Rijbewijs C+E en D+E

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Brunovinyle

Rijbewijs C+E en D+E

Bericht door Brunovinyle »

Dubbele vraag:
Ik heb nu wat tijd en ga m'n CE en DE rijbewijs halen, in beide gevallen met begeleider.

1: Kan ik het theoretisch examen D doen en daarop zowel een voorlopig C als D rijbewijs krijgen?

2: ik heb de CD-rom van weeswegwijs voor C en die lijkt me uitstekend, heeft iemand de link naar de extra kennis, nodig voor het D rijbewijs?

Thanks for info.
Bruno
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: rijbewijs C+E en D+E

Bericht door digital »

Brunovinyle schreef: Ik heb nu wat tijd en ga m'n CE en DE rijbewijs halen, in beide gevallen met begeleider.).
Beste Bruno, ik neem aan dat je nu reeds rijbewijs cat C in je bezit hebt.
Om alle categoriën te mogen sturen moet je volgende 3 examens afleggen:
-theorieexamen D
-praktijkexamen D
-praktijkexamen C+E of D+E

Wanneer je geslaagd bent krijg je respectievelijk cat D+E of C+E als het ware er gratis bij (dit is nog één van de weinige cadeau's die uitgedeeld worden betreft rijbewijzen).
Brunovinyle schreef: 1: Kan ik het theoretisch examen D doen en daarop zowel een voorlopig C als D rijbewijs krijgen?
Heb de vraag niet goed begrepen.
Indien je examen aflegd voor C, krijg je voorlopig rijbewijs C.
Indien je examen aflegd voor D, krijg je voorlopig rijbewijs D.
Een voorlopig rijbewijs C+E krijg je als je een rijbewijs C hebt.
Een voorlopig rijbewijs D+E krijg je als je een rijbewijs D hebt.

Indien dit geen antwoord is, gelieve dan de vraag te herformuleren.
Brunovinyle schreef: 2: ik heb de CD-rom van weeswegwijs voor C en die lijkt me uitstekend, heeft iemand de link naar de extra kennis , nodig voor het D rijbewijs?
Er bestaat ook een CD-rom van weeswegwijs voor D.

Hieronder de link "stof voor het theoretisch examen"
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=9&ampnode=bijl4

Laatst aangepast door digital op Wo Jul 20, 2005 4:45 pm, in totaal 1 keer bewerkt
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Klik voor de leerstof in de bank links van de site even op
"LEERSTOF THEORIE
Rijbewijzen C / C+E en D / D+E
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: rijbewijs C+E en D+E

Bericht door digital »

Om alle categoriën te mogen sturen moet je volgende examens afleggen:
1) theorieexamen C
2) praktijkexamen C
3) theorieexamen D
4) praktijkexamen D
5) praktijkexamen C+E of D+E

Je moet bovendien in het bezit zijn van een rijbewijs B en je mag enkel rijden met een rijgeschiktheidsattest (max 5 jaar geldig).

Voor C en D moet je inderdaad apparte examens afleggen om een voorlopig rijbewijs te bekomen. Het zijn trouwens 2 verschillende materies.

Belangrijkste is dat je best nu al nagaat of je een vrachtwagen ter beschikking hebt welke voldoet aan de voorwaarden.
Hieronder alvast een link hiernaar:
http://www.goca.be/frames/newdesign.asp

Klik: rijbewijs -&gt updates -&gt nieuw 05-09-2005 -&gt examenvoertuigen
Brunovinyl
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jul 2005, 00:00

Bericht door Brunovinyl »

Digital
Thanks voor de info. Ik had het ondertussen al door, ik heb nl daarnet de beide theoretische examens afgelegd ( met succes trouwens).

Voor wie 't wil weten er is geen enkel probleem om bezitter te zijn van zowel een C als D voorlopig rijbewijs, en tegelijkertijd beide te 'leren' .

In alle geval bedankt voor julie betrokken reakties.
bruno
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Proficiat.

Wil je eventueel wat typische C en D vragen op het forum zetten onder Moeilijke Examenvragen.

Groetjes
Brunovinyl
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jul 2005, 00:00

Bericht door Brunovinyl »

ik heb beide examens vlak na elkaar afgelegd, eerts de C dan de D . De d omdat ik er toch was. Ik had me niet voorbereid op D. Ik wist enkel dat de snelheidsregles voor D.. beetje op goed geluk en redelijkheid gegaan dus.

Voor C zijn de enige "specifieke " vragen die ik kreeg ( buiten alle andere voor de wegcode zoals iedere bestuurder die moet kennen )waren:
1 ivm rij en rustijd in dit geval 1 eentje over 1 chauffeur, en andere over 2
2 een vraag over een hoogte limiet
3 een max toegestane lengte ( bij foto van lengtebeperking )
4 parkeren in bebouwde kom max duur
5 sleep achterlaten op parkeersstrook hoelang laten staan en ja of nee 'parkeerlichten erop toegstaan
6 Dat herinner ik me zo uit vuistje ... miscchien nog 1 of twee vraagjes, maar niets om 'zorgen' over te maken.

Voor de D, kwamenn een aantal C vragen terug :rij en rust, lengte beperking en tonnage beperking,
en meer specifiek voor D.
1) ja of nee dienstrooster in bus van , ratata en ratatie , ik heb het meest 'logische' gekozen onze belgischestaat z'n logica volgen en dus voor JA gekozen, zonder me nog nog te herinneren wat het was.
2) banden ja of nee "insnijden"
3) remmen ontwateren, ( keuze uit 3 weken of 3maand )
4)"een linke vraag" bij een evn zo linke foto: een beperking van tonnage,inhaalverbod voor vrachtwagens, ergens een eigenlijk niet toe doende 'afbeelding van een 'bus' erop, en dat aan lichten, met een rijgebod voor 't meeste verkeer naar rechts,.... op een drukke straat in brussel , met een camionet op de voorgrond die een lading lost in tweede file : ja of nee doormogen rrechtdoor :
5) iets met brandblussen in BUS van max 6 ton: hoeveel poeier ( ik heb hoogste gegokt dat leek redlijk... was juist.
6)mag ik ja of nee OP VOETPAD stoppen ter uilaaien van reizigers.
7) mag ik ja of nee woonerf oprijden ( op foto enekl plaat 'woonerf' NIETS anders.) gegokt daar.
volledig links op DERDE rijvak gaan om auto in te halen die op het middenvak rijdt met rechts geen verkeer ( een klote middenvakrijder dus) op een autosnelweg met autocar. Ik heb 'nee' gezet uit redelijkheid.

Misschien vergeet ik er nog een maar de struktuur is wel duidelijk denk ik,
Het allerbelangrijkste blijft de wegcode zoals van toep voor elk en ieder. Uitendelijk is het absoluut geen examen om voor te vrezen mits een munimum aan herhaling van je wegcode en een paar regels die begot wel onmisbare kennis zijn.

Succes aan diegenen die nog moeten komen.....



adertje op bepaald moment is er een serie van steeds weer A antwoorden, waardoor je vinger als 't ware aan die A 'plakt'. Ik had daar al 't regime van bandwerker en drukte verkeerdelijk terug a , nog wel optijd om te corrigeren.

Bruno Greetz.
Brunovinyl
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jul 2005, 00:00

Bericht door Brunovinyl »

Vraag hersteld:
Ik wil zowel het C ( ce ) als D (de ) rijbewijs halen.
Moet ik beide theoretische examens afleggen ? Of volstaat het theoretisch examen voor D.
Ik weet wel dat het eerst de C of D is en pas daarna de respectievelijke E's


Ik weet ook dat voor beide afzonderlijk een praktische proef moet gedaan worden.

Eugeen
De links die je geeft zie ik maar als ik erop doorklik krijg ik melding dat ik er niet in kan.

Thanks Bruno
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,
Quote: Eugeen
De links die je geeft zie ik maar als ik erop doorklik krijg ik melding dat ik er niet in kan.
Je klikt op PRAKTIJKEXAMEN.
Je moet klikken op LEERSTOF THEORIE
Dat staat er net boven
Brunovinyl
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jul 2005, 00:00

Bericht door Brunovinyl »

Okay, gezien.

Over de vraag terug .
Kan ik een voorlopig C rijbewijs krijgen , het theoretisch D examen doende ?
Of moet ik eerst C en daarna ook D doen ?
Bruno
Plaats reactie