Klachten over rijschool

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
A

Klachten over rijschool

Bericht door A »

Zoals de titel al zegt, vind ik dat ik slecht ben behandeld en geïnformeerd door de rijschool.
Ik hád een voorlopig rijbewijs van 36 maanden. Aangezien dit zou vervallen op 12 september 2010, wilde ik dit gaan vervangen door een rijbewijs van 18 maanden. Na het moeilijk doen van de rijschool (ze wilden me namelijk weer lessen aansmeren) heb ik het attest om alleen te mogen rijden dan uiteindelijk toch gekregen. Ik kom bij het gemeentehuis aan en daar stelde men dat ik geen rijbewijs van 18 maanden kon verkrijgen, mijn theorie was namelijk reeds vervallen. Had de rijschool me dit niet even kunnen uitleggen!?
Dit is dan nog niet het ergste. Er is immers nóg een probleem. Ok goed, ik ga gewoon mijn theorie opnieuw afleggen en dan haal ik met mijn attest een rijbewijs van 18 maanden. De rijschool had me gezegd dat het bekwaamheidsattest om alleen te rijden altijd geldig blijft! Nu heb ik mij toch maar even ingelezen (je weet natuurlijk nooit...) en kom ik het volgende tegen: "praktijklessen zijn drie geldig, te rekenen vanaf de eerste praktijkles".
Nu staat op mijn bekwaamheidsattest dat mijn eerste praktijk les op 3 oktober 2007 was..
Mijn vraag is dus: gaan ze nu weer moeilijk doen dat mijn bekwaamheidsattest niet geldig is, aangezien mijn eerste praktijkles al meer dan drie jaar geleden is?? Dit terwijl de rijschool mij vertelde dat het attest geldig blijft!!

Kan iemand mij alsjeblieft helpen? :(
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Klachten over rijschool

Bericht door GRO »

Had de rijschool me dit niet even kunnen uitleggen!?
Je leest het spijtig genoeg zo vaak. Het is altijd de schuld van de anderen: de rijschool, de examinator, de begeleider ...
Aangezien dit zou vervallen op 12 september 2010, wilde ik dit gaan vervangen door een rijbewijs van 18 maanden.
Je vergeet in je bericht een aantal zaken te vermelden:
- Wanneer was je geslaagd voor je theorie-examen?
- Had je voor je het VR rijbewijs 36 maanden bekwam, praktijklessen gevolgd en zo ja hoeveel uur?

In het PRAKTIJKBOEK van onze site staat uitgelegd dat je theorie in principe slechts 3 jaar geldig is. En wat je precies op tijd moet doen om toch langer met een VR te kunnen rijden, zonder opnieuw theorie-examen te moeten afleggen.
Had jij dit nu eens gelezen en tijdig actie ondernomen, dan had je wellicht nu niet de schuld moeten steken op de rijschool, denk ik.

DOWNLOAD HET PRAKTIJKBOEK NAAR JE COMPUTER (klik voor info)

Op het bekwaamheidsattest zelf staat geen geldigheidsdatum.
Maar om een voorlopig rijbewijs van 18 maanden te kunnen bekomen zijn twee zaken nodig:
a. Men moet minstens 20 uur praktijkles gevolgd hebben die drie jaar geldig blijven te rekenen vanaf het eerste uur.
b. Men moet een bekwaamheidsattest bekomen hebben.
A

Re: Klachten over rijschool

Bericht door A »

Sorry maar dan moeten ze de wetteksten betreffende het rijbewijs maar meegeven bij hun praktijkboek. Ik zou graag eens een rondvraag willen doen en eens zien hoeveel mensen dat weten. Ik heb trouwens het praktijkboek van de rijschool en daar staat niets in over wat ik nu volgens jou allemaal zou moeten weten.

Ik heb natuurlijk 20u rijlessen gevolgd, anders had ik het attest niet meegekregen. Het probleem is dus, mijn eerste praktijkles was op 3 oktober 2007. Dat is dus niet meer geldig. Is mijn attest dan ook niet meer geldig? De rijschool had nochtans gezegd dat mijn attest geldig blijft..
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Klachten over rijschool

Bericht door GRO »

Op het bekwaamheidsattest staat geen datum. Het bevestigt dat, toen jij je 20 uur praktijkles beeindigd hebt, je op dat moment bekwaam was om alleen verder te oefenen.
Maar met het bekwaamheidsattest alleen ben je niets.
Je praktijklessen blijven maar geldig gedurende 3 jaar vanaf datum eerste les.
Ik heb trouwens het praktijkboek van de rijschool en daar staat niets in over wat ik nu volgens jou allemaal zou moeten weten.
Ik weet niet welk praktijkboek dat is. Misschien een boek dat de rijschool gratis geeft. Het boek van GRO kost wel 2,5 euro. Dat hebben we samengesteld aan de hand van de vragen die jongeren op het forum stellen.
Ik zou graag eens een rondvraag willen doen en eens zien hoeveel mensen dat weten.
Dat is helaas zo met wetgeving. Niet alles wordt altijd gezegd of vermeld. Maar dan zegt men dat een Belg de Belgische regels maar moet kennen.

