witte afgebakende parkeerplaatsen

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

witte afgebakende parkeerplaatsen

Bericht door Sien »

Ik wil hier nog eens terug komen op een eerder gestelde vraag. Volgens Benny mocht men hier niet op rijden. Gisteren vroeg ik aan een instructeur van de rijschool van mijn zoon of je daar nu op mocht rijden of niet. Volgens hem mag je er wel op rijden om uit te wijken, in tegenstelling met een fietspad. Hij beweerde ook dat als je het niet doet bijna onmogelijk is om in bepaalde gemeenten te passeren tijdens de spitsuren. Je mag die plaatsen niet gebruiken als rijvak en bijvoorbeeld een file langs rechts inhalen. Volgens hem was het niet nodig om te stoppen voor zo'n leeg vak. Als de weg vrij is rijd je er langs. Dit geldt ook voor een lange parkeerstrook, daar mag je ook even gebruik maken om uit te wijken.

P.S. onderaan dit bericht vraagt men of je een "Poll" wil. Wat is een"Poll"?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Vermits je naar Benny verwijst, ga ik eerst hem aan het woord laten. Inmiddels kan ik jou al vertellen wat een poll is.

Een poll is een rondvraag.

Je stelt bijvoorbeeld als vraag:

Rijden vrouwen beter dan mannen?

Dan geef je een aantal mogelijke antwoorden op:
Inderdaad, vrouwen rijden beter dan mannen.Neen, integendeel, vrouwen rijden slechter dan mannen.Volgens mij rijden vrouwen even goed als mannen.Ik zou het niet weten.In je bericht geef je dan nog wat uitleg bij je vraag.

De forumdeelnemers kunnen nu één van de voorgestelde antwoorden kiezen, en kunnen de uitslag zien (hoeveel keren elk antwoord gekozen werd).
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Sien, als je nog eens contact hebt met die rijschoolinstructeur, zou je dan zo vriendelijk willen zijn hem of haar uit te nodigen een bezoekje aan dit forum te willen brengen?

We zijn gaarne bereid met die man of vrouw van gedachte te wisselen over dit thema of een andere verkeerskwestie.

Met dank bij voorbaat voor je goede zorgen!
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Hij beweerde ook dat als je het niet doet bijna onmogelijk is om in bepaalde gemeenten te passeren tijdens de spitsuren
Dat is dan ook een goeie reden om op een autosnelweg over de pechstrook te mogen rijden. Anders geraak je ook niet vooruit.

Die dikke witte streep rechts van de rijbaan is de denkbeeldige rand van de rijbaan. Dwz. daarnaast is er geen rijbaan meer. Het is een soort denkbeeldige muur.
Die strook die daardoor naast de rijbaan ontstaat is een strook VOORBEHOUDEN VOOR STILSTAAN EN PARKEREN. Dat is de regel.
Daar staat niet bij dat je ze ook mag gebruiken om gewoon over te rijden als het druk is enz... Het mag dus niet.

Je mag dit wel doen over een gelijkgrondse berm.
Quote: Volgens hem mag je er wel op rijden om uit te wijken
Uitwijken om bijvoorbeeld een ongeval te voorkomen mag je zeker. Dat mag je zelfs op een fitespad.

Denk je dat je een proces gaat krijgen als een motorrijder plots valt en je kan kiezen: uitwijken over het fietspad of over de motorrijder rijden. En je wijkt uit naar het fietspad (als er uiteraard geen fietser is) ???
Sien
Berichten: 64
Lid geworden op: 15 aug 2005, 00:00

Bericht door Sien »

Jozef schreef:Sien, als je nog eens contact hebt met die rijschoolinstructeur, zou je dan zo vriendelijk willen zijn hem of haar uit te nodigen een bezoekje aan dit forum te willen brengen?

We zijn gaarne bereid met die man of vrouw van gedachte te wisselen over dit thema of een andere verkeerskwestie.

