Invalidenparkeerkaart

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Els Cats

Invalidenparkeerkaart

Bericht door Els Cats »

Geachte mevrouw, mijnheer,

Ik ben in het bezit van een alg.. invalidenparkeerkaart, geldig in heel Europa.
Ik woon in Lelystad en daar mag je overal gratis parkeren.
Nu stond ik echter laatst bij een gele onderbroken streep en kreeg een bekeuring van à¢â€šÂ¬ 45, -.
Kunt u mij zeggen of dit klopt?

Met vriendelijke groet
Els Cats
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Hallo Els,

Ik veronderstel dat je die bekeuring in Nederland opgelopen hebt. 45 Euro stemt namelijk niet overeen met een Belgisch boeterarief.

Deze site is gebaseerd op het Belgisch verkeersrecht. Ik vermoed dat niemand van de moderatoren grondig op de hoogte is van specifiek Nederlands verkeersrecht.

Dat neemt niet weg dat je hier uiteraard van harte welkom bent. In België mag je alvast niet langs een onderbroken gele streep parkeren, ook niet met de speciale kaart voor een persoon met een handicap.

Het Belgisch verkeersreglement bepaalt:
Quote: 27.4.1. De beperkingen van de parkeertijd gelden niet voor de voertuigen die gebruikt worden door personen met een handicap wanneer de speciale kaart bedoeld in 27.4.3. is aangebracht op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig.

Met de speciale kaart bedoeld in 27.4.3. wordt gelijkgesteld het document dat in een ander land door de bevoegde overheid van dat land afgeleverd wordt aan de personen met een handicap die voertuigen gebruiken, en waarop het symbool afgebeeld onder 70.2.1.3°.c) voorkomt.

27.4.2. De speciale kaart vervangt de parkeerschijf wanneer het gebruik daarvan verplicht is.

27.4.3. De Minister van Verkeerswezen duidt de personen aan die de speciale kaart kunnen bekomen en de overheden die bevoegd zijn om ze af te leveren hij bepaalt er het model van, alsmede de modaliteiten van afgifte, van intrekking en van gebruik.
els cats

Bericht door els cats »

Hallo allemaal,

Dag Belgische vrienden, wat leuk dat jullie reageren, uiteraard het is een Belgisch forum. Ik ben geen Nederlands forum op dit gebied tegen gekomen of weten jullie er één?
Ik heb het uiteraard hier aan iedereen ook gevraagd, maar ik heb nog geen duidelijk antwoord. Ik ben in het woordenboek gaan opzoeken, wat bet. onderbroken, maar dat woord bestaat in het Nederlands niet.

Wat ik wel weet is dat je niet mag parkeren bij een doorgetrokken gele streep, bedoelde je dat Benny?

Groet van Els
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Els,

Een doorgetrokken streep heet in België een doorlopende streep.

In België mag je niet parkeren langs een onderbroken gele streep. Hoe zo een streep er uitziet, zie je links op onderstaande foto:

Afbeelding

Hoewel we hier zo een sympathieke meid als jij niet graag kwijt willen, geef ik jou toch een link naar een Nederlands Verkeersforum. Bij de categorie "Theorie algemeen" is er een subforum "Algemene verkeersregels".
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Ik ben ook niet zo op de hoogte van de nederlandse wetgeving,maar dit vind ik wel raar.

Met zo een invalidenparkeerkaart hoef je niet te betalen ok
met zo een kaart heb je recht op voorbehouden parkeerplaatsen ook ok
Maar dat je daarmee zou mogen parkeren waar het parkeren verboden zou zijn zou ik toch wel heel raar vinden.

Parkeren langs de gele onderbroken lijn is verboden en bij mijn weten voor iedereen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Dag Els,

Op de foto van Jozef zie dus links een onderbroken gele lijn.

Op dezelfde foto' staat er in het midden een witte onderbroken lijn.
Hoe noemen jullie die in het nederlands?

In Belgie is het dus een witte onderbroken lijn of de doorlopende lijn
die de rijbaan in rijstroken verdeeld.
Hoe wordt dat dan bij jullie genoemd?
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Pssst ... Benny ... het zijn strepen, geen lijnen. Een lijn is een abstract begrip uit de wiskunde: ze heeft slechts één afmeting, namelijk een lengte. Een streep heeft ook een breedte.
Plaats reactie