Banden

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
B.

Banden

Bericht door B. »

Een vraagje over de banden:

Waarbij geschreven staat dat sinds 01/01/04 het zo is dat als je vooraan radiaalbanden legt er achteraan ook radiale moeten liggen. Dat was vroeger ook zo maar mijn vraag is: is het nog toegelaten om voor 2 diagonale banden te monteren en achter 2 radiale.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Beste B.,
aangezien er niets anders wordt vermeld bij de nieuwe reglementering, is dit nog steeds toegelaten.

Nieuwe reglementering:
http://wegcode.be/actueel.php?nr=18
GRO
Administrator
Berichten: 12758
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Perstekst Dienst Mobiliteit en vervoer:
1/1/2004

Quote: Montage


Indien het voertuig is uitgerust met directionele of asymmetrische banden moeten deze in de correcte zin zijn gemonteerd. Eventuele rotatie-aanduidingen en "binnenzijde-inside" of "buitenzijde-outside" moeten ook gerespecteerd worden.

Radiaalbanden worden slechts vooraan gemonteerd indien hetzelfde type ook achteraan gemonteerd is.

Banden die scheuren of barsten vertonen moeten worden vervangen.

Hertekende of opnieuw ingesneden banden mogen niet worden gemonteerd.
Zij schrijven dus niet:

Diagonaalbanden worden slechts vooraan gemonteerd indien hetzelfde type ook achteraan gemonteerd is.

Dus de mogelijkheden zijn:

-- Vooraan diagonaal en achteraan radiaal
-- Vooraan diaginaal en achteraan diagonaal
-- Vooraan radiaal en achteraan radiaal
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Tot daar het wettelijk aspect.

Uit veiligheidsoverwegingen wens ik er toch nog op te wijzen dat een combinatie van diagonaal- en radiaalbanden, vanwege hun verschillende karakteristieken, onvermijdelijk zal leiden tot een verstoring van het door de autofabrikant voorziene gedrag van de wagen in de bochten (overstuurd, neutraal of onderstuurd) bij een bepaalde aandrijfkracht.

Ook de veerkarakteristieken zullen verstoord worden, aangezien banden, ophanging en zittingen in dit verband op elkaar dienen afgestemd te zijn.

Wettelijk is het ook nog altijd toegestaan met banden te rijden waarvan de profieldiepte van de hoofdgroeven over het ganse loopvlak nog minimum 1,6 mm bedraagt (vroeger volstond zelfs 1 mm). Geen zinnig mens rijdt evenwel met zomerbanden met een profiediepte van minder dan 3 mm of met winterbanden met een profieldiepte van minder dan 4 mm.
B.

Bericht door B. »

Mag ik dan opmerken dat het antwoord op vraag 12 onder de topic voertuigen eigenlijk niet juist is. Men vraagt daar waar ik radiale banden moet leggen en volgens jullie is dat antwoord C vooraan En achteraan.
Als het nog altijd wettelijk toegelaten is dat men van voor diagonale plaatst en van achter radiale. Dan kan ik mij niet vinden in antwoord C.
Groetjes B.
GRO
Administrator
Berichten: 12758
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

VOERTUIGEN VRAAG 12

Beste,

Deze vraag is een beetje een doordenkertje:
Quote:
Waar moet ik radiaalbanden op mijn auto plaatsen?
A. Vooraan.
B. Achteraan.
C. Vooraan en achteraan.
Ogenschijnlijk zijn er op deze vraag 2 juiste antwoorden: namelijk antwoord B en antwoord C.

De vragen zijn echter zo gemaakt dat slechts één antwoord als echt juist wordt aanvaard.

Wie de theorie op de site goed heeft gestudeerd, heeft kunnen lezen:
Quote: Je mag alleen vooraan radiaalbanden plaatsen als er achteraan ook zijn. Het best is dat je met vier radiaalbanden rijdt.
Vandaar dat wij bij deze vraag voor antwoord C hebben geopteerd.