Veel jongeren weten ook niet dat als ze tijdig van VR wisselen, ze zo tot 4,5 jaar kunnen oefenen zonder opnieuw theorie-examen te moeten afleggen. Dergelijke zaken leggen wij bijvoorbeeld in ons praktijkboek uit. Helaas is het voor jou net te laat.
De rijschool had nochtans gezegd dat mijn attest geldig blijft
Dat is dus eigenlijk niet gelogen. Maar misschien heeft men vergeten te zeggen dat op de geldigheid van de praktijklessen wel een einddatum staat.

Je moet dit met de rijschool regelen, maar ik vermoed dat men je opnieuw praktijklessen zal laten volgen.
Gast

Re: Klachten over rijschool

Bericht door Gast »

Het praktijkboek was niet gratis. Misschien ken je het wel, het heet 'Wees wegwijs'.
Het is jammer dat ik me goed probeer voor te bereiden met dit praktijkboek, terwijl er dan goedkopere en veel betere alternatieven bestaan, zoals die van u.
Dat is dus eigenlijk niet gelogen. Maar misschien heeft men vergeten te zeggen dat op de geldigheid van de praktijklessen wel een einddatum staat.

Je moet dit met de rijschool regelen, maar ik vermoed dat men je opnieuw praktijklessen zal laten volgen.
En dit is eigenlijk net mijn punt. Ze zeggen gewoonweg zo weinig mogelijk om zoveel mogelijk lessen te kunnen aansmeren en dat vind ik eigenlijk niet eerlijk. Ik ga dan maar eens naar de rijschool om het te bespreken..


Alvast bedankt voor jouw antwoord.
A

Re: Klachten over rijschool

Bericht door A »

Misschien handig om te weten. De rijschool zei dus dat ik de rijlessen die vervallen zijn opnieuw moet doen.
Dús, eigenlijk vervalt het attest wel, want ik kan er nu niks meer mee doen.. Tenzij, dat ik weer maar eens lessen ga volgen.
Ik geloof niet dat ze het zomaar even "vergeten" te zeggen zijn. Het is gewoon pure geldklopperij en daar doe ik niet aan mee, voor mij hoeft het niet meer.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Klachten over rijschool

Bericht door bert.covens »

A schreef:Misschien handig om te weten. De rijschool zei dus dat ik de rijlessen die vervallen zijn opnieuw moet doen.
En dat klopt dus.
A schreef:Ik geloof niet dat ze het zomaar even "vergeten" te zeggen zijn. Het is gewoon pure geldklopperij en daar doe ik niet aan mee, voor mij hoeft het niet meer.
Dat kan ik moeilijk inschatten, natuurlijk. Anderzijds, zoals GRO al schreef:
GRO schreef:In het PRAKTIJKBOEK van onze site staat uitgelegd dat je theorie in principe slechts 3 jaar geldig is. En wat je precies op tijd moet doen om toch langer met een VR te kunnen rijden, zonder opnieuw theorie-examen te moeten afleggen.
Had jij dit nu eens gelezen en tijdig actie ondernomen, dan had je wellicht nu niet de schuld moeten steken op de rijschool, denk ik.
Drie jaar is toch een behoorlijk lange periode, niet? Dat het je in al die tijd niet gelukt is om genoeg te oefenen en examen af te leggen, tot daar toe. Maar als jij nu gewoon tijdig actie had ondernomen en je VRB was gaan inruilen, dan was er ook geen probleem geweest.

Da's natuurlijk het verhaal van die gedempte put en dat verdronken kalf....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
A

Re: Klachten over rijschool

Bericht door A »

Zoals ik al zei... Ik heb een praktijkboek van de rijschool, waarom zou ik dan nog online zoeken?!
Ik ga er vanuit dat alles wat ik moet weten daar in staat. Blijkbaar níet en ik zou dat volgens jullie moeten weten.
Ik dácht dat ik op tijd was voor het inruilen. Het gaat er mij gewoon om dat de rijschool niet goed informeert.
Ik dacht dat de rijschool daartoe verplicht was.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Klachten over rijschool

Bericht door Stefan Peeters »

WeesWegwijs is helemaal geen praktijkboek van een rijschool. Het is een boek waarin de wegcode in begrijpelijke termen wordt overgebracht om je zo voor te bereiden op het theoretisch examen.

Wat betreft de praktijk staat er in de handboeken van WeesWegwijs (tenminste voor rijbewijs B) bijzonder weinig.

Het is dan ook de bedoeling dat je rijschool je inlicht over de procedures die je moet volgen voor je praktijk.

