gepakt voorlopig rijbewijs

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
charlie

gepakt voorlopig rijbewijs

Bericht door charlie »

Ik ben vrijdagavond om half 11 in de avond tegengehouden door de politie. Ik mocht niet rijden na 10u en ik had een passagier mee die niet 24 was.
Ik mag zonder begleiding rijden. Trekken ze hiervoor je voorlopig rijbewijs in? Voor hoelang? Zou dit veel kosten?

bedankt!
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Re: gepakt voorlopig rijbewijs

Bericht door BuBbA »

Niet-naleving van de scholingsvoorwaarden (bv. sturen wanneer niet toegelaten, teveel en niet-toegelaten pasagiers, ...) :

Artikel 30 Wet 16/03/68 :

Citaat
Artikel 30 § 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro (*), wordt gestraft hij die :
1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;
(*) Alle bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 5,5 opdeciemen!
Voorbeeld: 50 euro = 50 x 5,5 = 275 euro
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: gepakt voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

charlie schreef: Trekken ze hiervoor je voorlopig rijbewijs in?
Er is geen wettelijke basis om het voorlopige rijbewijs voor deze overtreding in te trekken, of om je later te straffen met een verval van het recht tot sturen.

Noem het gerust een flater van de wetgever, waar je maar geluk mee kan hebben ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: gepakt voorlopig rijbewijs

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef:
charlie schreef: Trekken ze hiervoor je voorlopig rijbewijs in?
Er is geen wettelijke basis om het voorlopige rijbewijs voor deze overtreding in te trekken, of om je later te straffen met een verval van het recht tot sturen.

Noem het gerust een flater van de wetgever, waar je maar geluk mee kan hebben ...
Spijtig genoeg is dat zo, want als mensen zoals Charly de regels al aan hun laars lappen terwijl ze nog maar in het bezit zijn van een voorlopig rijbewijs voorspelt dit weinig goeds als ze hun defenitief rijbewijs hebben. :evil:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Re: gepakt voorlopig rijbewijs

Bericht door Metallicdeth »

Benny Stinkens schreef:
Inazuma schreef:
charlie schreef: Trekken ze hiervoor je voorlopig rijbewijs in?
Er is geen wettelijke basis om het voorlopige rijbewijs voor deze overtreding in te trekken, of om je later te straffen met een verval van het recht tot sturen.

Noem het gerust een flater van de wetgever, waar je maar geluk mee kan hebben ...
Spijtig genoeg is dat zo, want als mensen zoals Charly de regels al aan hun laars lappen terwijl ze nog maar in het bezit zijn van een voorlopig rijbewijs voorspelt dit weinig goeds als ze hun defenitief rijbewijs hebben. :evil:
Dat valt wel mee denk ik. Toen ik mijn voorlopig rijbewijs had, reed ik ook gewoon met m'n vriendin (22 op dat moment) rond. Nooit na 22u op vrijdag overigens, want dat werd me wat te riskant, maar qua passagier nam ik het een beetje met een korreltje zout.

Zeker aan het begin had ik het nog nodig dat er iemand naast me zat, dusja. Zonder haar had ik amper kunnen oefenen, want we hadden toendertijd maar 1 auto en moesten allebei naar dezelfde stad om te werken.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: gepakt voorlopig rijbewijs

Bericht door Benny Stinkens »

Ik voel me niet geroepen om de boeman te spelen en het kan best zijn dat het maar een korreltje zout voorstelt, maar stel nu eens dat je een ongeval had gehad en je vriendin was in een rolstoel (of nog erger) beland.

Dat was dit wel een korreltje om nooit te vergeten :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Re: gepakt voorlopig rijbewijs

Bericht door Metallicdeth »

Benny Stinkens schreef:Ik voel me niet geroepen om de boeman te spelen en het kan best zijn dat het maar een korreltje zout voorstelt, maar stel nu eens dat je een ongeval had gehad en je vriendin was in een rolstoel (of nog erger) beland.

Dat was dit wel een korreltje om nooit te vergeten :idea:
Daar heb je zeker wel een punt. Het is ook gewoon erg dom om te doen, maar ik heb de voor en nadelen naast elkaar gezet en besloten om gewoon te gaan rijden met m'n vriendin ernaast.

