Vraag over trekkercertificaat - g rijbewijs

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
musty
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2016, 19:58

Vraag over trekkercertificaat - g rijbewijs

Bericht door musty »

Ik ben al 3 jaar woonachtig in België. In Nederland ben ik in het bezit van een trekkercertificaat en rij al 17 jaar met tractoren. Tractor rijden viel tot juni 2015 onder categorie B in Nederland. Nu is de situatie sinds juni 2015 veranderd. Er is een aparte categorie T ingevoerd voor tractoren. Als ik nu in Nederland had gewoond, had ik categorie T kunnen laten bijschrijven. Maar omdat ik al voor die tijd in België woonde heb ik nooit de kans gehad Cat. T bij te laten schrijven.
Nu ik in België woon en hier werk zoek wil ik graag mijn rijbewijs omzetten naar een Belgisch rijbewijs inclusief rijbewijs G.
Is dit mogelijk of betekent dit dat ik een rijbewijs G moet halen?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Vraag over trekkercertificaat - g rijbewijs

Bericht door Stefan Peeters »

Welk is jouw geboortedatum?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
musty
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mei 2016, 19:58

Re: Vraag over trekkercertificaat - g rijbewijs

Bericht door musty »

Ik ben in 1984 geboren.

Het trekkerrijbewijs zat in Nederland altijd bij het B rijbewijs, tot er vorig jaar besloten werd een apart T cat. in te voeren. Nu is er een overgangsregeling voor mensen met een trekkercertificaat, (die ik heb) maar deze regeling geldt enkel als je in Nederland woont, want dan wordt dit certificaat als cat. T bijgeschreven op het rijbewijs. Maar daarvoor dien je in Nederland te wonen ten tijde van de aanvraag. Omdat ik net voor de invoering van cat T. ben verhuisd naar België kan ik deze categorie niet bijschrijven. Het komt er op neer dat ik vanwege administratieve pech een nieuw rijbewijs G in België zou moeten halen.

Het is 1 europa, maar als je het probeert blijkt het enorm lastig :mrgreen:
Plaats reactie