oprit autosnelweg

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Sien,

1. Laten we eerst even veronderstellen dat het niet al te druk is. En jij wil dus via een oprit op de autosnelweg invoegen.

a. Dan moet je weten dat de auto's die al op de autosnelweg rijden voorrang hebben.

b. Dat je op de oprit voldoende snelheid moet proberen te halen, zodat je makkelijk kan invoegen.

Rijd je op de oprit te voorzichtig, bv slechts 70 km/uur, en de andere auto's die zich reeds op de rijstroken van de autosnelweg bevinden rijden 120 km/uur, dan heb je een probleem. Want dan kan je moeilijk invoegen.

2. Als er file is op de autosnelweg (vb de auto's kunnen maar 40 km/uur rijden) dan moet jij op de oprit ook tegen die snelheid aangereden komen.

Het principe blijft dat de auto's die al op de rijstoken van de autosnelweg rijden, voorrang hebben.

Maar hier telt ook een vorm van hoffelijkheid. Als je met de juiste snelheid aangereden komt, en je bevind je op het einde van de oprit, zal men je in 99% van de keren wel laten invoegen.

Het probleem is echter groot wanneer je te traag aangereden komt. Dan dwing je een bestuurder die al op de autosnelweg rijdt, om extra te remmen, zodat hij je kan laten invoegen.
Quote: Mag je als je in de omgekeerde situatie bent en voor je iemand wil oprijden, mag je dan naar het tweede vak uitwijken
Ik denk dat veel bestuurders dat automatisch doen, wanneer ze zien dat
iemand problemen heeft om in te voegen, en er is plaats op de tweede rijstrook, dat ze even naar daar uitwijken.
Quote: Voor een leerling is het niet gemakkelijk om vlot op een snelweg te geraken.
Je hebt volkomen gelijk. Een beginnende bestuurder heeft nog niet de ervaring en wil het soms te voorzichtig (in dit geval tegen een te trage snelheid) doen.
Quote: ik zou dan drummen en met het ene wiel op het rechtse vak rijden en met het andere op de pechstrook
Dan ben je fout bezig, want op de pechstrook mag je niet rijden. Overal is de invoegstrook voldoende lang om te kunnen invoegen. Maar ook hier weer... een leerling heeft niet altijd voldoende ervaring om dat correct te doen.

Heb je er problemen mee, vraag dan aan de instructeur die je praktijklessen geeft, dat hij dit voldoende inoefent.
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

Bericht door Sien »

[quote="eugeen"]

Rijd je op de oprit te voorzichtig, bv slechts 70 km/uur, en de andere auto's die zich reeds op de rijstroken van de autosnelweg bevinden rijden 120 km/uur, dan heb je een probleem. Want dan kan je moeilijk invoegen.




OK dat begrijp ik zo hebben we deze week dit ervaren toen de zoon in opleiding wou invoegen tussen een rij vrachtwagens, die veel te dicht reden. We ze zijn zelfs nooit op het tweede vak geraakt, niet erg want de volgende afrit moesten we er toch af. Het erge was dat de zoon toch mooi afstand hield en dat de ene vrachtwagen na de andere ons inhaalde en net voor onze neus weer invoegde, precies om hun ergernis te uiten. Ik zei hem ook dat hij op het praktisch examen niet goed zou scoren, omdat we nooit boven de 90 km /u geraakt zijn.
Ik vraag me zelfs af of het als ouder wel verstandig is om kinderen te laten autorijden met een klein, weinig beschermd autootje, geen spillen in de deuren, geen airbags, uit schrik dat de gezinswagen te veel afziet bij het leren rijden en oefenen op het parcours of dat zoon of dochter de auto in de prak zal rijden. Aan de andere kant hoe zwaarder de auto hoe roekelozer ze misschien zullen rijden en op die leeftijd denken ze (of liever ze denken waarschijnlijk niet) dat ze onsterfelijk zijn.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,
Quote: Ik zei hem ook dat hij op het praktisch examen niet goed zou scoren, omdat we nooit boven de 90 km /u geraakt zijn.
Het zal niet de eerste zijn die een onvoldoende krijgt omdat hij TE STIL rijdt.
(Ergens anders op het forum onder "praktijkexamen" is dit eerder al eens besproken.

