Rotonde

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Allard Bon

Rotonde

Bericht door Allard Bon »

Geachte makers van de site,

Ik ben erg geïnteresseerd in de verkeersregels betreffende een rotonde (verkeersplein).
Vooral het feit dat fietsers en voetgangers die zich op de rotonde bevinden voorrang hebben op voertuigen die de rotonde verlaten (mn. auto's).
Dit wordt namelijk door de verkeerspolitie in mijn woonplaats tegengesproken als het gaat om 'kleine' rotondes waar wel bord D5 staat.
Volgens mij is dit onzin.

Kunt u mij helpen?
Hartelijk dank en succes met uw site.

Allard Bon,
Almere
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Als het over één specifiek rotonde gaat kun je best enkele foto's doorsturen zodat we juist kunnen antwoorden.

Over het algemeen worden de rotondes aangelegd met een bord D5 en aan de toegangswegen langs de rijbaan een bord B1. Het fietspad wordt appart aangelegd (scheiding tussen rijbaan van rotonde en fietspad) en de plaatsen waar het fietspad de toegangswegen kruist zijn oversteekplaatsen voor fietsers en 2-wielge bromfietsers. Je kunt dit zien aan de markeringen. Aan deze oversteekplaatsen moet je als fietser of bromfietser voorrang geven aan het verkeer op de rijbaan. Als bevestiging wordt langs het fietspad nog eens een klein bord B1 geplaatst.

Is het fietspad op de rotonde naast de rijbaan gelegen, dan hebben de fietsers en 2-wielige bromfietsers die gebruik maken van het fietspad, voorrang. Dan gelden de volgende regels: bij het rechts afslaan moet je voorrang geven aan fietsers, 2-wielige bromfietsen.
Loopt het fietspad verder, dan kan ook de regel ingeroepen wordt dat het verkeer op de rijbaan een manoeuver begaat door over het fietspad te rijden. Zij moeten dan ook voorrang geven aan fietsers en 2-wielige bromfietsen.

Voor voetgangers heb je ook verschillende mogelijkheden (bv of er al dan geen oversteekplaats is voor voetgangers en waar het trottoir aangelegd is.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Almere
Op voorwaarde dat dit in het Hollandse verkeersreglement ook zo is.
Plaats reactie