2 jaar auto rijbewijs = 125cc?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: 2 jaar auto rijbewijs = 125cc?

Bericht door bert.covens »

NEEN, louter het 2 jaar definitief rijbewijs B volstaat dan niet meer.

De maximale waarden zijn: 125 cc en 11 KW. Van zodra ook maar 1 van deze waarden overschreden wordt, mag je er niet meer mee rijden. 150 cc, is dus teveel. Daarvoor moet je een rijbewijs voor de motorfiets behalen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Cédric

Re: 2 jaar auto rijbewijs = 125cc?

Bericht door Cédric »

P,

Das een overbodige vraag:

Het rijbewijs, geldig verklaard voor de categorie B, afgegeven sinds ten minste twee jaar, laat het besturen van voertuigen van de categorie A met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3 en met een maximaal vermogen van 11 kW toe
crosserke30

Re: 2 jaar auto rijbewijs = 125cc?

Bericht door crosserke30 »

Telt dit ook voor een rijbewijs van 2008 met beperking van rijden met automaat , met nieuwe wetgeving van 1mei 2013 ???
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 2 jaar auto rijbewijs = 125cc?

Bericht door Inazuma »

crosserke30 schreef:Telt dit ook voor een rijbewijs van 2008 met beperking van rijden met automaat , met nieuwe wetgeving van 1mei 2013 ???
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... -t3hs3afd2" target="_blank

Artikel 20

§1. De geldigheid van de rijbewijzen wordt bepaald als volgt :

12° het rijbewijs met de vermelding «automatisch» is slechts geldig voor het besturen van voertuigen uitgerust met een automatische schakelingsbak; deze beperking heeft desgevallend alleen betrekking op bepaalde categorieën, aangeduid op het rijbewijs.


Aangezien de beperking tot automatische versnellingsbak op rijbewijs B geldt, en de "125cc-regel" een uitbreiding daarvan is, mag je alleen met dergelijke voertuigen met automatische versnellingsbak rijden.

Daarmee kom je dus eerder in de 125cc scooter-sector terecht.
supersjat

Re: 2 jaar auto rijbewijs = 125cc?

Bericht door supersjat »

ik heb een rijbewijs van 1985 mag ik dan met gelijk welke cc inhoud toeren
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 2 jaar auto rijbewijs = 125cc?

Bericht door Inazuma »

supersjat schreef:ik heb een rijbewijs van 1985 mag ik dan met gelijk welke cc inhoud toeren
Ja.

Als je nooit met een motorfiets gereden hebt, is een opleiding bij de rijschool méér dan aan te raden ...
Plaats reactie