Nu beweer jij wel dat je rijschool dat niet gedaan heeft, maar blijkbaar is het al drie jaar geleden dat je op de rijschool geweest bent. Ik durf gerust te zeggen dat zaken waar ik niets van afweet, en die men mij drie jaar geleden vertelde, en waar ik me verder niks van aantrok, nu al voor meer dan de helft uit mijn geheugen verdwenen zijn.

Ik heb dus een vermoeden dat je rijschool je wel de nodige informatie gaf, al was het mondeling, maar dat jij de helft vergeten bent en nu een zondebok zoekt nu je ziet dat je te laat gaat komen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: Klachten over rijschool

Bericht door Gast »

Beste Stefan Peeters

Ik weet niet waar U alles haalt, maar..
Ik heb nergens gezegd dat het drie jaar geleden is dat ik bij de rijschool ben geweest. Dit is ondertussen drie maanden geleden.
WeesWegwijs is helemaal geen praktijkboek van een rijschool.
Wat maakt dit enigszins uit? Het boek heb ik van de rijschool en voor de rest hebben ze mij niets, maar dan ook niets verder uitgelegd. Het kan zijn dat jij dingen snel vergeet, maar spreek dat dan enkel beleefd over jezelf uit.
Het is dan ook de bedoeling dat je rijschool je inlicht over de procedures die je moet volgen voor je praktijk.
Alé zeg, U slaat de nagel op kop. Dit dacht ik ook, maar dat betwijfel ik ten zeerste. Maar U denkt meer te weten van de situatie dan ikzelf (!)

Ik heb overigens speciaal naar de rijschool gebeld of mijn attest geldig zou blijven (de dag nadat ik het attest kreeg), zij garandeerden me dat dit zo was. En dan ben ik degene die alles vergeet en een zondebok zoekt :roll:
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Klachten over rijschool

Bericht door bert.covens »

Gedane zaken nemen geen keer.

Stefan heeft zeker geen schuld aan de manke communicatie tussen de rijschool en jou. Dat er pas na meer dan drie jaar actie ondernomen werd, kan je hem al evenmin verwijten. Toen je hier om raad kwam vragen, was 't immers sowieso al te laat.

Bovendien, met alle respect, maar we horen hier enkel jouw versie van de feiten, en niet de versie van de betrokken rijschool. We horen dus maar 1 klokje luiden. Het zou dan ook helemaal niet fair zijn met scherp te schieten naar een partij die de kans niet heeft zich hier te verdedigen.

Zou je nu niet beter VOORUIT denken, nl. welke stappen je nu nog kan zetten om een rijbewijs te behalen? Ik denk dat je daarmee veel beter geholpen zou zijn, niet?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Klachten over rijschool

Bericht door Gast »

Stefan heeft zeker geen schuld aan de manke communicatie tussen de rijschool en jou. Dat er pas na meer dan drie jaar actie ondernomen werd, kan je hem al evenmin verwijten. Toen je hier om raad kwam vragen, was 't immers sowieso al te laat.
Zeg ik dat dan? Feit is dat jullie wel met scherp schieten naar mij toe en direct de rijschool verdedigen terwijl jullie de situatie totaal niet kennen.

Zou je nu niet beter VOORUIT denken, nl. welke stappen je nu nog kan zetten om een rijbewijs te behalen? Ik denk dat je daarmee veel beter geholpen zou zijn, niet?
Denken jullie nu echt dat ik dat nog niet heb gedaan?

Ik kwam hier om info vragen en in plaats daarvan werd me vanalles verweten.
Het maakt me ook niet uit wat jullie erover denken, ik ken de situatie en als jullie dénken daar alles over te weten dan is dat maar zo. Ik maak mij er niet meer druk in.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Klachten over rijschool

Bericht door de rijprof »

Aan jouw toon te horen, maak je je druk over iets wat voorbij is.
De fout kan aan jou gelegen hebben of aan de gebrekkige communicate van de rijschool of aan beiden. Wij waren er niet bij...
en nu ga je daar niet veel kunnen aan veranderen.

Nu moet je bekijken welke stappen je nog kan zetten om een rijbewijs te kunnen behalen.
En daarin kunnen we jou helpen als we de juiste informatie hebben.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: Klachten over rijschool

Bericht door Gast »

Dag topicstarter

Ik weet dat het al wat laat is, maar mag ik vragen welke stappen jij ondernomem hebt? Heb jij nog een klacht ingediend tegen die rijschool o.i.d. ?

Mij is ook iets in dien aard overkomen. Ik weet, ik zou verder moeten denken, maar het gaat toch om zo'n "schamele" ca.1000 euro en vooral dat gevoel dat je zo opgelicht bent. En wachten doen we toch :roll:

Ik hoop op jouw antwoord.
Mvg
Plaats reactie