moet de fietser stoppen in deze situatie

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
ravax
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jun 2009, 17:52

moet de fietser stoppen in deze situatie

Bericht door ravax »

hallo,

iedere morgen om naar school te gaan neem ik dezelfde weg en ik passeer langs dit krijspunt
Afbeelding

vraag: moet ik als fietser(de blauwe pijl) stoppen als het rood is aangezien ik niemand kan hinderen, of niemand met het fietspad snijdt.

als ik stop, lijkt dat gewoon nutteloos, en sta daar dus heel dom :P

[mod xantingo: verplaatst]
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

In dit geval gelden volgende regels:
61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :
1° rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;
6° wanneer de lichten de verlichte silhouet van een fiets voorstellen, gelden deze lichten slechts voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen.
61.4.1. De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden
rechts van de rijbaan geplaatst.


Met andere woorden:
wanneer de verkeerslichten aan je rechterkant staan moet je ze opvolgen.
Je mag het rode verkeerslicht dus niet voorbijrijden.

Indien het hier echt nutteloos is om de fietsers te laten stoppen kan dit op twee manieren opgelost worden:
- ofwel wordt het verkeerslicht geplaatst tussen de rijbaan en het fietspad, zodat het links van de fietsers komt te staan. De fietsers moeten er dan geen rekening mee houden.
- ofwel worden er bij de ronde verkeerslichten andere verkeerslichten geplaatst met het silhouet van een fiets. Dan moet je als fietser die lichten opvolgen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: moet de fietser stoppen in deze situatie

Bericht door Inazuma »

ravax schreef: vraag: moet ik als fietser(de blauwe pijl) stoppen als het rood is aangezien ik niemand kan hinderen, of niemand met het fietspad snijdt.
Je moet stoppen.
Het licht geldt ook voor jou.


61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :

1° rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;

(...)

61.4.1. De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

De verkeerslichten staan rechts van het fietspad dus ook fietsers moeten ervoor stoppen.

Indien de verkeerslichten aan de linkerkant van het fietspad staan moet je ze niet volgen.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

In de wet staat rechts van de rijbaan!!

Dus dien je de lichten links van je ook op te volgen als ze rechts van de rijbaan staan.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

zeker? In Olen is aan de oprit van de autosnelweg pas een heraanleg van het fietspad gebeurd, zodat de fietsers langs rechts van het verkeerslicht passeren. Juist met de bedoeling dat de fietsers niet meer onnodig zouden moeten stoppen voor dat licht... (het gaat om een T-kruispunt, dus de fietsers laten stoppen is compleet onnodig aangezien ze niks of niemand van auto's daar hinderen...)
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

accer schreef:zeker? In olen is aan de oprit van de autosnelweg pas een heraanleg van het fietspad gebeurt, zodat de fietsers langs rechts van het verkeerslicht passeren. Juist met de bedoeling dat de fietsers niet meer onnodig zouden moeten stoppen voor dat licht... (het gaat om een T-kruispunt, dus de fietsers laten stoppen is compleet onnodig aangezien ze niks of niemand van auto's daar hinderen...)
Hiervoor moeten ze dan de wetgeving aanpassen niet het fietspad of de verkeerslichten. Ik lees gewoon wat in de wetgeving staat.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Het fietspad is geen deel van de rijbaan...

2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.
Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

digital schreef:Hiervoor moeten ze dan de wetgeving aanpassen niet het fietspad of de verkeerslichten. Ik lees gewoon wat in de wetgeving staat.
1 van de (zo)vele slecht geregelde zaken in de wegcode : wanneer gelden de verkeerstekens, en voor wie.

In de praktijk zal men stellen dat een rechtsgeplaatst licht geldt voor wie er links voorbij moet.

Q: Maar waarom staat er dan in de wegcode - enkel - rechts van de rijbaan.
Er staan in België namelijk honderden driekleurige fietslichten links van de rijbaan (en geregeld om het verkeer van fietsers te regelen die daar niet eens mogen rijden ...)

A: Omdat die niet mee aangepast is aan de realiteit (tweerichtings- en linksgelegen fietspaden) noch aan het al lang gewijzigde statuut van het fietspad.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

xantingo schreef:Het fietspad is geen deel van de rijbaan...

2.7. "Fietspad" : het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A is voorbehouden door de verkeersborden D7, D9 of door de wegmarkeringen bedoeld in artikel 74.
Het fietspad maakt geen deel uit van de rijbaan.
Suggereer je dat de verkeerslichten niet gelden als je op het fietspad bent? Dan mag je dat deel van de wettekst ook even aanhalen.
Of heb ik iets gemist?? :roll:
upthesummit
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 mar 2012, 15:24

Re: moet de fietser stoppen in deze situatie

Bericht door upthesummit »

In het boek van 2011, tweede bijdruk 2012 "op weg naar rijbewijs B" staat op blz 76 nochtans :
"Je moet geen rekening houden met een licht dat alleen links van je staat. De blauwe auto moet stoppen. Het rode licht staat rechts van hem. De rode auto moet niet stoppen, want het verkeerslicht staat links van hem". (is een aparte rijbaan die rechts afbuigt op kruispunt en waarbij dus geen lichten aan zijn rechterkant staat).
Het gaat hier natuurlijk wel om autos.
Waar staat het dan beschreven dat een links licht wel telt voor fietsers ?
Bovenvermelde uitleg (is wel geen wettekst) maakt het wel niet duidelijk voor een fietsbestuurder...

TX
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: moet de fietser stoppen in deze situatie

Bericht door GRO »

Afbeelding

Ik zal je hier antwoorden, want ik ben de auteur van dat boek.

Als een fietser achter (of voor) de rode auto zou rijden. dan moet die fietser geen rekening houden met het verkeerslicht dat links van hem staat en waarvoor de blauwe auto gestopt is. Dat licht dat links van hem staat telt dan niet door hem, net zoals het niet voor de rode auto telt.
Het boek is dus juist.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: moet de fietser stoppen in deze situatie

Bericht door bert.covens »

Je geeft zelf de essentie weer, ('k heb dat eventjes in het blauw en vet gezet)
upthesummit schreef:"Je moet geen rekening houden met een licht dat alleen links van je staat. De blauwe auto moet stoppen. Het rode licht staat rechts van hem. De rode auto moet niet stoppen, want het verkeerslicht staat links van hem". (is een aparte rijbaan die rechts afbuigt op kruispunt en waarbij dus geen lichten aan zijn rechterkant staat).
Het gaat hier natuurlijk wel om autos.
Waar staat het dan beschreven dat een links licht wel telt voor fietsers ?
Bovenvermelde uitleg (is wel geen wettekst) maakt het wel niet duidelijk voor een fietsbestuurder...TX
Voor een fietser die rechtdoor wil, staat het verkeerslicht rechts van de rijbaan. Die moet er dus rekening mee houden.

Voor een fietser, die rechtsaf wil, staat het verkeerslicht hier links van de rijbaan. Een fietser die rechtsaf wil, hoeft er geen rekening mee te houden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie