parkeerschijf

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
jesuisik
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2010, 09:41

parkeerschijf

Bericht door jesuisik »

Staat er ergens in de wet dat het verboden is om twee parkeerschijven in uwe auto te hebben?
Ik zou der ene van 12 tot 2 en ene van 2 tot 4 willen zetten, in plek van om 2 u naar mijne auto te moeten lopen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: parkeerschijf

Bericht door Benny Stinkens »

Dit is verboden (zelfs al heb je 100 parkeerschrijven in je voertuig liggen) :!:

De bedoeling is dat je na die 2 uren de parking verlaat, dus gewoon opnieuw instellen (terug lopen naar je auto) is ook verboden :!:

Veel mensen denken "ze zien me toch niet, dus stel ik even opnieuw in" maar geloof me er zijn trukken genoeg om er achter te komen of er "gesjoemeld" wordt al dan niet.

Deze trukken ga ik hier niet uit de doeken doen, omdat het onze taak is jullie te leren hoe het verkeersreglement moet toegepast worden en niet hoe je het moet omzeilen. :mrgreen:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: parkeerschijf

Bericht door de rijprof »

@ jesuisik,
waarom denk je dat het systeem met parkeerschijf is uitgevonden?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
jesuisik
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 sep 2010, 09:41

Re: parkeerschijf

Bericht door jesuisik »

Ik vraag mij gewoon af waar het vermeld staat dat dit verboden is.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: parkeerschijf

Bericht door Stefan Peeters »

Hier:
Artikel 27:
27.1.2. De bestuurder moet de pijl van de parkeerschijf op het streepje plaatsen dat volgt op het tijdstip van aankomst.

Wanneer jij een tweede, derde of veertiende schijf in je auto legt, kan het uur van aankomst op al die schijven niet verschillen.

Je mag dus gerust heel je voorruit volplakken met parkeerschijven, maar ze moeten dan allemaal op hetzelfde aankomstuur staan.
't Zal je dus geen voordeel opleveren.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: parkeerschijf

Bericht door de rijprof »

zie: http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/192-art27" target="_blank
Artikel 27. Beperkte parkeertijd
27.1. ZONE MET BEPERKTE PARKEERTIJD (blauwe zone)

27.1.1. Elke bestuurder die, op een werkdag of op de dagen vermeld op de signalisatie, een auto parkeert in een zone met beperkte parkeertijd, moet op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig een parkeerschijf aanbrengen, die overeenstemt met het model dat bepaald is door de Minister van Verkeerswezen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: parkeerschijf

Bericht door GRO »

Handige truuk

Zo zou je ook in het gemeentehuis ineens een stuk of vijf rijbewijzen kunnen gaan halen, Dan heb je er enkele reserve voor het geval de rechter eens een laat afnemen. :lol:

Mod Benny: onderwerp verplaatst.
Reden: wegcode is in dit geval wel duidelijk (voor sommige toch :mrgreen: )
Gast

Re: parkeerschijf

Bericht door Gast »

de rijprof schreef:zie: http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/192-art27" target="_blank
Artikel 27. Beperkte parkeertijd
27.1. ZONE MET BEPERKTE PARKEERTIJD (blauwe zone)

27.1.1. Elke bestuurder die, op een werkdag of op de dagen vermeld op de signalisatie, een auto parkeert in een zone met beperkte parkeertijd, moet op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig een parkeerschijf aanbrengen, die overeenstemt met het model dat bepaald is door de Minister van Verkeerswezen.
Hmmm; Er staat dus nergens dat er maximaal één parkeerschijf mag aangebracht moet worden.
Net zoals er bij een parkeerautomaat een parkeerticket gekocht moet worden. Je mag en gerust 10 kopen.

Volgens deze tekst mag je dus meerdere parkeerschijven hebben, zolang je er maar een aanbrengt.

Vergelijking met het rijbewijs gaat toch niet op? Je KUNT maar één rijbewijs krijgen. Mocht je er meerdere kunnen krijgen, dan zou je inderdaad verder kunnen rijden als de rechter er je één afneemt.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: parkeerschijf

Bericht door Stefan Peeters »

Gast schreef:Hmmm; Er staat dus nergens dat er maximaal één parkeerschijf mag aangebracht moet worden.
Net zoals er bij een parkeerautomaat een parkeerticket gekocht moet worden. Je mag en gerust 10 kopen.
Inderdaad. Het gaat je alleen maar meer kosten dan het oplevert.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: parkeerschijf

Bericht door Gast »

Stefan Peeters schreef:Hier:
Artikel 27:
27.1.2. De bestuurder moet de pijl van de parkeerschijf op het streepje plaatsen dat volgt op het tijdstip van aankomst.

Wanneer jij een tweede, derde of veertiende schijf in je auto legt, kan het uur van aankomst op al die schijven niet verschillen.

