verkeerslichten voor fietsers

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

verkeerslichten voor fietsers

Bericht door Sien »

Klopt het dat er voor een fietspad speciale lichten gelden met een fiets, dat de fietsers strikt genomen niet moeten stoppen voor gewone rode lichten? Heb dit ooit ergens gehoord.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Of jij dat ergens gehoord hebt of niet, daar kan ik echt niet op antwoorden hoor

Er zijn verkeerlichten speciaal voor fietsers. Zij staan gewoonlijk op een kruispunt naast een fietspad.

Zo is het mogelijk dat bv het goene licht voor auto's nog brandt, maar fietsers reeds rood licht krijgen.

Als er enkel de gewone verkeerslichten staan, tellen die voor iedereen.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: verkeerslichten voor fietsers

Bericht door digital »

Sien schreef: Klopt het dat er voor een fietspad speciale lichten gelden met een fiets, dat de fietsers strikt genomen niet moeten stoppen voor gewone rode lichten? Heb dit ooit ergens gehoord.
De vaste verkeerslichten en de verkeerslichten met pijlen gelden voor alle bestuurders, dus ook voor fietsers. Maar je moet als bestuurder enkel rekening houden met de verkeerslichten aan je rechterkant. Het komt vaak voor dat het verkeerslicht tussen de rijbaan en het fietspad staat. Je mag in dit geval gewoon verderrijden. Op deze kruispunten wordt de voorrang geregeld met verkeerslichten voor fietsers (en 2-wielige bromfietsers) en deze staan dan wel rechts van het fietspad.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

digital schreef: Maar je moet als bestuurder enkel rekening houden met de verkeerslichten aan je rechterkant. Het komt vaak voor dat het verkeerslicht tussen de rijbaan en het fietspad staat. Je mag in dit geval gewoon verderrijden.
Dit is een opvatting waar ik het, samen met andere verkeersdeskundigen, niet over eens ben met jou, digitel.

Waar staat dat je als bestuurder enkel moet rekening houden met de verkeerslichten aan je rechterkant?
Quote: AR 61.4.1. De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst.
Als aanwijzing mogen zij links of boven de rijbaan en op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt, worden herhaald.
Op de kruispunten mogen zij aan de andere kant van het kruispunt links of boven de rijbaan worden herhaald.
Je moet dus geen rekening houden met de verkeerslichten links of boven de rijbaan, omdat deze slechts de lichten herhalen die aan de rechterkant van de rijbaan geplaatst zijn. Maar met deze laatste moet elke bestuurder rekening houden, ook al staan ze tussen de rijbaan en het fietspad, als er geen aparte verkeerslichten voor fietsers en tweewielige bromfietsers zijn.
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

Bericht door Sien »

Waar staat dat je als bestuurder enkel moet rekening houden met de verkeerslichten aan je rechterkant?

Dat heb ik indertijd zo geleerd en de rijschool van de zoon heeft dat ook zo gezegd.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: AR 61.4.1. De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst.
Als er links van de rijbaan staan en deze zijn geen herhaling van diegene die rechts staan, dan moet je daarmee geen rekening houden.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

eugeen schreef:
Quote: AR 61.4.1. De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst.
Als er links van de rijbaan staan en deze zijn geen herhaling van diegene die rechts staan, dan moet je daarmee geen rekening houden.
Zo heb ik het ook altijd begrepen.
Als het fietspad afzonderlijk gelegen is en het verkeerslicht is aan de linkerkant van het fietspad, dan mag je gewoon verderrijden.
Welke nut hebben anders verkeerslichten voor fietsers of 2-wielige bromfietsers als deze bestuurders toch moeten stoppen voor de vaste verkeerslichten?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

digital schreef: De vaste verkeerslichten en de verkeerslichten met pijlen gelden voor alle bestuurders, dus ook voor fietsers.
digital, je schreef toch alle bestuurders, niet alleen de bestuurders die de rijbaan volgen?

Laten we eens even kijken wat de gevolgen zouden kunnen zijn van jouw interpretatie.

Afbeelding

Ik rijd met een groep van 1.000 fietsers van A naar B op het fietspad. We volgen jouw interpretatie: van dat verkeerslicht dat daar rechts van de rijbaan staat, maar links van het fietspad, trekken we ons geen bal aan.

