Extra lichten op bromfiets klasse B

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Niels Van Wynsberge

Extra lichten op bromfiets klasse B

Bericht door Niels Van Wynsberge »

Hey,
I.v.m. het plaatsen van extra lichten op bromfietsen klasse B, zijn bv. neonlichten toegelaten? En zijn bepaalde kleuren verboden?
bedankt,
Niels
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Niels,

Het antwoord van het verkeersreglement op jouw interessante vraag is:
Quote: Artikel 29: Gebruik van de lichten : algemene regel

Het is verboden andere lichten te gebruiken dan die welke in dit reglement of in de technische reglementen van de auto's of van de bromfietsen en motorfietsen voorgeschreven of voorzien zijn.
Wel voorziet art. 13.2.§1 van het algemeen reglement op de technische eisen waaraan de bromfietsen, de motorfietsen en hun aanhangwagens moeten voldoen de volgende mogelijkheid voor extra lichten:
Quote: Elke combinatie van twee of meer lichten, hetzij gelijke of niet, doch van dezelfde functie en dezelfde kleur, zal als een enkel licht worden beschouwd indien de projecties van hun lichtdoorlatende oppervlakten op een verticaal vlak loodrecht op het mediaanvlak van het voertuig niet minder bedragen dan 50 pct. van de kleinste rechthoek omschreven op de projecties van de genoemde lichtdoorlatende oppervlakten.
Niels Van Wynsberge

Bericht door Niels Van Wynsberge »

En in mensentaal betekent dit lichten bv. onder je achterbrug zijn verboden? En hoe zit het met neonlichten? Want ik versta het gebruikte jargon maar half

ps: ik deed mijn rij-examen A3 deze vakantie en ik was geslaagd met 1 kleine overtreding. Ik gebruikte de boekjes v Flor Koninckx (Wegwijs) en deze site. Bedankt Eugeen en andere medewerkers!!!
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Je hebt gelijk Niels dat wetteksten soms erg onduidelijk zijn. Ik vrees dat dit in mensentaal wil zeggen dat neonlichten niet mogen.
Plaats reactie