voorrang aan rechts onderbroken door fietspad

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

voorrang aan rechts onderbroken door fietspad

Bericht door Sien »

Onlangs heb ik zo'n situatie gezien waar een fietspad de voorrang onderbreekt. Geldt dit ook als de voorrang aangekondigd wordt door een B17 bord (voorrang aan rechts). Indien ja, dan is dit toch een zinloze verkeerssituatie.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding

Hallo Sien.

Hier heeft de motor voorrang.

Wat nu als naast de auto een bord zou gestaan hebben:

Afbeelding

Volgens inlichtingen ingewonnen bij de DIENST MOBILITEIT:
Verkeersbord is foutief geplaatst. Motor heeft voorrang.
(Ergens op dit forum vind je de brief van Mobiliteit.

Volgens inlichtingen ingewonnen bij GOCA:
Verkeersbord is foutief geplaatst.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Er is een kruispunt in gent dat op die foto lijkt, met een doorgetrokken fietspad maar geen voetpad of oversteekplaats voor voetgangers. Als je nu als voetganger dezelfde weg volgt als de motor, alleen stap jij aan de andere kant van het fietspad, moet de auto jou dan ook voorlaten? Nee toch?
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: 12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een gedeelte van de openbare weg oversteken die niet voor hem is voorbehouden, zoals een trottoir dat de rijbaan oversteekt, een fietspad, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden, zijn voertuig opnieuw in beweging brengen.
Het antwoord op uw vraag is dus JA

Het voertuig doet een manoeuvre.
De bestuurder moet dus voorrang verlenen aan andere weggebruikers
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

en als voetganger voer je geen maneuver uit door de rijbaan over te steken?
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren...
Een voetganger is geen bestuurder.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

ok. Dan ga ik daar in het vervolg wat vastberadener stappen
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

Bericht door Sien »

Ik zal toch maar voorzichtig zijn moest ik de motor zijn, want wie geraakt er nog aan uit aan zo'n situaties. Je zou bijna gaan denken dat het verkeer een of ander computerspelleke is. In feite zouden ze alles veel eenvoudiger moeten houden, vroeger deden ze ons geloven dat de reglementen en verkeersborden er zijn om orde in de chaos te scheppen, maar wat blijkt, heel die reglementering is zo complex en verwarrend dat er weinigen alles kunnen bijhouden, laat staan om in drukke verkeerssituaties het hoofd koel kunnen houden. Maar voor de meesten is dat ver van hun bed. Jammer dat er niet meer mensen die al jaren een rijbewijs hebben, van deze site gebruik maken, allé, ik denk dat er niet zo veel zijn, wie weet... Ik bedoel eigenlijk dat de meeste weggebruikers er maar op losrijden en alle regels aan hun laars lappen.
Ik denk ook dat de meeste jonderen eens ze hun rijbewijs hebben ook vlug deze site zullen vergeten. Of heb ik het mis? Ik zie toch bij mijn zoon dat moeder op de site zit en hij zit op MSN te chatten. Van tijd tot tijd luistert hij met een half oor als ik iets zeg.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Hallo Sien,

Het Belgisch verkeersreglement hangt met haken en ogen aan elkaar.
Dat komt door de vele wijzigingen die voortdurend worden gemaakt, zoder dat men rekening houdt met de effecten op andere regels.

Het is hier al eens beschreven: een auto die over een fietspad rijdt doet een manoeuvre en moet voorrang verlenen.

Hoe zit het nu met een bus binnen de bebouwde kom die de bushalte verlaat en over een fietspad rijdt om terug op de rijbaan te komen.
Heeft die nu nog voorrang of niet?

Niemand weet het.

En zo zijn er veel voorbeelden aan te halen.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Hey Sien, ik geef je groot gelijk. Ik wandel zelf heel vaak op zo'n kruispunt als in het prentje ('t is 't kruispunt met de parklaan &amp burggravenlaan bij 't station gent sint pieters), en ik durf wedden dat *niemand* van de autobestuurders het zou geloven moest ik zeggen dat ik daar voorrang heb.
Sinds ik de theorie hier geleerd heb, ben ik nog zo aandachtig in het verkeer en probeer ik me ook als bestuurder van een wagen in te leven in de verschillende verkeersituaties, en je merkt toch vaak dat het echt niet voor de hand ligt wie er nu voorrang heeft...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ieder van ons is geregeld een weggebruiker, zij het als voetganger of als bestuurder. Het verkeersreglement zou daarom zo eenvoudig en duidelijk moeten zijn, dat een kind van 12 jaar het kan kennen, verstaan en correct toepassen.

