vraag i.v.m. voorlopig rijbewijs

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
thomaes

vraag i.v.m. voorlopig rijbewijs

Bericht door thomaes »

Hallo,

Ik ben vandaag examen gaan doen (rijbewijs A3) en was van de eerste keer geslaagd.

Ik word binnen 2 weken 16 en kan dan mijn voorlopig dan mijn rijbewijs halen.

Nu heb ik gezien dat je met een voorlopig rijbewijs niet 's avonds en in het weekend mag rijden ??
Quote: Tot hij de leeftijd van 24 jaar heeft bereikt, mag de houder niet sturen van tweeëntwintig uur tot zes uur 's anderendaags, op vrijdag, zaterdag, zondag, de vooravond van wettelijke feestdagen, en de wettelijke feestdagen.
Dus als ik zaterdags namiddag ergens naartoe wil rijden mag dit dus niet ??

Nu is mijn vraag, als ik dit toch doe, kan ik hierop beboet worden?? kan mijn (voorlopig) rijbewijs eventueel ingetrokken worden ??

dank bij voorbaat!

mvg,

Thomas
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Tot hij de leeftijd van 24 jaar heeft bereikt, mag de houder niet sturen van tweeëntwintig uur tot zes uur 's anderendaags, op vrijdag, zaterdag, zondag, de vooravond van wettelijke feestdagen, en de wettelijke feestdagen.
Quote: Dus als ik zaterdags namiddag ergens naartoe wil rijden mag dit dus niet ??
Zaterdag namiddag is het ook zaterdag. En op zaterdag mag je met een voorlopig rijbewijs niet rijden.

Wat gebeurt er als je dat wel doet?

- Je begeeft je op de openbare weg met een bromfiets klasse B zonder rijbewijs. (Het voorlopig is immers op dat moment niet geldig).
- Als je een ongeval veroorzaakt, kan de verzekeringsmaatschappij de schade op jou verhalen. Je rijdt immers zonder geldig document.
Quote: Nu is mijn vraag, als ik dit toch doe,
- kan ik hierop beboet worden??
- kan mijn (voorlopig) rijbewijs eventueel ingetrokken worden ??
Antwoord: JA / JA
thomaes

Bericht door thomaes »

Hallo,

bedankt voor het antwoord!


Maar nu ik nog eens gekeken heb, in de infobrochure die ik van het examencentrum heb gekregen, viel me toch nog iets op:

Afbeelding

hieruit zou ik dan opmaken dat je wel overdag mag rijden, maar niet 's avonds in het weekend en op feestdagen?? Klopt dit ??

mvg,

Thomas

[/img]
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Interpreteer als volgt:

Wanneer je jonger bent dan 24 jaar, mag je NIET rijden:
-op vrijdag van 22 uur tot 6 uur de volgende dag
-op zaterdag van 22 uur tot 6 uur de volgende dag
-op zondag van 22 uur tot 6 uur de volgende dag
-op een wettelijke feestdag van 22 uur tot 6 uur de volgende dag
-de dag voor een wettelijke feestdag van 22 uur tot 6 uur de volgende dag
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Brochure GOCA
Quote: Op vrijdag, zaterdag, zondag, de vooravond van wettelijke feestdagen en op de wettelijke feestdagen is het u niet toegestaan het voertuig te besturen van 22 uur tot 6 uur 's anderendaags.

Dit verbod is niet van toepassing op de kandidaat die de leeftijd van 24 jaar bereikt heeft.
Ik ben akkoord Digital dat jij de juiste interpretatie hebt gegeven.
Quote: Art. 38 § 1 van de Wegverkeerswet voorziet dat de rechter het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig kan uitspreken.

Vijf gevallen waarin vervallenverklaring mogelijk is:
.....

5° indien iemand de voorschriften overtreedt betreffende het rijbewijs en de leervergunning (...) kan het opgelegde rijverbod minimum 8 dagen en maximum 5 jaar bedragen. Het rijverbod kan langer zijn dan 5 jaar en zelfs definitief indien de betrokkene binnen de 3 jaar voor de overtredingen geviseerd in het eerste en het vijfde geval (dit dus) veroordeeld is voor dergelijke overtredingen.

Bij een vervallenverklaring kan de rechter eisen dat betrokkene, om weer het recht tot sturen te bekomen, eerst theoretische/praktische/psychologische/geneeskundige testen ondergaat.

Verder dient men ook rekening te houden met het feit dat de bestuurder op dergelijk ogenblikken niet gedekt is door de "autoverzekering".

Immers, "Art. 10 van het K.B. van 23 maart 1998 bepaalt een aantal voorwaarden, die, zoals voor een voorlopig rijbewijs, betrekking hebben op de kandidaat, het voertuig en de begeleider.
De kandidaat:
-mag niet sturen van 22 uur 's avonds tot 6 uur 's morgens op vrijdag, zaterdag en zondag, op de vooravond van wettelijke feestdagen en op wettelijke feestdagen.
-moet vergezeld zij van een begeleider"( die aan de voorwaarden voldoet.)
thomaes

Bericht door thomaes »

Hallo,

bedankt digital en eugeen voor de antwoorden!

mvg,
Thomas
Plaats reactie