Rijbewijs BE praktisch examen - enkele vragen

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Imaginary

Rijbewijs BE praktisch examen - enkele vragen

Bericht door Imaginary »

Hallo allen,

Ik leg volgende week mijn praktisch rijexamen BE af en had nog enkele vragen. Ik hoopte dat jullie me hierbij kunnen helpen. :)

- De L sticker, mag ik die gewoon op het zeil van mijn aanhangwagen kleven of moet die ergens specifiek? Tot nu toe heb ik geoefend met een kleinere aanhangwagen dus heb ik nog geen L nodig gehad. Bijhorende vraag: moet het een 'officiële' sticker zijn, of mag ik er gewoon eentje printen en plastificiëren?
- Bij het uitstappen: Moet ik de parkeerrem van de aanhangwagen ook opzetten? Ik dacht van niet aangezien die van de auto opstaat en de aanhangwagen niet wordt afgekoppeld, maar twijfel nu toch...
- Bij de voorafgaande controles staat er dat de aanhangwagen moet gecontroleerd worden. Ik zal geen lading meehebben, is het dan voldoende om het dekzeil te controleren of moet ik echt in de aanhangwagen om zo te tonen dat ik geen lading meeheb?
- Ik heb een aanhangwagen zonder poten of steunen. Thuis zet ik de rem op en plaats ik blokken achter de wielen zodat hij zeker niet weg kan + losse steunen. Neem ik die mee naar het rijexamen of is dat onnodig?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Rijbewijs BE praktisch examen - enkele vragen

Bericht door bert.covens »

Imaginary schreef:Hallo allen,

Ik leg volgende week mijn praktisch rijexamen BE af en had nog enkele vragen. Ik hoopte dat jullie me hierbij kunnen helpen. :)

- De L sticker, mag ik die gewoon op het zeil van mijn aanhangwagen kleven of moet die ergens specifiek? Tot nu toe heb ik geoefend met een kleinere aanhangwagen dus heb ik nog geen L nodig gehad. Bijhorende vraag: moet het een 'officiële' sticker zijn, of mag ik er gewoon eentje printen en plastificiëren ?
Controleer zeker, of je auto + aanhangwagen aan volgende voorwaarden voldoen:

De kandidaat voor het rijbewijs BE legt het praktijkexamen af aan boord van een samenstel bestaande uit een trekkend voertuig van de categorie B en een aanhangwagen.
• Het trekkende voertuig van de categorie B moet aan volgende voorwaarden voldoen:
. voorzien zijn van een cabine;
. voorzien zijn van ten minste 3 plaatsen en 4 wielen;
. uitgerust zijn met veiligheidsgordels;
. een snelheid van minimum 100 km/u kunnen halen op een horizontale weg.

• De aanhangwagen moet aan volgende voorwaarden voldoen:
. een MTM* van minimum 1000 kg hebben;
. een feitelijke totale massa van minimum 800 kg hebben. U moet een weegbon kunnen voorleggen als bewijs dat deze massa bereikt wordt, tenzij de tarra van de aanhangwagen ten minste 800 kg bedraagt of het totale gewicht van de aanhangwagen duidelijk kan worden afgeleid (vb. indien de tarra 750 kg bedraagt en er 2 zakken zand van 50 kg in de aanhangwagen worden gelegd);
. de laadruimte van de aanhangwagen moet bestaan uit een gesloten opbouw die ten minste even breed en hoog is als het trekkende voertuig. De gesloten opbouw mag ook lichtjes minder
breed zijn dan het trekkende voertuig, zolang het zicht naar achteren alleen door middel van de buitenspiegels van het trekkende voertuig mogelijk is.

• Het samenstel moet een lengte van minimum 9 m hebben. De lading moet degelijk zijn vastgemaakt. De lading mag niet bestaan uit ADR-producten, noch uit levende dieren of uit producten die misselijkheid veroorzaken.

ALGEMEEN

Het voertuig moet een snelheid van ten minste 100 km/u bereiken op een horizontale weg.
Het voertuig moet uitgerust zijn met het reglementaire L-teken (enkel in het kader van een vrije begeleiding) en met rechterbuitenspiegels (één voor de begeleider en één voor de kandidaat).
Het examen mag niet worden afgenomen met een voertuig met handelaarsplaat, proefrittenplaat of transitplaat van korte duur, noch met een voertuig ingeschreven als oldtimer. De tijdelijke kentekenplaten van lange duur, ook wel internationale kentekenplaten genoemd, zijn wel toegelaten (o.a. kentekenplaten voor Shape en NAVO). Buitenlandse nummerplaten zijn in sommige
gevallen ook toegelaten. Indien u het praktijkexamen wenst af te leggen met dergelijk voertuig, gelieve dan het examencentrum hiervan op de hoogte te brengen bij het maken van de afspraak
voor het praktijkexamen.

Parkeerhulpsystemen, camera’s en prisma’s bedoeld om de kandidaat te helpen bij de manoeuvres zijn toegelaten, op voorwaarde dat deze hulpsystemen origineel op het voertuig voorzien zijn.
Om toegelaten te worden tot het praktijkexamen, moet u veiligheidshandschoenen ter beschikking hebben.

Het voertuig moet in voldoende nette staat zijn.


Het voertuig dient uitgerust te zijn met een reglementaire L. Ik vind niet meteen een bepaling die zou verbieden om er zélf eentje af te printen en te plastifiëren, mits het een reglementaire L is (qua afmetingen, kleur, ....). Bij twijfel, kan je er eentje voor een habbekrats aanschaffen in pakweg een auto 5.

Ik zou ze aanbrengen op de aanhangwagen. Let wel op: weersbestendig (regen, ....).
Imaginary schreef:Bij het uitstappen: Moet ik de parkeerrem van de aanhangwagen ook opzetten? Ik dacht van niet aangezien die van de auto opstaat en de aanhangwagen niet wordt afgekoppeld, maar twijfel nu toch...
Neen, niet bij louter het uitstappen. De handrem van de aanhangwagen moet je enkel opzetten vooraleer je hem afkoppelt.

Niet vergeten: ook al ben je op privéterrein, goed kijken vooraleer je uitstapt + portier van je auto sluiten.
Imaginary schreef:Bij de voorafgaande controles staat er dat de aanhangwagen moet gecontroleerd worden. Ik zal geen lading meehebben, is het dan voldoende om het dekzeil te controleren of moet ik echt in de aanhangwagen om zo te tonen dat ik geen lading meeheb ?
Het dekzeil moet sowieso geopend worden.

Zie ook >>> hier. In deze brochure staat er, dat je indien nodig moet instappen om je lading te controleren. Als jouw aanhangwagen een tarra heeft van tenminste 800 kg, hoef je er voor je praktijkexamen géén lading in te vervoeren. Aangezien je dan in 1 oogopslag de laadruimte kan controleren, kan je de examinator vertellen dat als je lading zou vervoeren je zou controleren of deze qua gewicht mooi gelijkmatig over de laadvloer verdeeld is en behoorlijk vastgezekerd is.
Imaginary schreef:Ik heb een aanhangwagen zonder poten of steunen. Thuis zet ik de rem op en plaats ik blokken achter de wielen zodat hij zeker niet weg kan + losse steunen. Neem ik die mee naar het rijexamen of is dat onnodig ?
Het volstaat om de handrem van de aanhangwagen op te zetten vooraleer je afkoppelt. Niet vergeten om ook het neuswiel op te draaien.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Imaginary

Re: Rijbewijs BE praktisch examen - enkele vragen

Bericht door Imaginary »

Beste Bert,

Dank je wel voor de antwoorden! Nu kan ik met een geruster hart richting examen :)
Plaats reactie