Het tegendeel is echter waar. Op een ander forum, waaraan vooral verkeerspolitieagenten deelnemen, slaat er om de haverklap wel iemand de bal mis, en is er blijkbaar vrijwel nooit een andere in staat om hem terug te fluiten. Zoals Eugeen al vermeldde, zijn er momenteel nog altijd een aantal vragen over recente wijzigingen aan het verkeersreglement waarover er zelfs onder deskundigen geen eensgezindheid bestaat. Er is ook rechtspraak van het Hof van Cassatie, die regelrecht in strijd is met het verkeersreglement maar alle lagere rechters zijn verplicht zich te houden aan dat arrest van het Hof van Cassatie.

Ik durf dan nog niet denken aan de talrijke buitenlanders die in dit land rijden, en van wie de meesten uiteraard niet al de rare kronkels van de Belgische reglementering kunnen kennen.

Het is dus al heel moeilijk om zelf het verkeersreglement correct toe te passen. Bovendien moet je er in de praktijk rekening mee houden dat heel wat weggebruikers zelfs elementaire regels niet kennen, of ze wel kennen maar er een loopje mee nemen. Zo zie je bijvoorbeeld geregeld fietsers die de rijbaan oversteken op een oversteekplaats voor voetgangers, in de overtuiging dat de bestuurders die de rijbaan volgen, hen daar voorrang moeten verlenen bij het oversteken. Niets is minder waar natuurlijk, enkel als de fietser afstapt, wordt hij gelijkgesteld met een voetganger.

Ook diegenen die al een rijbewijs hebben, zouden er goed aan doen één of twee keren per jaar deze site nog eens door te nemen, om hun kennis op te frissen en op de hoogte te zijn van wijzigingen.
Sien schreef: Ik denk ook dat de meeste jonderen eens ze hun rijbewijs hebben ook vlug deze site zullen vergeten. Of heb ik het mis? Ik zie toch bij mijn zoon dat moeder op de site zit en hij zit op MSN te chatten. Van tijd tot tijd luistert hij met een half oor als ik iets zeg.
Het is helaas zo dat vele kandidaat-bestuurders er enkel maar op uit zijn om een rijbewijs te behalen, en geenszins om ook nog een veilige bestuurder te worden.

Het zijn meestal ook die gasten die vinden dat de rijschool en het examencentrum een geldklopperij is, en het teveel geld kost om dat roze papiertje te verkrijgen.

Dat roze papiertje alleen is inderdaad de prijs van een degelijke rijopleiding niet waard. Het is immers alleen maar een toelating om een voertuig te besturen, doch geenszins een bewijs dat de houder ervan veilig kan rijden.

Die gasten willen hun verantwoordelijkheid in het verkeer niet opnemen, omdat ze er geen rekening mee willen houden hoeveel leed een verkeersongeval kan veroorzaken. Het zijn diegenen die meestal ook denken dat, als er een ongeval gebeurt, het zo heeft moeten zijn. Maar in werkelijkheid had het helemaal zo niet moeten zijn de meeste ongevallen hadden integendeel kunnen vermeden worden. De kans op een ongeval ligt voor minstens 80% in de handen van de weggebruiker zelf.

Het zijn dan wel de gasten die een degelijke rijopleiding te duur vinden, maar die hun wagen van allerlei accessoires voorzien die veel meer kosten dan de rijopleiding, en meestal niets bijdragen tot de veiligheid, doch enkel tot de look.
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

Bericht door Sien »

Toch begrijp ik iets niet, als de auto de voetganger moet voorrang geven dan is hij eigenlijk nog niet aan het fietspad, dan moet toch de voetgander voorrang geven, zoals Benny bij een andere vraag uitgelegd heeft. Daar was het in de veronderstelling dat de auto rechtdoor rijdt, in dit geval zou hij dit ook kunnen en toch zijn voorrang verliezen door het fietspad, maar toch niet omdat een voetganger overgaat?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Sien,
Quote: AR 12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd: van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een gedeelte van de openbare weg oversteken die niet voor hem is voorbehouden, zoals een trottoir dat de rijbaan oversteekt, een fietspad, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden, zijn voertuig opnieuw in beweging brengen.
Wordt niet als manoeuvre beschouwd : zich op het einde van een fietspad op de rijbaan begeven om rechtdoor te rijden.
Door een gedeelte van de openbare weg over te steken dat niet voor jou is voorbehouden, voer je een maneuver uit.

Van zodra je een maneuver uitvoert, moet je voorrang verlenen aan alle andere weggberuikers (voetgangers en bestuurders), wat ze ook doen en van waar ze ook komen.
Plaats reactie