Asverschuiving

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Raoul

Asverschuiving

Bericht door Raoul »

geachte

situatie: begeef mij over rijbaan en wordt s'nachts plots geconfronteerd met een onaangekondigde asverschuiving kan deze niet volgen en kom in aanrijding met groene plastieken zuil met reflecterende strip erger is dat achter deze zuil een betonnen verhoog is waar ik ook mee in
aanrijding kom en mijn voertuig total loss is kan de overheid zomaar deze onaangekondigde asverschuivingen op de openbare weg plaatsen

dit is toch geen veilige situatie meer?
zou ik mijn schade kunnen recupereren?

dank voor uw antwoord

raoul
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Raoul,

Ik neem aan dat je deze asverschuiving niet ontmoet hebt op een openbare weg waar je maximum 120 km/h mocht rijden.

Ik acht de kans dan ook helaas te verwaarlozen dat je schadevergoeding zou kunnen bekomen van de wegbeheerder.
Quote: AR 10.1. 3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
Een stilstaande hindernis wordt meestal aanzien als een hindernis die je kan voorzien. Men zal er immers van uitgaan dat, indien jij niet kon stoppen op het gedeelte van de rijbaan dat je kon overzien, je te snel reed.

Vergeet niet aangifte te doen met het oog op de vergoeding van de schade die je aangericht hebt, daar je anders een zware veroordeling voor vluchtmisdrijf riskeert.

Een volgende keer beter ...
raoul

asverschuiving

Bericht door raoul »

geachte dank voor uw antwoord

heb inmiddels advies ingewonnen waaruit blijkt dat er op de overheid een verplichting rust om een wegennet aan te bieden dat voldoende veilig is
deze situatie strookt totaal niet met een veilig wegennet waardoor ik in mijn legitieme verwachtingen geschaad werd
uw opmerking inzake artikel 10 is inderdaad correct
maar het dient hier wel om een voorzienbare hindernis gaan
gelieve in het achterhoofd te houden welke hetze er ontstond naar aanleiding van het aankondigen van verkeersdrempels en dat dit tijdig diende te geschieden zoniet kwam de aansprakelijkheid van het gewest in het gedrang
dat voor deze asverschuivingen zelfs geen verkeersbord bestaat en dus zonder verwittiging op de openbare weg worden ingelast kan leiden tot een aansprakelijkheid van de overheid die instond voor de creatie ervan
een inbreuk op de revolutionaire decreten inzake het openstellen van veilge wegen zal hier dienen getoetst te worden doch het zla zeker neit eenvoudig zijn
toch bedankt voor de moeite
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Raoul,

Veel zal er volgens mij van afhangen welke de maximum toegestane snelheid op de betrokken rijbaan was.

Als het gaat over een rijbaan waar maximum 50 km/h toegestaan was (bijvoornbeeld in een bebouwde kom), maak je volgens mij maar weinig kans.

Gaat het daarentegen om een rijbaan waar maximum 70 of 90 km/h toegestaan was, dan maak je volgens mij wel een goede kans om het pleit te winnen tegen een niet aangekondigde asverschuiving aldaar.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Asverschuiving

Bericht door digital »

Raoul schreef: geachte

situatie: begeef mij over rijbaan en wordt s'nachts plots geconfronteerd met een onaangekondigde asverschuiving kan deze niet volgen en kom in aanrijding met groene plastieken zuil met reflecterende strip erger is dat achter deze zuil een betonnen verhoog is waar ik ook mee in
aanrijding kom en mijn voertuig total loss is kan de overheid zomaar deze onaangekondigde asverschuivingen op de openbare weg plaatsen

dit is toch geen veilige situatie meer?
zou ik mijn schade kunnen recupereren?

dank voor uw antwoord

raoul
Beste raoul,
als je gelijk wil krijgen zul je toch de groene zuil eruit moeten laten. Jij zegt zelf dat je tegen een groene plastieken zuil rijdt met reflecterende strip. Hiermee wordt bewezen dat het over een voorziene hindernis gaat (reflecterende strip is ook 's nachts zichtbaar). De wegbeheerder zal deze groene zuilen juist geplaatst hebben om te voorkomen dat voertuigen tegen het betonnen verhoog rijden.
Plaats reactie