waaslandtunnel

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gvg
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jun 2009, 17:14

waaslandtunnel

Bericht door Gvg »

Beste verkeersexperten :p

Ik heb een vraagje, ik ben vandaag tegengehouden achter de waaslandtunnel (konijnenpijp) want ik reed met een brommobiel. Ik ben net 18 jaar en heb en rijbewijs A3 van brommer. Ik ben ook in bezit van een voorlopig rijbewijs voor auto, en ik moet dinsdag mijn praktijk gaan doen in Deurne. Nu mijn vraag is, mag je daar dan niet door door die waaslandtunnel?
Ik ben voor zekerheid gaan vragen aan polite van kapellen en die zeiden dat ik er wel door mocht. Maar die politieagente in antwerpen die me had tegengehouden zei dan weer van niet.

En als dit dan niet mocht, wat voor graad is deze overtreding dan? en heeft het gevolgen voor mijn autorijbewijs?

Alvast bedankt,;
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: waaslandtunnel

Bericht door Inazuma »

Gvg schreef:Ik heb een vraagje, ik ben vandaag tegengehouden achter de waaslandtunnel (konijnenpijp) want ik reed met een brommobiel.
Staat er geen Afbeelding aan de ingangen van de Waaslandtunnel :?:

Dan is het een autoweg, en daarop geldt :

Artikel 22: Verkeer op autowegen

22.1. Alleen de motorvoertuigen en hun aanhangwagens, met uitzondering van de bromfietsen, de landbouwvoertuigen en de slepen van kermisvoertuigen, alsook de driewielers zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg en de vierwielers zonder passagiersruimte, worden tot het verkeer op autowegen toegelaten.


Geen bromfietsen door de konijnenpijp in dat geval ...
En als dit dan niet mocht, wat voor graad is deze overtreding dan? en heeft het gevolgen voor mijn autorijbewijs?
Dat is een niet-gegradeerde overtreding, en dus 1 van de eerste graad.

Wordt afgehandeld met een onmiddellijke inning van 50 euro die in 't kort in je bus zal zitten.
Heeft geen verder gevolg voor je autorijbewijs.
Gast

Re: waaslandtunnel

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
Gvg schreef:Ik heb een vraagje, ik ben vandaag tegengehouden achter de waaslandtunnel (konijnenpijp) want ik reed met een brommobiel.
Staat er geen Afbeelding aan de ingangen van de Waaslandtunnel :?:

Dan is het een autoweg, en daarop geldt :

Artikel 22: Verkeer op autowegen

22.1. Alleen de motorvoertuigen en hun aanhangwagens, met uitzondering van de bromfietsen, de landbouwvoertuigen en de slepen van kermisvoertuigen, alsook de driewielers zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg en de vierwielers zonder passagiersruimte, worden tot het verkeer op autowegen toegelaten.


Geen bromfietsen door de konijnenpijp in dat geval ...
En als dit dan niet mocht, wat voor graad is deze overtreding dan? en heeft het gevolgen voor mijn autorijbewijs?
Dat is een niet-gegradeerde overtreding, en dus 1 van de eerste graad.

Wordt afgehandeld met een onmiddellijke inning van 50 euro die in 't kort in je bus zal zitten.
Heeft geen verder gevolg voor je autorijbewijs.
Bedankt, de polietie-vrouw zei dat het 2de graad minstens was en dat was 100 euro of misschien zelfs 3de graad dat was 150 euro en omdat ik jonge bestuurder ben (ik heb mijn vast rijbewijs van brommer nog maar goed half jaar) ging het meer zijn. Ben ondertussen ook eens gaan inlichten bij de politie van antwerpen, die zeiden gewoon kort weg "dat weten wij niet"..

Politie kapellen zeggen dat het mag, politie antwerpen weet het gewoonweg niet.. Volgens mij moet er nog heel wat veranderen in die wettten..
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: waaslandtunnel

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Bedankt, de polietie-vrouw zei dat het 2de graad minstens was en dat was 100 euro of misschien zelfs 3de graad dat was 150 euro en omdat ik jonge bestuurder ben (ik heb mijn vast rijbewijs van brommer nog maar goed half jaar) ging het meer zijn. Ben ondertussen ook eens gaan inlichten bij de politie van antwerpen, die zeiden gewoon kort weg "dat weten wij niet"..

Politie kapellen zeggen dat het mag, politie antwerpen weet het gewoonweg niet.. Volgens mij moet er nog heel wat veranderen in die wettten..
Vrij typisch.
In het beste geval verwijzen ze door naar wegcode.be .
In het ergste geval slagen ze maar wat uit hun botten (Kapellen).

De Waaslandtunnel is dus een autoweg :

Afbeelding
© http://www.picturesofantwerp.be/
Gvg*

Re: waaslandtunnel

Bericht door Gvg* »

Inazuma schreef:
Anonymous schreef:Bedankt, de polietie-vrouw zei dat het 2de graad minstens was en dat was 100 euro of misschien zelfs 3de graad dat was 150 euro en omdat ik jonge bestuurder ben (ik heb mijn vast rijbewijs van brommer nog maar goed half jaar) ging het meer zijn. Ben ondertussen ook eens gaan inlichten bij de politie van antwerpen, die zeiden gewoon kort weg "dat weten wij niet"..

Politie kapellen zeggen dat het mag, politie antwerpen weet het gewoonweg niet.. Volgens mij moet er nog heel wat veranderen in die wettten..
Vrij typisch.
In het beste geval verwijzen ze door naar wegcode.be .
In het ergste geval slagen ze maar wat uit hun botten (Kapellen).

De Waaslandtunnel is dus een autoweg :

Afbeelding
© http://www.picturesofantwerp.be/
ja je hebt wel gelijk, had het eigenlijk moetten weten, maar men nonkel doet het al jaren dus voor die ene keer dat ik eens reed heb ik er niet meer op gelet. Maar dit is dus zeker maar eerste graad overtreding?
GRO
Administrator
Berichten: 12745
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Uitleg van de voorlichtingsdienst Politie:

Afbeelding
- Waaslandtunnel is een AUTOWEG (bord F9)

Afbeelding
- Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen gebruikt voor het vervoer van zaken.
Een opschrift op een onderbord beperkt het verbod tot de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan de aangeduide massa.
GaStjEIII

Bericht door GaStjEIII »

Een vraagje.

Pas op, ik ken die plaats niet. Ik ga er gewoon vanuit van wat er op de foto staat. Als er nu een bestuurder met een voertuig waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan de aangeduide massa moest rijden en die kent die plaats niet. Hoe geraakt hij dan terug? Zo te zien op die foto kan je nergens keren of afslaan of zie ik het verkeerd?

En dat 2de onderbord onder het bord van verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder. Is dat ADR? Zo ja, zelfde situatie. Hoe kan een bestuurder met ADR terugkeren?

En waarom staat daar een slagboom?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

GaStjEIII schreef: Als er nu een bestuurder met een voertuig waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan de aangeduide massa moest rijden en die kent die plaats niet. Hoe geraakt hij dan terug? Zo te zien op die foto kan je nergens keren of afslaan of zie ik het verkeerd?
Ik meen me te herinneren dat er eerder ook al F9 (autoweg) staan.
En van de weg naast de ingang zelfs een F9 met pijl wijzend naar de tunnel ...
En dat 2de onderbord onder het bord van verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder. Is dat ADR?
Dat is vooral koeter-wegcodiaans ...

ADR en co weren is wel de bedoeling.
En waarom staat daar een slagboom?
Waaslandtunnel wordt soms volledig in de éne of de andere richting gebruikt.
Nadien moet je de bestuurders terug aan de goeie kant van de weg krijgen. Denkelijk daarvoor dus.

In het gewone geval kan die ook dienen om keren te verhinderen.
martino

Bericht door martino »

je hebt als brommobieler ook weinig keus. De (brom)fietstunnel mag men ook al niet in, dus dat zou betekenen dat men via de parallelweg van de E-weg de Schelde zou moeten oversteken (dat is dus 10-15 km omrijden!!!).
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

martino schreef:je hebt als brommobieler ook weinig keus. De (brom)fietstunnel mag men ook al niet in, dus dat zou betekenen dat men via de parallelweg van de E-weg de Schelde zou moeten oversteken (dat is dus 10-15 km omrijden!!!).
Met een bromfiets op 4 wielen kan je toch maar pas in Temse de Schelde oversteken - of nog verder stroomopwaarts.
Antwerpenaar

Bericht door Antwerpenaar »

Een oud onderwerp maar wil hier wel even reageren omdat het heel wat mensen kan helpen.
Inazuma schreef:
martino schreef:je hebt als brommobieler ook weinig keus. De (brom)fietstunnel mag men ook al niet in, dus dat zou betekenen dat men via de parallelweg van de E-weg de Schelde zou moeten oversteken (dat is dus 10-15 km omrijden!!!).
Met een bromfiets op 4 wielen kan je toch maar pas in Temse de Schelde oversteken - of nog verder stroomopwaarts.
Ik denk dat jullie vergeten dat je ook via de Kennedy tunnel kan oversteken, de Keneddy tunnel is er voor méér dan auto's alleen.
De Ingang voor voetgangers, fietsers en bromfietsen bevindt zich op de Ledeganckkaai

Ingang:
Afbeelding
Antwerpenaar

Bericht door Antwerpenaar »

Ik had natuurlijk niet gelezen dat het over 4 wielen ging :oops:
Laat het bovenstaande bericht dan nuttig zijn voor anderen :lol:
Gast

Re:

Bericht door Gast »

Ja mag het nu of mag het nu niet in de waaslandtunnel met een autotje zonder rijbewijs
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: waaslandtunnel

Bericht door Stefan Peeters »

Nee, het mag niet.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie