Rijbewijs A

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
515
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2009, 21:31

Rijbewijs A

Bericht door 515 »

Ik hoor veel vertellen dat er een nieuwe europese regeling komt die de oude regeling zou vervangen; <25kW tot 21 jaar (of 2 jaar het "kleine" A-rijbewijs hebben), is dit waar? En hoe zitten die nieuwe regels dan juist in elkaar?


Alvast bedankt voor jullie antwoorden! En ik hoop dat mijn vraag hier juist staat.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Rijbewijs A

Bericht door GRO »

Hier is het KB: Het gaat in voege in 2013

KB 28 april 2011
515
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2009, 21:31

Re: Rijbewijs A

Bericht door 515 »

Bedankt voor je snelle antwoord! Zeer duidelijke tekst ook.

Dus als ik het goed begrepen heb, mag ik (eens ik 20 jaar ben) meteen voor een rijbewijs A2 gaan?
En als ik dat dan haal kan ik op mijn 22e voor een A onbeperkt gaan?

En als je een categorie omhoog wilt moet je een verplicht praktisch examen afleggen + 4uur rijles volgen?
Hoeveel uren rijles zou ik dan (wettelijk) minimum moeten volgen als ik mijn A2 meteen wil halen en daarna zelf oefenen (met een L dus) is dit ook gewijzigd of blijft dit op 6uren staan?
Jesse
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 apr 2009, 17:37
Locatie: Leuven

Re: Rijbewijs A

Bericht door Jesse »

515 schreef:Bedankt voor je snelle antwoord! Zeer duidelijke tekst ook.

Dus als ik het goed begrepen heb, mag ik (eens ik 20 jaar ben) meteen voor een rijbewijs A2 gaan?
En als ik dat dan haal kan ik op mijn 22e voor een A onbeperkt gaan?

En als je een categorie omhoog wilt moet je een verplicht praktisch examen afleggen + 4uur rijles volgen?
Hoeveel uren rijles zou ik dan (wettelijk) minimum moeten volgen als ik mijn A2 meteen wil halen en daarna zelf oefenen (met een L dus) is dit ook gewijzigd of blijft dit op 6uren staan?
Maar wat is nu je leeftijd net? Want als je voor 2013 je licht motorrijbewijs behaald (<25 kw), dan heb je nog steeds binnen de 2 jaar je zwaar motorrijbewijs.
Dus stel dat je op 18 januari 2013 je examen aflegd met een Honda CBF 600 25KW, dan heb je op 18 januari 2015 je zwaar motorrijbewijs. Maar als je een examen ná 2013 aflegd, zit je in de nieuwe wetgeving waar in je tot je 20 jaar maar met een 125cc mag rijden.
Niemand houdt van files, maar toch staat iedereen er voor in de rij (!)
515
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2009, 21:31

Re: Rijbewijs A

Bericht door 515 »

jessevds schreef:Maar wat is nu je leeftijd net? Want als je voor 2013 je licht motorrijbewijs behaald (<25 kw), dan heb je nog steeds binnen de 2 jaar je zwaar motorrijbewijs.
Dus stel dat je op 18 januari 2013 je examen aflegd met een Honda CBF 600 25KW, dan heb je op 18 januari 2015 je zwaar motorrijbewijs. Maar als je een examen ná 2013 aflegd, zit je in de nieuwe wetgeving waar in je tot je 20 jaar maar met een 125cc mag rijden.
Nu ben ik 19 jaar (29 juli pas geworden) maar momenteel heb ik geen geld voor een rijbewijs te gaan halen (en voor een moto+kleding+verzekering+onderhoud+...) dus dat zal (ten vroegste) iets worden voor als ik 20 jaar ben dan lijkt de nieuwe regeling nog niet zo slecht uit te komen voor mij aangezien ik het niet slecht vind om eerst ervaring op te doen met een motor die beperkt is in kW, en dat zou dan <35kW mogen zijn i.p.v. de <25kW die ik zou mogen als ik het nu haal.

Het zou dus ook kunnen dat ik het haal voor de nieuwe regeling (zal vooral van het geld afhangen).
Maar het lijkt mij het aangenaamste om nog te wachten op de nieuwe regeling en dan 2 jaar <35kW te rijden i.p.v. het enkele maanden voordat de nieuwe regeling komt te behalen en dan 2 jaar met <25kW te rijden het verschil tot aan het onbeperkte rijbewijs zou dan toch maar enkele maanden zijn dus denk ik dat de nieuwe regeling voor mij nog niet zo slecht uitkomt?
Maar voor andere mensen kan ik wel begrijpen dat het heel frustrerend is dat je met <11kW/125cc moet beginnen :s
cockie

Re: Rijbewijs A

Bericht door cockie »

Hallo,
Ik heb hier nog een bijkomende vraag over maar wil er geen nieuw topic voor openen...

Ik heb op 17/05/2011 mijn rijbewijs A <25kw gehaald, volgens de oude wetgeving mocht ik dus op 17/05/2013 mijn rijbewijs A zonder beperking halen op het gemeentehuis zonder bijkomend examen.
En volgens wat ik lees hierboven zou dit nog steeds zo zijn, maar waaruit wordt dit afgeleid? Ik vind hier nergens iets over terug buiten in reacties op forums. Zou iemand me een wettekst of andere officiële bron kunnen doorgeven waarin dit omschreven staat?

Ik heb namelijk mijn 25KW motor verkocht en ben nu op zoek naar een motor op vol vermogen voor komende zomer. Maar als mijn rijbewijs niet aangepast zal worden zoek ik beter terug achter een 25KW motor.

Alvast bedankt
Plaats reactie