang mogen zoeken. Zulke regel bestaat namelijk niet.
.

Wij van onze kant twijfelen ook niet aan de deskundigheid van jouw docent. Vandaar: moest je docent werkelijk toch dergelijke regel in de wegcode kennen, by all means: shoot. Maar voordat deze draad uit de hand gaat lopen (en ontaarden in een onnodige discussie), wil ik je toch vragen om éérst te rade te gaan bij je docent. Nadien zien we zijn beknopte synthese graag tegemoet.



Print desnoods dit draadje af, en leg 't hem voor.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie