Verkeersbord C43 (50 km/uur) en wegenwerken

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Maarten
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 sep 2005, 00:00

Verkeersbord C43 (50 km/uur) en wegenwerken

Bericht door Maarten »

Beste eugeen,

De algemene regel op een weg buiten de bebouwde kom is:
Het bord van 70km/uur vervalt elke keer wanneer er een straat op uit komt, omdat de weggebruikers die willen aansluiten niet weten hoe snel er mag gereden worden, omdat er dan geen bord staat.
Daarom staat er op een weg waar ze u 70 doen willen rijden elke keer een bord met 70Km/uur.

Maar nu is de situatie als volgt .
Er zijn werken over een groot stuk van deze hoofdweg. Hier en daar zijn stukken beton uitgehaalt waar men nieuwe asfalt nog moet leggen. Dus het is een beetje zigzaggen.
Daarom staat er aan't begin van de werken een bord met 50km/uur, en zijn alle (stuk of 7- borden met 70km/uur afgeplakt... Maar dat wil dan zeggen dat er na de eerst volgende straat 90km/uur mag worden gereden? Theorethisch ... Of is er hier een andere wetgeving van toepassing bij werken? Want er staat wel degelijk een bord met werken tekeningske in't begin, en op't einde hetzelfde bord met een streep door ...

Want gevolgen zijn nu, moest er iets gebeuren (een ongeval omdat de andere persoon geen voorrang gaf voor de tegenligger te passeren (rood/witte pijl bord)) op deze hoofdweg, en de reden ervan was te hoge snelheid (pak 80km/uur). Dan heeft de gemeente geen been om op te staan?
Of hoe zit het nu ...?

Khoop dat de uitleg wat duidelijk en toch beknopt was ....

Maarten
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding

Hallo Maarten,

Stel je rijdt op een openbare weg waar een verkeersbord C43 zegt dat je maximaal 70 km/uur mag rijden.

Op een bepaald moment staat er een bord C43 dat zegt dat je maximaal 50 km/uur mag rijden (omwille van werken).
Vanaf dat moment tot aan het volgende kruispunt mag je dan slechts 50 km/uur rijden.

Stel dat de werken over langere afstand gebeuren en dat de verkeersborden C43 (70 km) allemaal bedekt zijn met een zwarte doek.
Dan mag je eenmaal voorbij het eerste kruispunt 90 km/uur rijden.
Want: Het verkeersbord C43 (50 km/uur) gelde tot aan het eerstevolgende kruispunt en het bord C43 (70 km/uur) voorbij dat kruispunt is bedekt met een doek. Dus onzichtbaar.

Conclusie: als er omwille van werken door een C43 bord een maximaal toegelaten snelheid van 50 km/uur wordt opgelegd, dan moet dat bord ook na ieder kruispunt herhaald worden.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Benny Stinkens schreef: Het spijtige van deze zaken is dat de ene rechtbank niet dezelfde uitspraak heeft als de andere.
Inderdaad. Ter hoogte van een zeer overzichtelijk kruispunt (geen bebouwing) zou een andere rechter bijvoorbeeld toch een deel van de verantwoordelijkheid ten laste van de dronken bestuurder kunnen leggen, overwegende dat deze de andere wagen tijdig zou gezien hebben en sneller zou gereageerd hebben als hij niet dronken geweest was, zodat, indien het ongeval daardoor al niet kon vermeden worden, alvast de schade geringer zou geweest zijn.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Het aanbrengen van verkeerstekens (verkeersborden en wegmarkeringen) bij wegenwerken laat zeer dikwijls veel te wensen over. Je kunt er hoegenaamd niet op vertrouwen voor je veiligheid.

Bij een ongeval door het ontbreken van een snelheidsbeperking zal men in de eerste plaats nagaan of de bestuurder volgende bepalingen van AR 10 nageleefd heeft:
Quote: 10.1. 1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
...
3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
Indien de bestuurder dit artikel nageleefd heeft, doch in zijn normale verwachtingen verschalkt werd, kan de wegbeheerder (gemeente, gewest, enz.) aansprakelijk gesteld worden voor de schade die door het ongeval ontstaan is.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

We moeten wel uitkijken in dit geval.
Het feit dat de ene (misschien een te hoge snelheid heeft) geeft de ander het recht niet om hem de voorrang te ontnemen.
Dus diegene die hier de voorrang niet geeft terwijl dat hij voorrang moest verlenen zal 9 op 10 de sigaar zijn.

Een ander voorbeeld:
Auto A rijdt door het groen maar de bestuurder is dronken.
Auto B rijdt door rood

Er zijn veel mensen die hier beweren dat de dronken bestuurder in fout gesteld wordt. omdat hij niet mocht rijden

Maar de rechtbank zal hem alleen voor dronkenschap beboeten,de fout van het ongeval blijft bij diegene die door het rood gereden is.

Het spijtige van deze zaken is dat de ene rechtbank niet dezelfde uitspraak heeft als de andere.
Wat het soms zeer onduidelijk maakt.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie