BE

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Pascale

BE

Bericht door Pascale »

Ik heb een rijbewijs afgegeven voor 1989.
Ik heb twijfels of ik nu met een aanhangwagen van MTM 1500 kg mag rijden.
Er staat op mijn rijbewijs: E geldig indien ook geldig voor B, C, D en in B is een gaatje geknipt.
Bij rijbewijzen afgegeven voor 1989 zou A en E sowieso bijzitten zei mij iemand.
Klopt dit?

Groetjes Pascale
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Als het nog een rijbewijs is waar een gaatje in geknipt werd, is een B wel degelijk geldig voor BE.
Wanneer je het rijbewijs zou omwisselen voor een nieuw exemplaar zullen ze een stempel zetten bij zowel B als BE.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: BE

Bericht door Inazuma »

Pascale schreef:Ik heb een rijbewijs afgegeven voor 1989.
Ik heb twijfels of ik nu met een aanhangwagen van MTM 1500 kg mag rijden.
Er staat op mijn rijbewijs: E geldig indien ook geldig voor B, C, D en in B is een gaatje geknipt.
Klopt, als je trekkend voertuig van de categorie B is en die aanhangwagen mag trekken
(daarvoor kijk je naar het effectieve gewicht van aanhanger + lading, niet naar de MTM)
Bij rijbewijzen afgegeven voor 1989 zou A en E sowieso bijzitten zei mij iemand.
Voor E heb je de tekst op je rijbewijs al aangehaald.

Binnenin links op je rijbewijs (onder Belangrijke opmerkingen) staat dat het rijbewijs geldig is voor de categorieën boven het pijltje - da's geen gewoon gaatje, maar een pijltje naar boven.
Pascale

Bericht door Pascale »

Inazuma zei: "Klopt, als je trekkend voertuig van de categorie B is en die aanhangwagen mag trekken
(daarvoor kijk je naar het effectieve gewicht van aanhanger + lading, niet naar de MTM)"

Wanneer mag ik die aanhangwagen dan niet trekken misschien?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Je moet eerst kijken hoeveel je auto mag trekken.
Daarna kijk je naar het leeggewicht van de aanhanger + het gewicht van de lading. (=de massa in beladen toestand).
Is die lager dan wat je auto mag trekken, is het in orde.

Wat Inazuma bedoelt is dat het mtm (de maximum toegelaten massa) van de aanhanger meer kan zijn dan wat je wagen mag trekken. Dat is dus geen probleem zolang de mbt niet te hoog is.

Een voorbeeld zal veel duidelijk maken:
een auto mag 1000 kg trekken.
je hebt een aanhangwagen met een
-leeg gewicht van 600 kg en een
-maximum toegelaten massa (mtm)van 1200 kg.
dan mag je die aanhanger trekken zolang er niet meer dan 400 kg lading aan boord is, want 600 (leeg) + 400 = 1000.
Laad je de aanhanger met 600 kg, dan mag je hem niet meer trekken met die auto.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Pascale

Bericht door Pascale »

Bedankt!
Hoeveel hij mag trekken staat op de papieren van de wagen waarschijnlijk...
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Pascale schreef:Bedankt!
Hoeveel hij mag trekken staat op de papieren van de wagen waarschijnlijk...
Yep, op je roze inschrijvingsformulier.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Meestal vind je het ook terug in de handleiding van je wagen.

Onder de motorkap zit meestal ook het identificatieplaatje, daarop vind je de mtm van de sleep (=mtms) en de mtm van het voertuig zelf (=mtm).

Het maximum gewicht dat je mag trekken is mtms-mtm.

Moest je het zelf echt niet vinden, kan je het altijd navragen bij je garagehouder.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Pascale

Bericht door Pascale »

Amaai,

Snel en deskundig advies...

Thnx :)
Plaats reactie