rood licht met tegelijk knipperend oranje

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

rood licht met tegelijk knipperend oranje

Bericht door Sien »

Wat moet je doen bij een rood verkeerslicht met terzelfdertijd een knipperend oranje?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Quote: AR 61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis:

1° rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden

...
Quote: AR 64.1. Een oranjegeel knipperlicht betekent dat het verkeerslicht met dubbele voorzichtigheid mag voorbij gereden worden het wijzigt de voorrangsregeling niet.

Het kan zijn :

1° een alleen geplaatst licht of twee lichten die beurtelings branden
2° het oranjegeel licht van het driekleurig systeem wanneer het geheel van dit systeem niet in werking is
3° in speciale gevallen een licht dat in het driekleurig systeem in de plaats van het groene licht brandt.
Dus: stoppen (rood verkeerslicht), en als het verkeerslicht groen wordt, het met dubbele voorzichtigheid voorbijrijden (oranjegeel knipperlicht).
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

Bericht door Sien »

Jozef,

toch vreemd dat de persoon die me de vraag stelde, zei dat hij telkenmale stopte en dat de achterliggers toeterden van "allé jong zet aan". Heb vandaag wat meer inlichtingen gekregen: het zou in Antwerpen aan de Metropol zijn kruispunt met rode lichten waarvan rechts voorgesorteerd wordt met op het einde dat bewuste licht met rood en oranje knipperend. Groen had hij nog niet meegemaakt.
We dachten ook beiden dat je moet stoppen voor een rood licht of beter aan de stopstreep. Toch bedankt voor de uitleg
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Sien,

Je vraag had me ook een beetje verwonderd.

In een blok van drie verkeerslichten heb je normaal volgende mogelijkheden:
onderaan een vast groen licht, dan in het midden een vast oranjegeel licht, dan bovenaan een vast rood licht.onderaan een oranjegeel knipperlicht, dan in het midden een vast oranjegeel licht, dan bovenaan een vast rood licht (dikwijls aan oversteekplaatsen voor voetgangers, waar voetgangers de lichten met een drukknop kunnen bedienen).enkel in het midden een oranjegeel knipperlicht.Er bestaan daarnaast ook afzonderlijke oranjegele knipperlichten.

Bedoel je dat er nabij de Metropolis in Antwerpen zo een blok met drie lichten staat, waarvan er één rood is en een ander een oranjegeel knippperlicht? Als dat zo is, dan is dat kaske serieus tilt geslagen en wordt het tijd dat ze eens even de stekker uittrekken en terug insteken.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Bedoel je dat er nabij de Metropolis in Antwerpen zo een blok met drie lichten staat, waarvan er één rood is en een ander een oranjegeel knippperlicht? Als dat zo is, dan is dat kaske serieus tilt geslagen en wordt het tijd dat ze eens even de stekker uittrekken en terug insteken.
Goed zo Jozef.
Ik dacht, die vraag ga ik maar niet beantwoorden, want een rood licht samen met een oranjegeel knipperlicht, daar weet ik zelf geen antwoord op.
Plaats reactie