Nog even ter aanvulling:
Quote: Jozef Schreef:
Uit veiligheidsoverwegingen wens ik er toch nog op te wijzen dat een combinatie van diagonaal- en radiaalbanden, vanwege hun verschillende karakteristieken, onvermijdelijk zal leiden tot een verstoring van het door de autofabrikant voorziene gedrag van de wagen in de bochten (overstuurd, neutraal of onderstuurd) bij een bepaalde aandrijfkracht.
Ik hoop als u slechts één van de twee antwoorden als juist mag aanduiden, dat u voortaan ook opteert voor antwoord C
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ik kan onze gast zijn gedachtengang ook wel volgen. Hij bedoelt dat er op het examen geen verkeerd, goed en beter antwoord voorgesteld wordt, doch slecht één correct en twee verkeerde.

Hij had een goed antwoord gegeven, maar niet het beste. Op het examen kan hem zoiets niet overkomen, omdat er maar één goed antwoord bij de keuzes staat.
GRO
Administrator
Berichten: 12758
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik zal dus best de vraag aanpassen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Als de vragen gaan over hetgeen het beste is, dan ben ik het met jullie eens.
Quote: Je mag alleen vooraan radiaalbanden plaatsen als er achteraan ook zijn. Het best is dat je met vier radiaalbanden rijdt.
Ook hetgeen jozef schrijft verteld ons dat antwoordt C de beste oplossing is.
Quote: Jozef Schreef:
Uit veiligheidsoverwegingen wens ik er toch nog op te wijzen dat een combinatie van diagonaal- en radiaalbanden, vanwege hun verschillende karakteristieken, onvermijdelijk zal leiden tot een verstoring van het door de autofabrikant voorziene gedrag van de wagen in de bochten (overstuurd, neutraal of onderstuurd) bij een bepaalde aandrijfkracht
Maar de wet denkt blijkbaar niet aan hetgeen het beste zou zijn want dan zou men verbieden dat er van voor diagonale geplaatst worden terwijl er van achter radiale op liggen.
De examenvragen gaan over de wetgeving en niet over hetgeen het beste is.
Dus ik geef jullie gelijk als jullie zeggen dat antwoordt C het beste is maar de wetgever is het daar blijkbaar niet mee eens!
groetjes B.
GRO
Administrator
Berichten: 12758
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Welk antwoord zou jij dan als juist nemen op deze vraag en waarom?
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Anonymous schreef:
De examenvragen gaan over de wetgeving en niet over hetgeen het beste is.
Ik ben ook van mening dat deze vraag best wordt aangepast maar toch even opmerken dat de examenvragen ook kunnen gaan over hetgeen wat beste is.
Bv:
-Met welk kleur van voertuig rijd je het best?
-Wat doe ik als ik plots een mistbank inrij?
-Wanneer rem ik af? Voor, in of na de bocht?
....
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Gelijk heb je, digital. Die nuance van wat het beste is was me even ontgaan.

Gelijk heeft ook onze gast B. Op de vraag
Quote: Waar moet ik radiaalbanden op mijn auto plaatsen?
is het juiste antwoord natuurlijk: nergens.

De vraag zou bijvoorbeeld kunnen luiden:
Quote: Welke bandencombinatie is toegestaan?

a. vooraan diagonaalbanden en achteraan radiaalbanden.
b. vooraan radiaalbanden en achteraan diagonaalbanden.
c. links radiaalbanden en rechts diagonaalbanden.
B.

Bericht door B. »

Quote: Welk antwoord zou jij dan als juist nemen op deze vraag en waarom?
Geen van de drie want de vraag is waar je radiale banden MOET leggen
het woord MOETEN is er in dit geval te veel aan.
Als ik 4 diagonale kan leggen MOET ik geen radiale plaatsen.

De aangepaste vraag zou misschien beter zijn:
Indien ik diagonale En radiale banden om mijn voertuig monteer,
waar MOET ik dan de radiale plaatsten?
Op die mannier kunnen we praten over MOETEN.

Dan zou het antwoord in dit geval zeker niet C vooraan en achteraan zijn,
maar B achteraan.
Groetjes B
Plaats reactie