Vragen ivm voorlopig rijbewijs

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Svekke84
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 mar 2014, 13:22

Vragen ivm voorlopig rijbewijs

Bericht door Svekke84 »

Vorig jaar heb ik lessen gevolgd voor mijn motorrijbewijs A te behalen. In totaal heb ik dus 9u gedaan + mijn manoeuvres.
Mijn examen op de openbare weg heb ik toen niet afgelegd. Omdat ikzelf en mijn instructeur vonden dat ik er nog niet klaar voor was (ik had toen ook nog geen autorijbewijs, ook al ben ik 31 jaar).
Het plan was dus om een motor te kopen zodat ik een beetje kon oefenen en dan mijn examen voor mijn rijbewijs te behalen af te leggen.
Helaas is er iets tussen gekomen (een jaar in het buitenland) en ben ik mijn voorlopig rijbewijs nooit gaan afhalen.
Ik vraag me dus af of dat document van het rijexamencentrum nog geldig is om mijn voorlopig rijbewijs af te halen? Ik weet dat een voorlopig rijbewijs 1 jaar geldig is voor de motor, maar aangezien ik dit nooit ben gaan afhalen. Mijn document "aanvraag om een voorlopig rijbewijs", dit is dus de dag dat ik voor mijn manoeuvres ben geslaagd staat op datum van 27/05/2014.

De reden dat ik toen voor het rijbewijs A heb gekozen was omdat ik graag met een scooter naar het werk zou rijden vanwege het gebruiksgemak. En omdat ik sowieso toch de lessen moest volgen omdat ik mijn rijbewijs B toen nog niet had, dacht ik dat ik maar direct voor rijbewijs A zou kunnen gaan.
Ondertussen heb ik mijn rijbewijs B 1 jaartje. Maar als ik dan bv. met een 125cc zou willen rijden, moet ik dan nog een jaar wachten? Want je zou je rijbewijs B dan twee jaar moeten hebben? Of moet ik anders weer 9 uur lessen gaan volgen om met een 125cc te mogen rijden?

Maar als dit document om mijn voorlopig rijbewijs af te halen niet meer geldig is, dan zou dit wel zonde van het geld zijn :-(

Verder heb ik ook nog een vraagje over de aankoop van een moto of scooter. Je zou dit kunnen inbrengen in je belastingen. Maar ik ben recent werkzoekend geworden. Kan je dit als werkzoekende ook inbrengen? of als je interim werk verricht?
Of is het niet de moeite om een 125cc af te schrijven?

Vele vragen, maar het lijkt me nogal ingewikkeld hoor...

Alvast bedankt :-)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vragen ivm voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Svekke84 schreef: Verder heb ik ook nog een vraagje over de aankoop van een moto of scooter. Je zou dit kunnen inbrengen in je belastingen.
Klopt.
Als je je werkelijke kosten bewijst, kan je motorfiets gerelateerde onkosten inbrengen, à rato van het gebruik dat je van die motorfiets maakt om te gaan werken.
Als je 75% van je km doet om te gaan werken, kan je dus 75% van de kosten inbrengen ...
Maar ik ben recent werkzoekend geworden. Kan je dit als werkzoekende ook inbrengen?
Je kan dat inbrengen , steeds à rato van het gebruik van de motor ivf werk
of als je interim werk verricht?
Tuurlijk
Hou bij hoeveel dagen je waar doet, en hoeveel km / dag naar de verschillende werkplaatsen
Dat tel je dan op en je kijkt hoeveel % van je totale km dat is ...
Of is het niet de moeite om een 125cc af te schrijven?
Minder lucratief
Hangt ook af van je loon, en de belastingsvrije schijf
Met een deftig loon zit je ergens aan max 3400 euro die eender hoe als belastingvrij aanzien wordt
Daar zit je echter snel over aan motorkosten / jaar zeker omdat je echt alles kan inbrengen (ook verzekering, lening, motorkledij, ...)
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vragen ivm voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Svekke84 schreef: ben ik mijn voorlopig rijbewijs nooit gaan afhalen.
Ik vraag me dus af of dat document van het rijexamencentrum nog geldig is om mijn voorlopig rijbewijs af te halen? Ik weet dat een voorlopig rijbewijs 1 jaar geldig is voor de motor, maar aangezien ik dit nooit ben gaan afhalen. Mijn document "aanvraag om een voorlopig rijbewijs", dit is dus de dag dat ik voor mijn manoeuvres ben geslaagd staat op datum van 27/05/2014.
Je hebt dus nooit een voorlopig rijbewijs aangevraagd ?


Uit de GOCA folder voor het rijbewijs A :
http://goca.be/upload/documents_rbpc/br ... _A2_NL.pdf

U kan slechts de proef op de openbare weg afleggen tijdens de geldigheids- duur van het geslaagde theorie-examen (3 jaar) en van de geslaagde proef op privéterrein (1 jaar).

De rijlessen blijven ook 3 jaar geldig

Je moet dus de proef buiten de openbare weg opnieuw doen, wegens langer dan 1 jaar geleden
Gast

Re: Vragen ivm voorlopig rijbewijs

Bericht door Gast »

Ik heb mijn manoeuvres examen gedaan en dan een document gekregen zodat ik mijn voorlopig rijbewijs kon gaan halen. Maar ik ben dus nooit dat voorlopig rijbewijs gaan afhalen in het gemeentehuis.

