Inhalen met motor

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Inhalen met motor

Bericht door GRO »

Afbeelding

Kan mij iemand zeggen volgens welke regel de bestuurder van de motor auto A op die wijze al of niet mag inhalen?

Laatst aangepast door eugeen op Do Aug 18, 2005 12:40 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Je bedoelt wellicht of de motorrijder de auto mag inhalen op dezelfde rijstrook.
Quote: AR 16.5. Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen ...
De inhalende bestuurder moet zich dus niet verder dan nodig is om veilig te kunnen inhalen van de in te halen bestuurder verwijderen.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Jozef,
Quote: 6. Dia met volgende situatie: autoweg buiten bebouwde kom, 1 rijstrook in elke richting, scheiding onderbroken witte lijn. Voor mij rijdt ook een moto, nogal tegen de rechter kant van onze rijstrook. Ik wil de moto inhalen. Vraag: Moet ik bij het inhalen de andere rijstrook gebruiken?
A ja
B nee
Anwt = Ja
Dit is een van de examenvragen die werden doorgemaild. Vreemd hé, want hier staat als antwoord JA
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Dat is inderdaad eigenaardig, vooral als dan ook het ingehaalde voertuig een motorfiets is.

Motorfietsen die in groep rijden, rijden geschrankt: de eerste op 2/3 van de rijstrook, de volgende even verder op 1/3 van de rijstrook, enz. Dit wordt gedaan omdat zo, als er bijvoorbeeld iets gebeurt in de groep die op 1/3 van de rijstrook rijdt, de anderen ze kunnen voorbijrijden zonder ongevallen te veroorzaken. Dit is de zogenaamde baksteenformatie.

Afbeelding
Foto: www.luiemotorfiets.nl
Plaats reactie