A2: Is 35kw het absolute maximum?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Nick_Gast

A2: Is 35kw het absolute maximum?

Bericht door Nick_Gast »

Ik ben op zoek naar een motor om mee te oefenen voor mijn rijbewijs A2. Vaak staat in de technische specificaties net iets meer dan de 35kw waarmee ik mag rijden met mijn voorlopig rijbewijs. Maar deze kw of paardenkracht is altijd gemeten in extreme omstandigheden en/of hoge toeren. Moet ik mij aan deze getalen houden en er verder opzoek gaan naar een andere motor? Of kan ik eventueel legaal met de motor rijden omdat op de openbare weg ik nooit boven 35kw zal uitkomen, enkel op een testbank in ideale en extreme omstandigheden.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: A2: Is 35kw het absolute maximum?

Bericht door Stefan Peeters »

Je zal een andere motorfiets moeten zoeken.
Of kan ik eventueel legaal met de motor rijden omdat op de openbare weg ik nooit boven 35kw zal uitkomen, enkel op een testbank in ideale en extreme omstandigheden.
Een gecontroleerde waarde is nu eenmaal een referentie. Het maximum is 35 kW en de motor kan meer vermogen ontwikkelen, dus voldoet hij niet aan de norm.

Vergelijk het even met dit: stel dat je een nieuwe auto wil inschrijven, waarvan de CO-uitstoot vastgesteld is op 90 g/km en het gemiddeld verbruik op 4 liter/100 km.
Je betaalt dan heel weinig inschrijvingstaks.

Deze cijfers zijn echter ook bereikt onder bijzonder gunstige testomstandigheden. In werkelijkheid zal die wagen misschien 6 liter/100 km verbruiken en een CO-uitstoot hebben van 135 g/km.

Zou je dan ook aanbieden om meer BIV te betalen? Of zou je de testwaarde hanteren?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: A2: Is 35kw het absolute maximum?

Bericht door Inazuma »

Nick_Gast schreef:Ik ben op zoek naar een motor om mee te oefenen voor mijn rijbewijs A2. Vaak staat in de technische specificaties net iets meer dan de 35kw waarmee ik mag rijden met mijn voorlopig rijbewijs.
In "de boekskes" of op 't net ?
Nakijken op het inschrijvingsbewijs of type-goedkeuring PVG / EU COC voor aankoop

Daar gaat de officiële waarde staan
Plaats reactie