rijbewijs B en 125cc

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
BGROS

rijbewijs B en 125cc

Bericht door BGROS »

Rijbewijs B behaald op 26/04/2011 dus voor de magische datum 01/05/2011
Als ik onderstaand goed begrijp mag ik dus een motorfiets 125cc besturen zonder de verplichte 4u opleiding :?:
Blijkbaar dan ook geen code 372 nodig?
is dus de datum 26/04/2011 voldoende als bewijs zonder de code 372?
Of kan ik deze code op mijn rijbewijs laten aanbrengen? (zonder de 4u opleiding uiteraard)

OF

zit ik er helemaal naast en moest ik voor 01/05/2011 al reeds 2 jaar rijbewijs B bezitten om deze vrijstelling te verkrijgen?
RIJBEWIJS B


1. Rijbewijs B behaald voor einde 1988:

Als het rijbewijs B werd afgeleverd voor einde 1988 mag je met een motorfiets of scooter op de openbare weg blijven rijden, zonder beperking van het vermogen of de cilinderinhoud..


2. Rijbewijs B behaald voor 1 mei 2011:

Wanneer het rijbewijs werd afgeleverd voor 1 mei 2011 moet je helemaal geen opleiding volgen en mag je in Belgie met de voertuigen rijden waarvoor een rijbewijs A1 nodig is
Wanneer je in het buitenland wil rijden met een dergelijke motorfiets, heb je een volwaardig rijbewijs categorie A1 nodig.


3. Rijbewijs B behaald na 1 mei 2011:

Wanneer je na 1 mei 2011 je rijbewijs B behaalde, mag je, na twee jaar in het bezit van dit rijbewijs te zijn, rijden met een motorfiets of scooter met een maximale cilinderinhoud van 125 cc, beperkt tot 11 kW/15 pk en een vermogen/ gewichtsverhouding van maximum 0,1 kW/kg, op voorwaarde dat je 4 uur opleiding in een rijschool volgt.
Je moet geen theoretisch of praktisch examen afleggen.

Ook enkel toegelaten op Belgisch grondgebied. Er zal een code 372 aangebracht worden op je rijbewijs. Om in het buitenland te rijden moet je in bezit zijn van een rijbewijs categorie A1.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: rijbewijs B en 125cc

Bericht door Wouter »

Je rijbewijs is op deze manier geldig om IN BELGIË een dergelijke motorfiets te besturen.

Je krijgt de code 372 niet aangebracht op je rijbewijs, en dat hoeft ook niet.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
Plaats reactie