U denkt dus dat zowel de lessen die ik genomen heb, en het manoeuvres examen nog twee jaar geldig is? En dat ik gewoon nog twee jaar de tijd heb om mijn voorlopig rijbewijs te gaan halen? Dan zou het vanaf het moment van afhaling maximum 1 jaar geldig zijn? En dien ik enkel mijn examen openbare weg te volbrengen?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vragen ivm voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:U denkt dus dat zowel de lessen die ik genomen heb,
De lessen en het theoretisch examen zijn 3 jaar geldig
en het manoeuvres examen nog twee jaar geldig is?
Dat was één jaar geldig en is dus verlopen sinds 27/5/15
En dien ik enkel mijn examen openbare weg te volbrengen?
Neen, je moet ook de proef op privé-terrein opnieuw doen.

Zoals gezegd in eerder antwoord:
Je moet dus de proef buiten de openbare weg opnieuw doen, wegens langer dan 1 jaar geleden

En dat ik gewoon nog twee jaar de tijd heb om mijn voorlopig rijbewijs te gaan halen?
Nope. Zie boven.

Theorie moet ook minder dan 3 jaar oud zijn op moment van uitreiking voorlopig rijbewijs én op moment van praktijk examen !
Dan zou het vanaf het moment van afhaling maximum 1 jaar geldig zijn?
Een voorlopig rijbewijs A A1 A2 is idd maar 1 jaar geldig

Voorlopige rijbewijzen zijn niet verlengbaar, en voor dezelfde categorie ook niet vernieuwbaar binnen de 3 jaar na het einde van hun geldigheid :!:

Niet uitstellen dus !
Svekke84
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 mar 2014, 13:22

Re: Vragen ivm voorlopig rijbewijs

Bericht door Svekke84 »

Oei de manoeuvres ook opnieuw moeten doen dan waarschijnlijk :-s

Dan zal ik terug lessen moeten nemen vrees ik. Want buiten mijn 9u les + examen manoeuvres heb ik niet meer met de motor gereden. Dus om terug onmiddellijk mijn manoeuvres examen tot een goed einde te brengen gaat niet lukken zonder lessen vrees ik :-s
Svekke84
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 mar 2014, 13:22

Re: Vragen ivm voorlopig rijbewijs

Bericht door Svekke84 »

Afgelopen woensdag had ik mijn vraag al aan de rijschool gesteld waar ik de lessen gevolgd heb, en ook aan het rijexamencentrum.
Pas vandaag antwoord van de rijschool, van het examencentrum nog geen antwoord.

Ik heb haar dus de situatie uitgelegd en haar antwoord is:

Rijlessen blijven 3 jaar geldig.
Je kan dus nog je voorlopig rijbewijs afhalen.

Dus dat zou wel zalig zijn, dan kan ik gewoon mijn voorlopig rijbewijs gaan afhalen.

Toch vind ik het raar dat je met een motor moet leren rijden, want ik zou opteren om met een scooter te rijden van 125cc of meer.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vragen ivm voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Svekke84 schreef:Toch vind ik het raar dat je met een motor moet leren rijden, want ik zou opteren om met een scooter te rijden van 125cc of meer.
Dat is dus per definitie ... een motorfiets.
Svekke84
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 mar 2014, 13:22

Re: Vragen ivm voorlopig rijbewijs

Bericht door Svekke84 »

Inazuma schreef:
Svekke84 schreef:Toch vind ik het raar dat je met een motor moet leren rijden, want ik zou opteren om met een scooter te rijden van 125cc of meer.
Dat is dus per definitie ... een motorfiets.
Dat is inderdaad een motorfiets :-) Maar het leek me beter om onmiddellijk voor een rijbewijs A te gaan. Als ik met iets zwaarder dan een 125cc wil rijden dan heb ik toch een A2 of A nodig. En door onmiddellijk voor een A rijbewijs te gaan dacht ik voordeliger af te zijn.
De reden dat ik voor een scooter zou opteren is vooral het gebruiksgemak. Gemakkelijk om naar het werk te rijden (ongeveer 18km enkel). Ook als je in Leuven stad (of ergens anders in het centrum) wil parkeren is zo een scooter toch handig.
Normaal zou ik geen gebruik maken van autosnelweg, dus een 125cc lijkt wel te voldoen.
Maar als ik dan toch ook meer cc zou willen....

Maar als de gekregen info correct is dan moet ik nog wel mijn examen openbare weg afleggen. Nu kan je wel met je eigen motor oefenen en na een maand je examen gaan afleggen. Maar als ik van plan ben om een scooter te kopen, dan kan ik daar geen examen mee doen. Enige optie is dus wrs om het examen met een motor van de rijschool af te leggen? En dan kan ik enkel oefenen als ik nog eens extra lessen neem?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vragen ivm voorlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Volgens de folder rijbewijs A van GOCA moet je eerst ook de proef op privé-terrein afleggen hoor ...


Als je dan toch voor rijbewijs A gaat, en met je scooter de snelweg op wil, zou ik eerder een 200-300cc kopen dan een 125cc, die vallen toch wat licht uit op de snelweg.
Svekke84
Berichten: 8
Lid geworden op: 18 mar 2014, 13:22

Re: Vragen ivm voorlopig rijbewijs

Bericht door Svekke84 »

Inazuma schreef:Volgens de folder rijbewijs A van GOCA moet je eerst ook de proef op privé-terrein afleggen hoor ...


Als je dan toch voor rijbewijs A gaat, en met je scooter de snelweg op wil, zou ik eerder een 200-300cc kopen dan een 125cc, die vallen toch wat licht uit op de snelweg.
Als de rijscholen zelf het al niet meer weten....

Pff manoeuvres dus misschien ook opnieuw :-(
Plaats reactie