Rijbewijs vanaf 17 jaar en 9 maanden?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Alican Erkan

Rijbewijs vanaf 17 jaar en 9 maanden?

Bericht door Alican Erkan »

Hey, ik zou eigenlijk een paar vragen willen stellen. Mijn vriend is 17 jaar en we hebben via een kennis gehoord, dat je al voor je 17 jaar en 9 maanden een rijbewijs kunt halen, We zouden eigenlijk gewoon willen weten of dit mogelijk is en wat de kosten zouden zijn om je theorie- en praktijkexamen af te leggen, zonder de lessen te volgen.

Bedankt en met vriendelijke groeten
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Rijbewijs vanaf 17 jaar en 9 maanden?

Bericht door digital »

Alican Erkan schreef:
Mijn vriend is 17 jaar en we hebben via een kennis gehoord, dat je al voor je 17 jaar en 9 maanden een rijbewijs kunt halen, ...
Alican, voor je 18de kun je geen rijbewijs behalen. Je kunt wel beginnen met leren autorijden vanaf 16 jaar en 9 maanden. Dit noemen we de VERVROEGDE OPLEIDING (onder dekking van een LEERVERGUNNING).

Je bent dan verplicht theorie te volgen bij de rijschool.
Je kunt theorie-examen gaan afleggen vanaf 16 jaar en 9 maanden.
Je moet 12 uren praktijk lessen nemen bij de rijschool. Dit kun je al vanaf 16 jaar en 9 maanden.
Vanaf je 17de kun je dan een leervergunning afhalen op het gemeentehuis.
Je moet een stage (rijden met L) doorlopen van min. 12 maanden en max. 18 maanden. Rijden mag enkel MET begeleider.
Na nog 2 uren praktijk neem je deel aan het praktijk-examen met je eigen wagen of met de wagen van de rijschool.
Je zult dus je rijbewijs ten vroegste op je 18de kunnen behalen.
Alican Erkan schreef:
We zouden eigenlijk gewoon willen weten of dit mogelijk is en wat de kosten zouden zijn om je theorie- en praktijkexamen af te leggen, zonder de lessen te volgen.
Rijschool:
-praktijklessen + examen (met eigen voertuig) : +/- 750€
-praktijklessen + examen (met rijschoolvoertuig) : +/- 850€
-theoriecursus : +/- 50à 100€

Examencentrum:
-theorie-examen : 15 €
-praktijk-examen : 36 € (of 31 € enkel openbare weg)
Gesloten