Voordelen:

- Ik kan naar m'n werk rijden met de auto en ondertussen m'n vriendin afzetten. = Ervaring door de week, in de spits, in een drukke stad.
- Ik kan richting Nederland rijden (tot vlak voor / iets over de grens) en doe zo snelweg ervaring op.
- In het begin een stuk zekerder, omdat er iemand naast me zit die me wat bij kan sturen.

Nadelen:

- Bij een ongeval ben ik "de lul".

Als ze 2 jaar ouder was geweest was het ineens wel toegelaten, dusja. Maar je hebt wel gelijk :)

Overigens rij ik inmiddels alweer een jaar ongevalvrij en heb al iets van 20.000km gereden.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: gepakt voorlopig rijbewijs

Bericht door wooter »

Metallicdeth schreef:Overigens rij ik inmiddels alweer een jaar ongevalvrij en heb al iets van 20.000km gereden.
Vergelijkbaar met goh... 2 maandjes ongevalvrij rijden voor mij? Is met moeite indrukwekkend :).
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Re: gepakt voorlopig rijbewijs

Bericht door Metallicdeth »

wooter schreef:
Metallicdeth schreef:Overigens rij ik inmiddels alweer een jaar ongevalvrij en heb al iets van 20.000km gereden.
Vergelijkbaar met goh... 2 maandjes ongevalvrij rijden voor mij? Is met moeite indrukwekkend :).
Jij rijdt 10.000km per maand ? Lijkt mij sterk, maar goed :D

Indrukwekkend is het misschien niet, maar is gewoon om aan te geven dat het ook kan zonder alle regels strikt op te volgen. Dat het misschien niet slim is, is een ander verhaal.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: gepakt voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Metallicdeth schreef: Jij rijdt 10.000km per maand ? Lijkt mij sterk, maar goed :D
Da's zo'n 350 km/dag.
Veel, maar niet onmogelijk. En als men beroepsmatig veel onderweg is ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: gepakt voorlopig rijbewijs

Bericht door de rijprof »

350 km snelweg of 350 km stadsverkeer is een wereld van verschil qua risico op een ongeval.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
slk.S
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jul 2017, 01:21

Re: gepakt voorlopig rijbewijs

Bericht door slk.S »

ik ben ben gistre aan de kant gezet door politie op de motto door een verkeersovertreding daar door heb ik verkeerde informatie gegeven over me zelf gegeven wegens angst ik heb gezegd dat ik iemand anders ben die wel rijbewijs heeft ze hebben dan ontdekt dat ik heb gelogen + dat ik maar verlopig rijbewijs heb , en dit is de eerste keer dat dit gebeurt .maar wat gebeurt er nu?)
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: gepakt voorlopig rijbewijs

Bericht door GRO »

Daar zal de rechter een seieuze kluif aan hebben:
- Verkeersovertreding.
- Zeggen dat je een rijbewijs hebt, maar het is niet waar.
- Zich uitgeven voor iemand anders (valse identiteit).

Je schreef: "en dit is de eerste keer dat dit gebeurt".
Ik denk als je de uitspraak van de rechtbank hoort, je dat sowieso nooit meer gaat doen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: gepakt voorlopig rijbewijs

Bericht door Jozef »

slk.S schreef: 31 jul 2017, 01:59 ik ben ben gistre aan de kant gezet door politie op de motto door een verkeersovertreding daar door heb ik verkeerde informatie gegeven over me zelf gegeven wegens angst ik heb gezegd dat ik iemand anders ben die wel rijbewijs heeft ze hebben dan ontdekt dat ik heb gelogen + dat ik maar verlopig rijbewijs heb , en dit is de eerste keer dat dit gebeurt .maar wat gebeurt er nu?)
Maak je niet te veel zorgen. Als getuige mag je niet liegen, maar als beschuldigde is liegen niet strafbaar.

Als ik jou was, zou ik wel een advocaat raadplegen. Misschien heb je rechtsbijstand bij je verzekering. Anders is een eerste raadpleging bij een advocaat meestal gratis.
Plaats reactie