Voorlopig rijbewijs C

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Terminator

Voorlopig rijbewijs C

Bericht door Terminator »

Hallo,


Ik beschik over een rijbewijs D met vakbekwaamheid, en zou graag mijn rijbewijs C halen (zonder vakbekwaamheid aangezien vrijstelling).
Nu lees ik in het boek Wees Wegwijs D/C dat je van het theoretisch examen (over het verkeersreglement alleen dus), bent vrijgesteld indien je een rijbewijs D hebt. Maar hier vind ik nergens anders iets over terug.

Kan ik dus m.a.w de stadsdiensten binnenstappen en een voorlopig rijbewijs C afhalen? Of de verplichte rijlessen nemen in de rijschool en praktisch examen afleggen?



Alvast bedankt!
Vriendelijke groeten,
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Voorlopig rijbewijs C

Bericht door Benny Stinkens »

Heb je dit wel goed gelezen :?:
Artikel 28

De kandidaat voor het rijbewijs is vrijgesteld van het theoretische examen, indien hij aan een van de volgende voorwaarden voldoet :

1° houder zijn van een Belgisch of Europees rijbewijs geldig voor de categorie :

a) B, C1, C, D1 of D om een rijbewijs geldig voor respectievelijk de categorie of de subcategorie B+E, C1+E, C+E, D1+E of D+E te verkrijgen;

b) C1 of D1 om een rijbewijs geldig voor respectievelijk de categorie C of D te verkrijgen;

c) A1 of A2 sinds ten minste twee jaar afgegeven om een rijbewijs geldig voor respectievelijk de categorie A2 of A te verkrijgen;

2° geslaagd zijn voor het theoretische examen opgelegd krachtens artikel 38 van de wet en geldig voor dezelfde categorie van voertuigen als deze waarvoor het rijbewijs wordt aangevraagd. De kandidaat geniet slechts van deze vrijstelling als hij een getuigschrift van theoretisch onderricht voorlegt, afgegeven door een rijschool.

3° houder zijn van een rijgetuigschrift voor landbouwtractor, bedoeld in bijlage 12, met het oog op het bekomen van een rijbewijs geldig voor de categorie G.
Iemand die Rijbewijs C1 heeft moet geen theorie-examen afleggen om Rijbewijs C te verkrijgen.
Iemand die Rijbewijs D1 heeft moet geen theorie-examen afleggen om Rijbewijs D te verkrijgen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Terminator

Re: Voorlopig rijbewijs C

Bericht door Terminator »

Bedankt voor uw antwoord Benny.
Wel raar, want dit staat in Wees Wegwijs C/D (bijdruk 2013) op blz. 2 (Woord vooraf):

In principe moet elke bestuurder die een van bovenstaande rijbewijzen wil behalen, ook een examen over de basiskwalificatie vakbekwaamheid afleggen. Toch zijn er enkele vrijstellingen. De volgende bestuurders moeten dus enkel een theoretisch examen over het verkeersreglement afleggen en enkel de leerstof uit dit handboek kennen.
- nooddiensten
- brandweer
- .........
-
-
-
-

Alle andere bestuurders moeten ook een theoretisch examen over de vakbekwaamheid afleggen. Wie nog geen rijbewijs C1, C, D1 of D heeft, kan een gecombineerd examen samen met het examen over het verkeersreglement afleggen.
Wie al een rijbewijs C1, C, D1 of D in zijn bezit heeft, legt enkel het examen over de vakbekwaamheid af.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Voorlopig rijbewijs C

Bericht door Benny Stinkens »

Wat wil je daar mee zeggen :?:
Daar staat toch enkel dat als je rijbewijs D of C hebt je enkel nog de vakbekwaamheid zou moeten doen (als je dus vakbekwaamheid wilt hebben)

Maar jij wilt geen vakbekwaamheid voor C en hebt al vakbekwaamheid voor D :wink:
Nascholing vakbekwaamheid voor D is ook geldig voor C :idea:
Maar de gewone theorie is dat dus niet.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Terminator

Re: Voorlopig rijbewijs C

Bericht door Terminator »

Ahja, ik zie het, inderdaad verkeerd begrepen.
Ik dacht dus dat als je al één van de rijbewijs C of D hebt, je dus steeds énkel vakbekwaamheid nog moest afleggen (en dus de verkeerswetgeving niet meer)
Verschilt het theorie-examen C dan zo veel van D? Ik meen mij te herinneren dat ik zelfs ook vragen over vrachtwagens kreeg.

Ah, dus als ik nu examen C zonder vakbekwaamheid afleg, maar binnen 5 jaar de verplichte 35 uur scholing heb gevolgd, heb ik ook automatisch vakbekwaamheid voor C?

Alvast bedankt!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Voorlopig rijbewijs C

Bericht door Stefan Peeters »

Neen. Om de vakbekwaamheid te verkrijgen moet je eerst examens afleggen, je kan die niet zomaar verkrijgen door nascholingen te volgen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie