oprijden dubbele rotonde.

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Vertigo
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 dec 2010, 14:49

Re: oprijden dubbele rotonde.

Bericht door Vertigo »

Inazuma schreef:
Vertigo schreef: Artikel 12.3.1 : De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 of B5 komt.

Je moet dus voorrang verlenen aan de hele openbare weg of de hele rijbaan (is dus in dit geval de beide rijstroken)!
Als je verkeerskunde wil gaan studeren, moet je meer oog hebben voor de nuances.

Het gaat niet over 12.3.1.
De hamvraag is of aan 12.5 voldaan wordt ...
Vind ik niet, ik vind 12.3.1 net zo ham....
Gast

Re: oprijden dubbele rotonde.

Bericht door Gast »

als je op een rotonde de buitenste cirkel neemt is het wel de bedoeling dat je de eerstvolgende uitrit neemt en geen 2 uitritten overslaat.dus ik denk dat de bestuurder die op de binnenste cirkel rijdt dan zowiezo niemand hindert om aan zijn uitrit af te slaan.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: oprijden dubbele rotonde.

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:als je op een rotonde de buitenste cirkel neemt is het wel de bedoeling dat je de eerstvolgende uitrit neemt
Daar is geen enkele verplichting toe.
en geen 2 uitritten overslaat.
Dat mag perfect.
dus ik denk dat de bestuurder die op de binnenste cirkel rijdt dan zowiezo niemand hindert om aan zijn uitrit af te slaan.
Je denkt ....

Een rotonde verlaten is een richtingsverandering, die moet vanuit de buitenste rijstrook gebeuren - tenzij voorsorteringspijlen wat anders toelaten :

19.2. De bestuurder die naar rechts afslaat moet :
(...)
2° zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven.

en
19.6. Geschiedt het verkeer overeenkomstig de bepalingen van artikel 9.4. en 9.5., dan mag de bestuurder slechts rechts afslaan indien hij zich in de rechterstrook of file bevindt, en links indien hij zich in de linkerstrook of file bevindt.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: oprijden dubbele rotonde.

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:als je op een rotonde de buitenste cirkel neemt is het wel de bedoeling dat je de eerstvolgende uitrit neemt en geen 2 uitritten overslaat.
Op welke wettelijke verplichting uit de wegcode baseer je dat? (Behalve indien er op de buitenste rijstrook pijlen op het wegdek staan).
Gast schreef:dus ik denk dat de bestuurder die op de binnenste cirkel rijdt dan zowiezo niemand hindert om aan zijn uitrit af te slaan.
Vooraleer af te slaan, moet die bestuurder zich eerst naar de buitenste rijstrook begeven, om pas van daaruit rechtsaf te slaan. Anders heeft hij niet correct voorgesorteerd.

Bovendien, is het wisselen van de buitenste naar de binnenste rijstrook een maneuver. Dat betekent voorrangsplicht! Als die bestuurder daarbij dus in conflict komt, met een andere bestuurder op de binnenste rijstrook die rechtdoor wil (en mag), zal hij die laatste éérst moeten voor laten vooraleer hij van rijstrook mag wisselen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: oprijden dubbele rotonde.

Bericht door Gast »

In Geel is er een dubbele rotonde met lichten. Vaak gaan bestuurders links voorgesorteerd staan terwijl ze de eerste afslag moeten nemen. Zodra het groen wordt, steken ze hun richtingsaanwijzer aan om rechts in te voegen wat soms tot gevaarlijke situaties leidt of opstroppingen omdat de persoon op de binendte cirkel niet kan afslaan. Moet je de persoon op de binnencirkel voorrang verlenen als hij al een tijdje op de binnencirkel staat met zijn richtingsaanwijzer naar rechts aan?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: oprijden dubbele rotonde.

Bericht door Stefan Peeters »

Neen, dat moet je niet.

Het veranderen van rijstrook is een manoeuvre, en wie een manoeuvre uitvoert moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Die rotonde is me niet onbekend, en ik raad altijd aan om daar op de buitenste rijstrook te blijven, eender waar je naartoe wil.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: oprijden dubbele rotonde.

Bericht door Gast »

Bedankt voor je snelle reactie!
Het is inderdaad een zeer gevaarlijke rotonde.
Ze hebben onlangs op de linkerbaan bij het voorsorteren de letters 'E313' geschilderd omdat dit de laatste afslag is van de rotonde (als je van Mol komt). Is deze voorsortering verplicht? Het staat enkel 1 maal geschilderd, vaak zie je het niet staan zelfs en het staat ook niet vermeldt dat je moet voorsorteren. Is dit dan verplicht? Ik begrijp dat er veel bedtuurders zijn die liever aan de binnenkant blijven.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: oprijden dubbele rotonde.

Bericht door Stefan Peeters »

De signalisatie is daar een zootje.

Je bent niet verplicht om die aanduidingen te volgen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: oprijden dubbele rotonde.

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Het is inderdaad een zeer gevaarlijke rotonde.
aAan de rotondes op de Geelse ring zijn dan ook al meerdere dodelijke ongevallen gebeurd ...
Zelfs nà de heraanleg van de heraanleg met rotondes ...
Ze hebben onlangs op de linkerbaan bij het voorsorteren de letters 'E313' geschilderd omdat dit de laatste afslag is van de rotonde (als je van Mol komt). Is deze voorsortering verplicht? Het staat enkel 1 maal geschilderd, vaak zie je het niet staan zelfs en het staat ook niet vermeldt dat je moet voorsorteren. Is dit dan verplicht?
Even vermelding E313 doet niets ter zake.

Tenzij er voorsorteringspijlen staan die wat anders toelaten (en die staan er bijna nooit in Vlaanderen) moet je een rotonde verplicht oprijden vanop de rechtse toeleidende rijstrook.

Als je al voorsorteringspijlen ziet staan aan een rotonde, staan ze 9 kansen op 10 foutief, nl op zijn Hollands :
de Nederlanders beschouwen een rotonde als een kruispunt, dus op de grotere rotondes regelen ze dat met voorsortering naar links, rechtdoor, rechtsaf ; maar in België is het een weg op zich en is het oprijden steeds een richtingsverandering naar rechts ... Je kàn hier dus nooit correct een pijl linksaf of rechtdoor zien staan aan een rotonde.

In Vlaanderen snapt het agentschap dat NB instaat voor de inrichting van de wegen, de wetgeving zélf niet eens, en ze illustreren dat in een filmpje ...

https://www.youtube.com/watch?v=iyixPoQLuC4

Tussen de commentaren staat ook al een opmerking over de gevaarlijke rotondes in Geel ...
Ik begrijp dat er veel bedtuurders zijn die liever aan de binnenkant blijven.
Ik niet, en ik raad iedereen af de binnenste rijstroken van een rotonde te gebruiken in België.

Je moet dan 2 keer een maneuver uitvoeren (met quasi-totale voorrangsplicht) op zeer korte afstand (want Belgische rotondes zijn uitermate klein).

Mijn advies is heel erg simpel: gebruik de buitenste rijstroken van rotondes met meerdere rijstroken.
Gast

Re: oprijden dubbele rotonde.

Bericht door Gast »

Ik heb eigenlijk het idee dat een dubbele rotonde in de meeste gevallen beter in theorie werkt dan in de praktijk. In Sint-Niklaas is ook een rotonde met 2 rijstroken, maar ik zie er het nut niet van in.
Plaats reactie