Quote: Ik vraag me zelfs af of het als ouder wel verstandig is om kinderen te laten autorijden met een klein, weinig beschermd autootje, geen spillen in de deuren, geen airbags, uit schrik dat de gezinswagen te veel afziet bij het leren rijden en oefenen op het parcours of dat zoon of dochter de auto in de prak zal rijden.
Een vraag die terecht gesteld wordt. Geloof me, ik heb er absoluut geen voordeel bij dat jongeren naar de rijschool gaan of niet. Ik kan dus een eerlijk advies geven.

Wel ik raad iedereen aan om voldoende uren praktijk te volgen via de rijschool om volgende redenen.

* Weinig begeleiders (ouders / grootouders/ vrienden) zijn 100 % op de hoogte van de nieuwste wetswijzigingen

* De rijschoolinstructeurs zijn extra opgeleid om lessen te geven

* De auto's van de rijschool zijn beveiligd met dubbele pedaals etc, zodat de instructeur onmiddellijk kan ingrijpen

* Instructeurs weten zeer goed waar examinators op letten

* Uw eigen auto wordt tijdens een rijopleiding zeer zwaar belast. (ziet af)
Sienn

Bericht door Sienn »

eugeen schreef:
Wel ik raad iedereen aan om voldoende uren praktijk te volgen via de rijschool om volgende redenen.

Hij heeft een rijopleiding van 18 uren en heeft een voorlopig rijbewijs, maar dat is toch nog te weinig om vlot in te voegen en bij druk verkeer te rijden. Niet iedereen is even vlug van aanpak, ik denk dat hij nog veel zal moeten oefenen en als ouder kan je moeilijk blijven betalen voor bijkomende lessen.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Niet iedereen is even vlug van aanpak
Men kan inderdaad niet verwachten dat na 18 uurtjes een leerling plots een volleerde bestuurder is.
Quote: als ouder kan je moeilijk blijven betalen voor bijkomende lessen
Daar kan ik inkomen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Sien schreef: ik zou dan drummen en met het ene wiel op het rechtse vak rijden en met het andere op de pechstrook en zo proberen er op te geraken
Dergelijk bijzonder gevaarlijk rijgedrag kan zware straffen opleveren:hinderen, en derhalve geen voorrang verlenen aan de bestuurders op de rechtse rijstrook.gedeeltelijk op de pechtstrook rijden.drummen, een vorm van verkeersagressie.
Quote: Moeten de chauffeurs die op het rechtse vak rijden vertragen of eventueel van vak veranderen?
Van rijstrook veranderen is in dit geval in principe verboden. Ook op de autosnelweg moeten de bestuurders, behoudens wettige reden, zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven. Het vergemakkelijken van het oprijden van de autosnelweg is geen wettige reden om van deze regel af te wijken. Slechts uitzonderlijk wordt het door een rechter aanvaardt, omdat hij het interpreteert als het begin van een inhaalbeweging ten opzichte van diegene die de rechter rijstrook opgereden gaat komen.

Verkeerstechnisch is het ook verkeerd als er op de tweede rijstrook sneller gereden wordt dan op de rechter rijstrook. Het is dan onlogisch dat de trager rijdende bestuurders van de rechter rijstrook de sneller rijdende bestuurders op de tweede rijstrook in aanzienlijke mate gaan hinderen. Voor een vlot en veilig verkeersverloop is het veeleer wenselijk dat de bestuurders op de rechter rijstrook ruim voldoende afstand houden, zodat er vlot kan ingevoegd worden. Verplicht tot vertragen zijn ze echter zeker niet.

