Vervallen voorlopig rijbewijs

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Ben
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 apr 2005, 00:00

Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door Ben »

Hallo,

Ik had een voorlopig rijbewijs "model 1" waar ik eigenlijk nooit echt iets mee gedaan heb. Dit is ondertussen enkele jaren geleden. (+3 j). Ik volgde heel recent de nodige praktijklessen maar slaagde 2x niet in m'n praktisch examen. Geen rij- ervaring genoeg, logisch ook natuurlijk. Dankzij de wetswijziging mag/kan en zal ik opnieuw een voorlopig rijbewijs aanvragen na voorlegging van bewijs theoretisch examen en de praktijk-lessen. Geldt voor deze situatie ook opnieuw de min. 6 maand stage?

Alvast bedankt voor het komende antwoord.

Ben
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Hallo Ben,

Welkom op het forum.

Ik geef alvast het antwoord wat ik op onze site kon vinden onder het topic RIJBEWIJS WIE / WANNEER
Quote: Goed om weten:

Praktijkexamen twee keer mislukt:

a. Als je voorlopig rijbewijs nog geldig is, moet je na 2 mislukte examens met model 3: 4 uur (2 lessen van 2 uur) praktijk volgen in een erkende rijschool. Daarna mag je opnieuw inschrijven voor een praktijkexamen. Ben je dan nog niet geslaagd en is je voorlopg rijbewijs nog geldig, dan mag je examens afleggen tot je voorlopig rijbewijs vervalt. Daarna moet je opnieuw 4 uur praktijkles volgen. Daarna mag je onbeperkt herkansen.

b. Als je voorlopig rijbewijs vervallen is na je twee eerste examenkansen, moet je 8 uur praktijk volgens in een rijschool (4 lessen van 2 uur). Je moet na die lessen geen stage meer doorlopen en het praktijkexamen zal normaal aansluiten op je lessen.
Ik vermoed dat Digital of Jozef misschien nog dieper zullen ingaan op jouw vraag.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Ik dank u reeds voor het antwoord.

Aangezien mijn voorlopig rijbewijs reeds was vervallen alvorens ik de 8u lessen kreeg en de 2 praktijk- examens ook daarna werden uitgevoerd, is er geen stage meer nodig? Als ik dit goed begrijp tenminste...

Dank je,

Ben
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Vervallen voorlopig rijbewijs

Bericht door digital »

Ben schreef:
Ik had een voorlopig rijbewijs "model 1" waar ik eigenlijk nooit echt iets mee gedaan heb. Dit is ondertussen enkele jaren geleden. (+3 j). Ik volgde heel recent de nodige praktijklessen maar slaagde 2x niet in m'n praktisch examen. Geen rij- ervaring genoeg, logisch ook natuurlijk. Dankzij de wetswijziging mag/kan en zal ik opnieuw een voorlopig rijbewijs aanvragen na voorlegging van bewijs theoretisch examen en de praktijk-lessen. Geldt voor deze situatie ook opnieuw de min. 6 maand stage?

Alvast bedankt voor het komende antwoord.

Ben
Beste Ben,
De gevolgde lesuren in een rijschool mogen in aanmerking genomen worden gedurende een termijn van drie jaar te rekenen vanaf de datum waarop met de lessen werd begonnen.

Om opnieuw een voorlopig rijbewijs te bekomen moet je voldoen aan identiek dezelfde voorwaarden:
-je moet geslaagd zijn op het theorie-examen (uitslag 3 jaar geldig)
-de min. vereiste lesuren volgen voor M1, M2 (gevolgde lessen 3 jaar geldig)
-je moet opnieuw een min. stageperiode doorlopen
-voor M1 en M2 moet je opnieuw 2u les volgen na uw stageperiode
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Ik dank jullie voor de informatie.

Ik weet wat gedaan het komende half jaar

Er rest mij nog jullie te feliciteren met het initiatief voor dit forum en de online beschikbare theorie. Dit is een uiterst welgekomen project.

mvg,

Ben
Plaats reactie