Verkeersvragen

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Voor zover ik kan uitmaken is het de autobus die voorrang moet geven omdat ze een manoeuvre uitvoert. Een autobus heeft alleen voorrang, zelfs op iemand die rechtdoor rijdt, als ze BINNEN een bebouwde kom vertrekt vanuit een BUSHALTE met de PINKER aan.

Hier wordt er niet over inhalen gepraat omdat het eigenlijk over rijstrookkeuze gaat. Er is dus wel sprake van vermindering van een rijstrook.

Wat het stoppen betreft aan de omgekeerde driehoek, daar moet je mee voorzichtig zijn.

Een omgekeerde driehoek betekent voorrang verlenen aan links en rechts en zo nodig stoppen.
Dus als er daar een ongeval zou gebeuren, ook al zou het in een van de andere rijstroken zijn, dan wordt diegene die de omgekeerde driehoek heeft genegeerd in fout gesteld. In het dagelijkse leven wordt het veel gedaan dat, als de rijstrook vrij is en de andere niet, dat men gewoon oprijdt met het idee dat je toch niemand hindert. Maar op een examen laat ik het niet toe, omdat je ook voorrang aan de andere rijstroken moet geven.

Iemand die aanstalten maakt om op een oversteekplaats voor voetgangers te gaan oversteken heeft volstrekt voorrang. Vermits het hier over een 2x2 met middenberm gaat, ga ik er wel vanuit dat als die voetganger nog moet vertrekken van links (dus nog alle 4 de rijstroken nog moet overbruggen) dat je dan nog niet hoeft te stoppen, want dat zou wel zeer vroeg zijn. Als hij al aan de middenberm zou zijn, dan moet je zeker stoppen. En als er voor je al iemand gestopt is of aan het stoppen is, dan moet je zeker ook stoppen, want iemand inhalen die gaat stoppen aan een oversteekplaats is een ZWARE overtreding.[/img]
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Ludwig Browaeys

Verkeersvragen

Bericht door Ludwig Browaeys »

Geachte,

Graag had ik - liefst zo snel mogelijk - uw deskundig antwoord gehad op volgende vraagjes :

als men de N9 vanuit Asse richting Brussel volgt, ligt er rechts van de rijstrook een bijzondere overrijdbare bedding op het grondgebied van Zellik plotseling staat er in de rijstrook een rijstrookverminderingspijl en eindigt de bijzondere overrijdbare bedding : dé vraag op die plaats is wie voorrang aan wie moet geven, de bestuurders van de voertuigen in de rijstrook aan de bestuurder van een eventuele autobus of omgekeerd ? Volgens artikel 2.8 maakt die bijzondere overrijdbare bedding namelijk geen deel uit van de "rijbaan" moet men ze beschouwen als een rijstrook of voert de bestuurder van de bus een manoeuvre uit als hij vanuit die bedding de rijbaan oprijdt ? Is er eigenlijk wel sprake van een vermindering van het aantal rijstroken ?

is er in de net vermelde situatie sprake van "inhalen" ? M.a.w. : mag de bestuurder van de bus de voertuigen in de rijstrook links van hem of haar rechts inhalen ?

is het noodzakelijk om te stoppen als men komend uit een straat met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) een openbare weg met eenrichtingsverkeer met meerdere rijstroken (bijvoorbeeld een rotonde) wil oprijden waarop zich in de rechter rijstrook duidelijk niemand bevindt (wel in één of meer van de overige rijstroken) of mag men op basis van artikel 12.5 in dergelijk geval doorrijden ? Wordt niet stoppen in dergelijk geval beschouwd als een zware overtreding ?
is het noodzakelijk om te stoppen voor een voetganger die in de middenberm van een weg met 2 maal 2 rijstroken op het punt staat om over te steken aan een zebrapad als men zelf in de rechter rijstrook van die weg dat zebrapad nadert en daarbij (weliswaar in strijd met de wegcode) door een hele reeks andere bestuurders wordt ingehaald ? Wordt niet stoppen in dergelijk geval beschouwd als een zware overtreding ?

Alvast hartelijk dank bij voorbaat.
Plaats reactie