Jij wil met je fiets van C naar B. Het verkeerslicht is groen voor jou. Maar jij gaat daar vóór het kruispunt, zo dicht mogelijk bij de as van de rijbaan voorgesorteerd om linksaf te draaien, een uurtje het achteropkomend verkeer hinderen tot die 1.000 fietsers voorbij zijn, want je kunt het fietspad niet op.

Dat kan toch niet de bedoeling zijn van het regelen van het verkeer door middel van verkeerslichten. Verkeerslichten zijn er toch juist om, aan kruispunten waar het met voorrangsregels onmogelijk zou zijn om voor alle weggebruikers een vlot verkeer te verzekeren, ieder om beurt zijn weg te laten vervolgen.
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

Bericht door Sien »

Jozef,
dat is ver gezocht, waarom zou jij niet tussen die fietsers geraken, ze zullen toch wel niet wiel tegen wiel rijden en bovendien duizend fietsers is heel veel en die zouden bovendien niet op het fietspad rijden, dan rijden ze gewoon lekker op de rijweg en hinderen op die manier ook het verkeer. Als je moet rekening houden met lichten links van jou, dan sta je soms ook midden op een kruispunt stil, in plaats van te ontruimen.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding

Jozef,

Zijn die verkeerslichten die hier naast het fietspad staan dan overbodig?
Hadden de fietsers dan sowieso ook moeten stoppen omdat er links van hen een rood licht brandt?
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Is het soms ook niet zo dat ze fietserlichten plaatsen, die sneller terug rood worden dan de lichten voor de auto's?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ Sien:

Ik heb een extreme situatie aangehaald om duidelijker te maken tot wat het kan leiden als de fietsers op het fietspad geen rekening houden met het verkeerslicht.

Natuurlijk geraak je niet tussen die fietsers. Ze hoeven daarom nog geenszins wiel tegen wiel te rijden. Als ze bijvoorbeeld tegen 20 km/h rijden en 10 meter afstand houden, mag jij je daar niet tussengooien en linksaf slaan, want dan hinder je ze door die rijbeweging, zodat je een overtreding begaat. Je zou het vóór mij niet moeten proberen hoor, je zou nogal een spektakel beleven.

En natuurlijk mag die groep van 1.000 fietsers op de rijbaan rijden, maar ze zouden wel gek zijn, want daar mogen ze het rode verkeerslicht niet voorbijrijden, wijl ze ook op het fietspad mogen rijden.

@ digital:

Ik kan niet anders dan vaststellen dat er in het verkeersreglement sprake is van verkeerslichten die rechts van de rijbaan geplaatst worden, niet van verkeerslichten die zich links of rechts ten opzichte van de bestuurder bevinden.

Als we zouden aannemen dat het verkeerslicht niet geldt voor de bestuurders die het fietspad volgen, dan moeten we ervan uitgaan dat de wetgever voor deze situatie geen voorrangsregeling voorzien heeft. Want stel dat het tot een aanrijding komt tussen een fietser Fons, die van A naar B rijdt, en een fietser Gust, die van C naar B rijdt. Fons zegt dan: "Voor mij geldt dat verkeerslicht niet, dus heb ik voorrang van rechts." Maar Gust zegt: "Ik ben een kruispunt opgereden waar voor mij het verkeer geregeld werd door verkeerslichten, dus geldt hier geen voorrang van rechts."
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Jozef,
dus volgens jou moeten de fietsers en de bestuurders van 2-wielige bromfietsen ook stoppen voor verkeerslichten links van het fietspad?
En hoe zit het voor de bestuurders die de rijbaan volgen? Moeten ze ook stoppen voor verkeerslichten links van de rijbaan?
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

ah, dit verklaart veel. Ik denk dat Jozef gelijk heeft, "rechts van de rijbaan" wil niet zeggen "rechts van de bestuurder". Als je in Gent uit de Voskenslaan komt en naar het station rijdt, moet je over (vrij veel) tramsporen, en daar staan lichten tussen de rijbaan en het fietspad, maar geen aparte fietslichten. Ik heb dit nooit begrepen, omdat het absurd is dat de fietsers wel zouden mogen doorrijden als er een tram komt. Maar dat is dus helemaal niet zo
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Quote: ah, dit verklaart veel. Ik denk dat Jozef gelijk heeft, "rechts van de rijbaan" wil niet zeggen "rechts van de bestuurder".
Of dan toch niet voor fietsers, wat misschien de reden is waarom ze het in rijscholen vereenvoudigen, want rechts van de rijbaan is wel altijd rechts van automobilist, waardoor de verwarring dan ontstaat...
Plaats reactie