Maximaal toegelaten snelheid auto + caravan

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Eddy D.W.

Maximaal toegelaten snelheid auto + caravan

Bericht door Eddy D.W. »

Ik vroeg me af of in ons land een maximum toegelaten snelheid is vastgelegd specifiek voor auto's met een aanhangwegen rep. caravan. Ik weet dat in landen als Duitsland en Zwitserland de snelheid voor dergelijke slepen is vastgelegd op 80 km/u, ongeacht de MTM van de aanhangwagen. Voor zover ik weet staat in onze wegcode geenspecifieke vermelding daaromtrent... tenzij ik me vergis.

Groetjes,

Eddy
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Eddy,
Quote: Voor zover ik weet staat in onze wegcode geen specifieke vermelding daaromtrent
Ik denk dat jij gelijk hebt.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Je hebt inderdaad gelijk, Eddy.

Voor de rest verlagen ze hier de maximum toegestane snelheden tot in het absurde, maar met een personenauto met een aanhangwagen mag je tegen 120 km/h vlammen op de plaatsen waar dat de maximum toegestane snelheid is.

Ik hoef je zeker niet te vertellen wat er bij een noodstop met een dergelijke combinatie gebeurt. De aanhangwagen heeft immers geen ABS, en heeft in zo een situatie dan ook de onweerstaanbare neiging het trekkend voertuig te willen inhalen, ook al moet hij het daarvoor behoorlijk uit zijn koers trekken.

Gelukkig is de ene zijn dood de andere zijn brood. Mijn boothersteller zegt me ieder jaar opnieuw dat het onvoorstelbaar is hoeveel bootaanhangwagens hij uit de gracht moet gaan halen.

Zelf rijd ik met mijn bootaanhangwagen nooit sneller dan 80 km/h. De vrachtwagens kunnen dan nog tamelijk vlot inhalen (zo nodig vertraag ik zelfs nog een beetje, zodat ze sneller weer kunnen invoegen).
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Ik denk ook dat je gelijk hebt maar ik wil er wel aan toe voegen dat er wel betrekkelijke snelheids beperkingen bestaan.

Een absolute snelheidsbeperking wordt uitgedrukt in km.
BV. Beb kom 50, woonerf 30, autosnelweg 120, enz…
Maar een betrekkelijke snelheidsbeperking wordt niet in km uitgedrukt.

Daarmee bedoelt men dat men de snelheid moet aanpassen aan de omstandigheden
Een voorbeeld zou kunnen zijn dat de minimumsnelheid op een autosnelweg 70 km is
maar als het glad en mistig zou zijn mag je toch geen 70 rijden
.
Men moet zich dan aanpassen ook al zou dat dus minder dan 70 worden.
Doet men dat niet, dan is dat ook een overtreding.

Als ik dus nu met mijn caravan 120 ga rijden terwijl het gezonde verstand zegt dat dit gevaarlijk kan worden dan zou ik dus mijn snelheid moeten verlagen (men kan er geen snelheid in km’s op plakken) maar je begaat daar wel een overtreding als je dat in dit geval niet zou doen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Volkomen gelijk heb je, Benny.

AR 10.1.1° schrijft immers voor:
Quote: Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
Er is echter in de praktijk wel een verschil tussen een absolute en een relatieve snelheidsbeperking.

Als je een absolute snelheidsbeperking overschrijdt, bega je een overtreding die onomstotelijk kan vastgesteld worden door een bevoegd persoon, en bij een ongeval zal er al vlug een oorzakelijk verband gelegd worden tussen je snelheid en het ongeval. Dit ongeacht of het overschrijden van die absolute snelheidsbeperking al dan niet enig gevaar inhoudt.

Een relatieve snelheidsbeperking overschrijden door art. 10.1.1° niet na te leven, is veel moeilijker vast te stellen door een bevoegd persoon, omdat er onder meer subjectieve elementen meespelen bij de beoordeling ervan. Ze zal daarom bij een ongeval ook niet zo gemakkelijk ten laste van de bestuurder kunnen gelegd worden. Tenzij het natuurlijk de spuigaten uitloopt. Als er bijvoorbeeld een vrachtwagen dwars over de autosnelweg ligt en je schept er een hulpverlener op terwijl je daar tegen 120 km/h voorbijsjeest, dan is de overtreding uiteraard manifest.
Plaats reactie