Bij druk verkeer dient tot aan het einde van de invoegstrook gereden te worden (teneinde de staart van de file die de autosnelweg wil oprijden niet onnodig naar achteren te verplaatsen), en zou er daar voor een vlot verkeersverloop moeten geritst worden.

Velen interpreteren het volledig benutten van de invoegstrook evenwel als een poging tot voorkruipen, en weigeren dan elke medewerking om in te voegen.

Bovendien maakt het ritsen helaas nog geen deel uit van het verkeersreglement. Als het tot een aanrijding komt, geldt enkel dat de invoeger voorrang moest verlenen.
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

Bericht door Sien »

Jozef schreef:
Sien schreef:ik zou dan drummen en met het ene wiel op het rechtse vak rijden en met het andere op de pechstrook en zo proberen er op te geraken
Dergelijk bijzonder gevaarlijk rijgedrag kan zware straffen opleveren:
  • hinderen, en derhalve geen voorrang verlenen aan de bestuurders op de rechtse rijstrook.
  • gedeeltelijk op de pechtstrook rijden.
  • drummen, een vorm van verkeersagressie.
Moeten de chauffeurs die op het rechtse vak rijden vertragen of eventueel van vak veranderen?
Ok dan is dat agressief gedrag, maar dan zit er toch niets anders op dan te stoppen of verder op de pechstrook te rijden, want in sommige gevallen rijden vrachtwagens en ook anderen heel dicht bij elkaar en kan je onmogelijk invoegen of je moet durven en een zekere agressie aan de dag leggen. Maar niemand antwoordt op mijn vraag, moet je dan desnoods stoppen? In de omgekeerde situatie ervaar je juist die agressie van andere chauffeurs en niet met één wiel maar met de volledige wagen,
ze komen van de oprit gevlogen en doen nog niet de moeite om te kijken of ze iemand hinderen, hoe zwaarder de auto hoe sterker ze staan. Eugeen zegt je moet snelheid halen op de oprit om in te voegen en als het niet lukt ben je ofwel agressief of moet je alles toetrekken om toch maar die witte lijn van de pechstrook niet te raken. Mijn zoon heeft diezelfde vraag ook aan zijn rij-instructeur gesteld en een pasklaar antwoord heeft hij ook niet gekregen. Veel tijd om na te denken en te redeneren hebben je in zo'n situatie niet.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Hallo Sien,

Als je quotes gebruikt, dan kan je dat best doen via het blokje quote boven je bericht. Anders verschijnen er van die vreemde codes is het bericht.
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

oprit autosnelweg

Bericht door Sien »

wat moet je doen als je wegens het drukke verkeer moeilijk of niet kunt invoegen op de oprit van een autosnelweg: moet je stoppen of, ja ik weet het je mag een ononderbroeken witte lijn niet overschrijden ik zou dan drummen en met het ene wiel op het rechtse vak rijden en met het andere op de pechstrook en zo proberen er op te geraken, want stoppen vind ik nogal drastisch. De wegpiraten die achter komen vliegen er tussen en ontnemen je elke kans. Voor een leerling is het niet gemakkelijk om vlot op een snelweg te geraken. Moeten de chauffeurs die op het rechtse vak rijden vertragen of eventueel van vak veranderen? Mag je als je in de omgekeerde situatie bent en voor je iemand wil oprijden, mag je dan naar het tweede vak uitwijken als dit mogelijk is, zelfs als achteraf blijkt dat de invoeger snelheid genoeg heeft om op te rijden en je eigenlijk een onnodig manoeuvre uitgevoerd hebt?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Maar niemand antwoordt op mijn vraag, moet je dan desnoods stoppen?
Ja en dit om 2 redenen:

1) Het is verboden om op de pechstrook te rijden.
2) Als je de oprit neemt staat er op die oprit een omgekeerde driehoek.
Een omgekeerde driehoek wil zeggen dat je voorrang moet verlenen en zonodig moet stoppen vermits je ,je er niet op de agressieve mannier moogt tussengooien en je dus ook nog voorrang moet verlenen. Moet je dus stoppen omwille van de omgekeerde driehoek.

Ik zeg niet dat dit de ideale oplossing is want ook dit brengt gevaar mee,
1) je achterligger moet dit ook voorzien 2) je bent je aanloopsnelheid in dit geval kwijt.

Maar je hebt dan wel het verkeersreglement gevolgd.

Ik kan je maar een goede raad geven leer je leerling eerst al de rest en neem pas als laatste een oprit van een autosnelweg.
zodat hij zich zekerder voelt en dan zul je merken dat het ook een stuk vlotter gaat.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Sien,

Ik ben volledig akkoord met jou dat bestuurders op een autosnelweg die moedwillig iemand beletten om in te voegen aan een oprit (of op zijn minst weigeren om ook maar iets te doen om dit invoegen mogelijk te maken), van agressief rijgedrag getuigen.

Het probleem is natuurlijk dat nogal wat bestuurders uit het oog verliezen dat een beginneling nog niet zo goed snelheden en afstanden kan inschatten als een ervaren bestuurder, en derhalve wat meer tussenruimte nodig heeft om in te voegen.

Agressief verkeersgedrag is altijd uit ten boze, zeker als reactie op agressief verkeersgedrag van anderen het kan dan zeer vlug tot een bijzonder gevaarlijke escalatie komen. Als de andere zijn verstand op nul gezet heeft, moet jij er voor twee hebben, of het loopt voor beiden slecht af. Dit is geen kwestie van je niet te laten doen, maar van je niet te verlagen tot hetzelfde soort wangedrag in het verkeer.

Wat wel helpt, en jouw zoon ook geleidelijk aan zal verwerven, is assertief rijgedrag. Hierbij kom je ook op voor jezelf, maar, in tegenstelling tot bij agressiviteit, op een gecontroleerde en aanvaardbare manier. Dit houdt onder meer in dat je aarzelend rijgedrag vermijdt, en de anderen heel duidelijk maakt wat je van plan bent (zonder nochtans opdringerig te worden), zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.

Misschien zul je je afvragen: wat als ik nu toch niet anders kan dan stoppen aan het einde van de invoegstrook, en er dan helemaal niet meer tussen geraak? Wel, dan bel je naar het nummer 101, en vraag je dringende bijstand van de verkeerspolitie. Het behoort tot hun opdrachten om de orde en de veiligheid te handhaven.
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

Bericht door Sien »

[Misschien zul je je afvragen: wat als ik nu toch niet anders kan dan stoppen aan het einde van de invoegstrook, en er dan helemaal niet meer tussen geraak? Wel, dan bel je naar het nummer 101, en vraag je dringende bijstand van de verkeerspolitie. Het behoort tot hun opdrachten om de orde en de veiligheid te handhaven.[/quote]


Jozef, meen je dat van die 101 of is het een joke???
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Sien, dat is hoegenaamd geen joke. Het woord POLITIE betekent:
de openbare orde en veiligheid.het toezicht op en het handhaven van de openbare orde en veiligheid.de openbare diensten en hun personeel belast met het toezicht op en het handhaven van de openbare orde en veiligheid.De politie wordt betaald met jouw en mijn belastinggeld. Het is hun plicht jou en mij bijstand te verlenen waar het nodig is voor de veiligheid. Zij staan ten dienste van de burger, niet omgekeerd.

Wat zou je bijvoorbeeld doen als je ooit toch eens per ongeluk een autosnelweg in de verkeerde rijrichting opgereden bent (spookrijder)? In 's hemelsnaam toch in geen enkel geval ooit zelf proberen rechtsomkeer te maken zeker! Wagen met lichten en 4 knipperlichten zo dicht mogelijk bij de middenberm, iedereen eruit en achter de vangrail een eindje weg van de auto, aankomend verkeer met grote kordate armbewegingen aanmanen om naar de andere rijstrook uit te wijken, en vooral: onmiddellijk 101 bellen, en wachten tot de politie je komt helpen om veilig rechtsomkeer te maken.
Plaats reactie