Je mag dus gerust heel je voorruit volplakken met parkeerschijven, maar ze moeten dan allemaal op hetzelfde aankomstuur staan.
't Zal je dus geen voordeel opleveren.
Deze redenering volg ik toch niet.
-de bestuurder plaatst een parkeerschijf aan de voorruit, en zet de pijl aan het uur van aankomst. Voldoet perfect aan de wet.

waar staat er wat er met een tweede of derde of veertiende schijf moet gebeuren?
Lees jij dingen die ik niet zie?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: parkeerschijf

Bericht door de rijprof »

Hmmm; Er staat dus nergens dat er maximaal één parkeerschijf mag aangebracht moet worden.
dat is wat ik lees:
27.1.1. Elke bestuurder die, op een werkdag of op de dagen vermeld op de signalisatie, een auto parkeert in een zone met beperkte parkeertijd, moet op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig een parkeerschijf aanbrengen, die overeenstemt met het model dat bepaald is door de Minister van Verkeerswezen.
Er staat in de tekst niet "meerdere" maar er staat een.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: parkeerschijf

Bericht door bert.covens »

Hazo gast, volgens jou is dat dus niet verboden om meerdere schijven te plaatsen, met telkens een andere uuraanduiding? En diegenen die belast zijn met de controle hierop moeten volgens jou dan maar het euh... juiste ( :?:) schijfje uitzoeken?

Welnu, deze werkwijze is wel degelijk verboden. Want op elk extra schijfje heb je dan foutieve informatie laten verschijnen.


27.1.2. De bestuurder moet de pijl van de parkeerschijf op het streepje plaatsen dat volgt op het tijdstip van aankomst.

Zelfs al zou je nog 10 schijfjes, of 100 plaatsen, of je ganse voorruit vol, die moeten allemaal hetzelfde uur/halfuur weergeven. Nl. het uur of halfuur volgend op het tijdstip van je aankomst. Soit, dat wist je intussen al van anderen..

27.1.3. Het is verboden onjuiste aanduidingen op de schijf te laten verschijnen. De aanduidingen van de schijf mogen niet gewijzigd worden voordat het voertuig de parkeerplaats verlaten heeft.

Als jij dus een extra schijf aanbrengt, en dat instelt op een ander tijdstip, heb je daar foutieve informatie op laten verschijnen. In dat geval ben je dus 2x in fout. Een keer omwille van die onjuiste informatie op je extra schijf, en 1x omwille van het overschrijden van de maximale parkeertijd.

Overigens, veel succes als je je trucje eens wil uitproberen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: parkeerschijf

Bericht door Gast »

Ik denk dat we er zijn: Het is verboden om een onjuist uur te laten verschijnen.
Artikel 27.1.3 is dus het antwoord op de vraag.
Al de rest was naast de kwestie en niet van toepassing op de andere parkeerschijven.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: parkeerschijf

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:Ik denk dat we er zijn: Het is verboden om een onjuist uur te laten verschijnen..
Oef.
Gast schreef:Artikel 27.1.3 is dus het antwoord op de vraag..
Artikel 27.1.2 ook....
Gast schreef:Al de rest was naast de kwestie en niet van toepassing op de andere parkeerschijven.
Toch niet. De andere antwoorden waren wel degelijk correct én relevant. Enerzijds moet je (op elk schijfje) het juiste uur/halfuur aanduiden. Als jij bij 1 (of meer) extra schijven een ander uur/halfuur aanduidt, dan kom je deze verplichting alvast niet na. De wetgever heeft hier, eigenlijk ten overvloede, nog eens extra bij vermeld dat het verboden is om verkeerde aanduidingen te laten verschijnen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: parkeerschijf

Bericht door Gast »

bert.covens schreef: Enerzijds moet je (op elk schijfje) het juiste uur/halfuur aanduiden.
Dit staat niet in art 27.1.2: Ik lees daar toch nergens het woord elk.
Geen dingen vertellen die er niet staan, of die je zou willen die er staan.

Als je een parkeerschijf legt met het juiste uur, voldoe je aan art 27.1.1 en art 27.1.2 ongeacht welke andere rommel er aan je voorruit ligt. Zelfs als daar een ander parkeerschijf tussen ligt.

Ligt er toevallig een parkeerschijf met een verkeerd uur, dan voldoe je niet aan art 27.1.3

Het gevolg is trouwens, dat als je toekomt, en je parkeerschijf verkeerd instelt, je mogelijks twee overtredingen begaat: het verkeerd instellen van de parkeerschijf, en het parkeren buiten de geldige tijd van de parkeerschijf!
Hoewel, beide bepalingen zijn in hetzelfde artikel beschreven: art 27.1.2. kun je dan 2 boetes krijgen?

bert.covens schreef: Overigens, veel succes als je je trucje eens wil uitproberen.
Niet dus!
Plaats reactie