Papieren bromfiets oude honda dax

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Pieter Mettepenningen

Papieren bromfiets oude honda dax

Bericht door Pieter Mettepenningen »

Beste,

Ik ben in het bezit van een Honda Dax ST 50 G van het jaar 1977.
Bij deze bromfiets heb ik Duitse papieren (Betriebserlaubnis)
Indien ik mijn rijbewijs wil behalen (A3) en een verzekering wens af te sluiten , zijn deze Duitse papieren dan voldoende of dien ik nog andere papieren aan te vragen en waar kan ik deze eventueel aanvragen?

Dank bij voorbaat,
Pieter Mettepenningen
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Volgens mij moet je een gelijkvormigheidsattest hebben.

Voor een meer gedetailleerde uitleg verwijs ik je door naar het forum van wegcode: http://www.wegcode.be/forum/viewtopic.php?t=9807
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Pieter,

Mocht de informatie die je via voormelde link aantreft op het politieforum van de v.z.w. Wegcode je geen voldoening schenken, laat het dan weten. We zullen dan de tijd nemen om grondigere opzoekingen te doen.

Groetjes,

Jozef
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Voor zover ik weet zijn alleen oldtimers en legervoertuigen vrijgesteld.
Hier volgen enkele quotes uit KB 10/101974 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan bromfietsen, motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen:
Quote: Artikel 2: Toepassingssfeer
°1. De bepalingen van dit besluit zijn toepasselijk op de bromfietsen en de motorfietsen.
Quote: Artikel 3: Goedkeuring van de typen van voertuigen.
°1. Elk voertuig dat in België gebouwd of gemonteerd is of dat in België ingevoerd is onder dekking van een aangifte ten verbruik moet het voorwerp van een goedkeuring per type uitmaken.
Die goedkeuring, verleend door de Minister van Verkeerswezen of zijn gemachtigde, is bestemd om vast te stellen of het voertuig voldoet aan de voorschriften van dit besluit.

Deze bepaling is niet toepasselijk op de voertuigen waarvoor voor de datum van inwerkingtreding van dit besluit geen proces-verbaal van goedkeuring was vereist en die voor die datum in het verkeer werden gebracht.

°2. Het te koop stellen en de verkoop met het oog op aanwending op de openbare weg, evenals het op de openbare weg in het verkeer brengen van voertuigen die niet volstrekt gelijkvormig zijn met het overeenkomstig ° 1 goedgekeurde type, is verboden.
Quote: Artikel 4: Aanvraag tot goedkeuring.
°1. De aanvraag om goedkeuring moet door de constructeur of zijn gemachtigde ingediend worden op het door de Minister van Verkeerswezen of zijn gemachtigde daartoe voorziene formulier.
Quote: °5. De constructeur of zijn gemachtigde reikt, voor elk voertuig overeenstemmend met een type dat het voorwerp uitmaakt van een proces-verbaal van goedkeuring, een attest uit waarbij bevestigd wordt dat het voertuig volledig overeenstemt met de beschrijving en met het proces-verbaal van goedkeuring.

Dit attest, « gelijkvormigheidsattest » genaamd, is van het model zoals opgegeven in bijlage 1.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Digital,

Een gelijksvormigheidsattest is dat niet alleen nodig bij motorfietsen?
Ik dacht dat het bij bromfietsen niet nodig was.

Je doet me twijfelen vandaar de vraag.
Groetjes Benny
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie