Motor Rijbewijs

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Filip
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 aug 2005, 00:00

Motor Rijbewijs

Bericht door Filip »

Hallo allemaal.

Ik zit al maanden met dit in mijn maag.

Ik rijd al 1.5 jaar met een Motor 125 cc, een Dealim Chopper Max 120 km/h

Ik heb al naar de zee via Expressweg gereden en op de autosnelweg gereden enz... dus overal heb ik al gezeten met mijn moto.

Nu stel ik mij de vraag , waarom moet ik nu een examen afleggen , en nog erger waarom mag iemand die zijn rijbewijs al veel langer heeft dan ik , bv mijn vader nog nooit een motor gezien, die stapt op en die rijd ermee weg ( Als hij het kan anders valt hij ) zonder dat hij

een test heeft moeten afleggen, en ik dagelijks met mijn moto in het verkeer enz.. moet hier een bom geld neertellen om naar een zwaardere moto over te schakelen.

Wat is het verschil tussen een 125 cc en een laat ons zeggen een 200 cc.
Ok 75 cc maar welke snelheid mag hij rijden in een bebouwde kom ? =&gt juist 50 en ik ook 50 met de 125cc , op de Autoweg en op de autosnelweg mogen wij beide even snel , en wij kunnen ook evensnel, mijn moto kan dus alles wat die 200 cc kan, maar ik moet wel een opleideng gevolgd hebben en geld betaald hebben om met een moto te rijden die 75 cc meer heeft dan de mijne, ik neem nu 200cc maar hoe meer cc , blijft de regelm binnen Europa uitsluitend Duistland( Zoveel je wil )in sommige gebieden op een snelweg niet meer dan 120 km/h

Ik heb ondertussen meer ervaring dan mijn vader , maar hij rijd morgen met een zwaardere moto en ik Nog niet

Kan er iemand mij hier even een deftige uitleg voor geven, indien die bestaat
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste Filip,

Welkom op het forum.

Het antwoord op je vraag is eenvoudig: "dat is de wet".

Zo zou je ook kunnen schrijven:

Hoe komt het dat iemand die deze week theorieexamen aflegt voor rijbewijs A en die bv slechts drie fouten heeft (drie zware overtredingen) onvoldoende heeft.

En iemand die volgende week examen gaat afleggen en 8 fouten heeft (allemaal zware overtredingen) dat die geslaagd is.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Anonymous schreef: Hello Eugeen

Ik weet wel dat het wet is , maar ik ken ook het spreek woord =&gt Iedereen gelijk voor de wet +

Wel Dinsdag aanstaande doe ik mijn Theoretisch examen voor de moto, ik hoop op een goede uitslag.
Filip
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Hella Eugeen

Ik weet wel dat het wet is , maar ik ken ook het spreek woord =&gt Iedereen gelijk voor de wet +

Wel Dinsdag aanstaande doe ik mijn Theoretisch examen voor de moto, ik hoop op een goede uitslag.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Wel Dinsdag aanstaande doe ik mijn Theoretisch examen voor de moto
Als je daarmee bedoelt dinsdag 30/8 dan wacht je beter tot volgende week dinsdag. Dan is de nieuwe regeling in voege.

Groetjes en veel succes

(PS laat weten hoe het afloopt)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Beste Filip,

Wat specifiek je vraag over motorfietsen betreft, moet je eens aan het volgende denken.

Men heeft ergens een grens willen leggen tussen lichte en zwaardere motoren.

Vergelijk nu bijvoorbeeld nog maar een 600cc met een 125cc, Filip.

Inderdaad, die 125cc kan ook 120 km/h halen. Althans, als het niet al te steil bergop gaat, er niet al teveel tegenwind is, en je geen 130 kg weegt.

Maar nu moet je eens bedenken wat er gebeurt als je met die 600cc traag rijdt, en je geeft plots een flinke dot gas bij.

Vóór je het weet, steigert dat ding en maak je een wheelie. Doe je het op een wegmarkering of een riooldeksel, dan slipt het achterwiel en vliegt de toerenteller naar de 10.000 toeren op het ogenblik dat het achterwiel opnieuw grip krijgt op het wegdek, schiet de motorfiets als een pijl uit een boog onder jou uit. Doe je het in een bocht, dan slipt ook het achterwiel door, en krijg je nog geen seconde later het wegdek van veel dichterbij te zien dan je lief is. Op een bolle natte kasseiweg: idem.

Je ziet, Filip: een zwaardere motor vergt veel meer motorbeheersing dan een lichte. En ik kan je verzekeren dat dit véél oefening vergt (ik leer momenteel met een 500cc rijden). Mijn rijbewijs is ook nog geldig voor categorie A, daarvoor moest ik dus geen lessen volgen. Maar ik zou het nooit in mijn hoofd gehaald hebben eraan te beginnen zonder een zeer degelijke opleiding (en uiteraard ook zeer degelijke veiligheidskledij).
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Beste Filip,
Quote: Ik weet wel dat het wet is , maar ik ken ook het spreek woord =&gt Iedereen gelijk voor de wet +
Ik kan best begrijpen dat er veel mensen zijn die zo denken, ik dacht er vroeger ook zo over.
Maar 1 ding mogen we niet vergeten.

Tijden veranderen: Vroeger in de goede oude tijd kreeg je je rijbewijs zomaar zonder er iets te moeten voor doen. geen lessen, geen examen, niets.
Waarom? er was zo weinig verkeer, want alleen de rijken hadden een auto dus was er ook geen opleiding nodig.

Vandaag heeft bijna iedereen een auto en we zitten zelfs al in de tijd dat bijna iedereen er 2 heeft.
Dus het verkeer wordt alsmaar drukker en moeilijker bijgevolg is het nodig dat men een opleiding heeft.

Waarom jij wel een pa niet?

Omdat men mensen zomaar niet iets kan afnemen wat ze al eerder verworven hebben.

Voorbeeld stel je bent nu 21 jaar en je heb je rijbewijs voor een zware motor, achter 5 jaar verandert de wet en die zegt dat je 30 jaar moet zijn om een rijbewijs te behalen voor diezelfde motor.

Zou jij het dan fair vinden als men je rijbewijs terug afneemt en je vertelt dat je nog vier jaar opnieuw zou mogen wachten?

Een voorbeeld wat wel echt is: vanaf 05/09/2005 moet iedereen die op theorieexamen gaat 50 vragen beantwoorden in plaats van 40.
zouden we nu iedereen moeten terugroepen die altijd maar 40 vragen beantwoord heeft?
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Beste Filip, als er toch geen verschil is tussen een lichte en een zware motorfiets, waarom wil je dan op een zware motorfiets rijden?

Je mag trouwens na 2 jaar je rijbewijs omruilen voor rijbewijs cat A zonder beperking. Profiteer maar hiervan voordat de wet verandert en wees blij dat ze je later niet zullen terugroepen om je rijbewijs in te leveren.
Plaats reactie