Met dank bij voorbaat voor je goede zorgen!
Ik heb hem ook over jullie goede site gesproken, ik had het eigenlijk over die aparte afgebakende parkeerstroken, die eigenlijk wel hetzelfde zijn als een lange parkeerstrook. Kijk, momenteel begeleid ik nog de zoon alhoewel hij een voorlopig rijbewijs model 2 heeft, maar alles tegelijk doen, denken, met de voeten en handen werken, kijken, en beslissingen nemen, weten of hij kan kruisen, is voor hem een moeilijke opgave. Soms als je de regels letterlijk toepast, kan je de aanleiding zijn van een ongeluk, bijvoorbeeld als hij dan letterlijk stopt voor een lege parkeerplaats en dit dan achteraf blijkt van niet nodig te zijn, ja wat dan, misschien kan ik het hier niet meer vertellen, want het is maar een klein wagentje. Bovendien werkt die L bij sommigen als een rode lap voor een stier. Zo nam hij eergisteren een afslag naar rechts, ik geef het toe, weliswaar een beetje traag en volgens de regels van de kunst keek hij over zijn schouder, maar achter ons reed er bijna iemand in ons g..., week heel kort uit, toeterde en raakte bijna een paal, ik krijg er nog kippenvel van, het scheelde geen haar. Zoonlief was zich van geen kwaad bewust, wat heb ik nu misdaan? Die bestuurder zag nochtans ook die L, of misschien reed hij te hard. Ik wil zeker zijn als ik iets beweer, vandaar dat ik bij verschillende mensen navraag doe, het is niet dat ik jullie niet geloof, want ik vind deze site juist heel goed omdat je twijfels kunt voorleggen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Beste Sien,
Quote: soms als je de regels letterlijk toepast, kan je de aanleiding zijn van een ongeluk, bijvoorbeeld als hij dan letterlijk stopt voor een lege parkeerplaats en dit dan achteraf blijkt van niet nodig te zijn, ja wat dan, misschien kan ik het hier niet meer vertellen, want het is maar een klein wagentje. Bovendien werkt die L bij sommigen als een rode lap voor een stier. Zo nam hij eergisteren een afslag naar rechts, ik geef het toe, weliswaar een beetje traag en volgens de regels van de kunst keek hij over zijn schouder, maar achter ons reed er bijna iemand in ons g..., week heel kort uit, toeterde en raakte bijna een paal, ik krijg er nog kippenvel van, het scheelde geen haar. Zoonlief was zich van geen kwaad bewust, wat heb ik nu misdaan? Die bestuurder zag nochtans ook die L, of misschien reed hij te hard.
Dit is iets wat praktijkleraars dagelijks meemaken en ik kan dus heel goed begrijpen hoe dat aanvoelt.

Laat het je een troost zijn te weten dat zoonlief op dat moment niet diegene is die iets verkeerd doet maar het zijn de andere weggebruikers
die blijkbaar vergeten zijn dat ze zelf ooit hebben moeten leren om op de openbare weg te rijden.

daar ben je natuurlijk niets mee als er iemand in je g.... rijdt maar we zullen er nu eenmaal mee moeten leven dat we in een maatschappij zitten
waar men geen respect meer heeft voor zijn naaste chauffeur
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Beste Sien,

kijk hiernaast eens op de topic kruisen en inhalen.
Lees daar aandachtig punt 3.
Daar staat duidelijk dat je over een gelijkgrondse berm mag rijden als het kruisen te moeilijk wordt behalve als het over een parkeerstrook gaat.

een parkeerstrook naast de rijbaan is net hetzelfde als parkeervakken naast de rijbaan, het enige verschil is dat er in parkeervakken nog dwarsstrepen staan.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Sien,

Zoals Benny schreef: praktijklesgevers maken dit dagelijks mee.

Sommigen vinden het zelfs leuk om als tegenligger recht op een leswagen af te stevenen, en hem slechts op het allerlaatste nippertje te ontwijken. Dergelijke lieden zijn volgens mij rijp voor de psychiater.

Toch gebeuren er maar relatief weinig ongevallen met leswagens. Meestal zijn het dan nog slechts lichte ongevallen (dikwijls de leswagen die achteraan aangereden wordt). Vrijwel altijd wordt de tegenpartij aansprakelijk gesteld.

Ik wil niet in de schoenen staan van de bestuurder die aan de rechter probeert uit te leggen dat hij achteraan op een wagen met een L ingereden is omdat die volgens hem wat te traag reed (maar in werkelijkheid omdat hij als achteropkomende bestuurder veel te weinig afstand hield). Ik kan je verzekeren dat zo een bestuurder nogal een sigaar zal mogen smoren.

En zoals Benny ook zeer terecht schrijft, moeten we er in België nu eenmaal helaas mee leren leven dat vele weggebruikers met elkaar niet of onvoldoende rekening houden. Je voorligger ergert zich omdat je te dicht achter hem aanrijdt, terwijl je achterligger komt bumperkleven omdat hij vindt dat je teveel afstand laat.

Vandaar mijn onderschrift:
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Jozef schreef:
Ik wil niet in de schoenen staan van de bestuurder die aan de rechter probeert uit te leggen dat hij achteraan op een wagen met een L ingereden is omdat die volgens hem wat te traag reed (maar in werkelijkheid omdat hij als achteropkomende bestuurder veel te weinig afstand hield). Ik kan je verzekeren dat zo een bestuurder nogal een sigaar zal mogen smoren.
100% gelijk Jozef. Spijtig genoeg zijn er enkele schadegevallen bekend waarbij de bestuurder die achterop een leswagen knalt, gelijk krijgt als er op het aanrijdingsformulier staat dat de leerling plots remde. Zelfs het verwisselen van ontkoppeling en rempedaal tijdens het leren autorijden met een leswagen (waar in koeien van letters RIJSCHOOL op staat) wordt beschouwd als remmen zonder reden. De instructeurs hebben vermoedelijk de nadruk op "plots remmen" gelegd om aan te geven dat zij zelf geen mogelijkheid hadden om in te grijpen. Aangezien de instructeur ook bestuurder is, begaat hij dus ook een verkeersovertreding zonder dat hij er zelf iets aan kan doen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Eerlijk gezegd, digital, vind ik dat primitieve systeem met die lepels voor de dubbele bediening verre van ideaal. Je kan wel een pedaal indrukken als de leerling dat niet doet, maar je kan geen pedaal loslaten als de leerling dat niet doet.

Sta je bijvoorbeeld midden op een kruispunt en wil de leerling het koppelings- en rempedaal niet loslaten, dan kan de lesgever ook niet vertrekken met de wagen.

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat, als de leerling op het examen te snel rijdt, de lesgever stiekem zijn voet onder het gaspedaal zou kunnen plaatsen om het wat omhoog te trekken. Je kunt dan beter afspreken dat, als de lesgever kucht, de leerling moet vertragen.

Misschien doen lesgevers er best aan om hun leerling vooraf grondig in te prenten: "Als ik zeg: ALLES LOS, dan laat je ook onmiddellijk ALLES LOS."
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote: Misschien doen lesgevers er best aan om hun leerling vooraf grondig in te prenten: "Als ik zeg: ALLES LOS, dan laat je ook onmiddellijk ALLES LOS."
Ik heb het ooit aan de hand gehad met een leervergunning.
het was een beetje glad en de leerling remt te hard en kreeg dus de opdracht "Alles los" maar wat ze deed was nog harder remmen.

Zowel de moeder van de leerling en mijn leerling in panniek, en het enige wat mij overbleef was dat ik haar een ferme tik tegen haar knie verkocht zodat ze van de pedalen schoot en toen heb ik kunnen remmen.

Dat is de enige keer dat ik naar een leerling geslaan heb

Ik heb al veel geld kunnen verdienen met in het zwart te werken maar ik heb het nog nooit gedaan wetende dat die "lepels" (bijkomende pedalen dus) mijn levensverzekering zijn.

Ik zou dus ook niet in een gewone begeleider zijn schoenen willen staan.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny schreef: dat ik haar een ferme tik tegen haar knie verkocht
Ja Benny, jij durft nogal. Als die meid tegen de rijschooldirecteur gaat vertellen dat je met je hand aan haar knie gezeten hebt ...
Quote: Dat is de enige keer dat ik naar een leerling geslaan heb
Je bent wellicht veel zachtaardiger dan deze rijschoolinstructeur.
Quote: Ik heb al veel geld kunnen verdienen met in het zwart te werken
Voor de meelezende belastingambtenaar: Benny bedoelt dus dat hij zwarte kleding draagt als hij lesgeeft.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Quote:
Ja Benny, jij durft nogal. Als die meid tegen de rijschooldirecteur gaat vertellen dat je met je hand aan haar knie gezeten hebt ...
en dan wetende dat haar moeder erbij zat
Quote: Voor de meelezende belastingambtenaar: Benny bedoelt dus dat hij zwarte kleding draagt als hij lesgeeft.
Neen hoor ik heb er duidelijk bijgeschreven dat ik nog nooit in het zwart gewerkt heb.

Dit om aan te tonen dat de mensen die gewoon als begeleider meegaan met zoonlief of dochterlief het zeker niet gemakkelijk hebben.
Zonder die "lepels" en zonder ervaring.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie