oplossing voor invalide??

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Vally77
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2015, 15:59

oplossing voor invalide??

Bericht door Vally77 »

Beste,

Ik heb altijd een rijbewijs A willen behalen maar heb er nooit de tijd voor gemaakt, nu ik er eindelijk tijd voor wilde maken ging er iets mis.
Ik ben in 2010 geopereerd in de rug en dit ging helaas verkeerd, ik heb er wat voor het motor rijden betreft een dropvoet links aan over gehouden.
Dus ik kan mijn linker voet voor het schakelen niet gebruiken, nu heeft Honda een dct ontwikkeld en zou mijn droom alsnog kunnen uitkomen.
Maar kan ik mijn rijbewijs nog wel behalen nu ik niet meer kan schakelen?
Ik behaalde mijn rijbewijs B in 1995 en iemand beweerde dat ik gewoon een À rijbewijs kon aanvragen. Klopt dit? Of kan uw mij advies geven wat betreft het behalen van rijbewijs A?

Alvast bedankt voor uw tijd,

Met vriendelijke groeten.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: oplossing voor invalide??

Bericht door Inazuma »

Vally77 schreef:Maar kan ik mijn rijbewijs nog wel behalen nu ik niet meer kan schakelen?
Tuurlijk, al zal het dan wel met een automatische versnellingsbak zijn.
En een rijbewijs A beperkt tot automatische versnellingsbakken.

Praktisch kan dat wat lastiger liggen :
ik vrees dat motorfietsen met automatische versnellingsbakken nogal zeldzaam gaan zijn bij rijscholen ... informeren dus.

Je kan echter met een eigen motor opleiding volgen, met voorlopig rijbewijs A, en examen afleggen, als je geen rijschool vindt.
Al vereist dat natuurlijk wel een stevige investering ...
Ik behaalde mijn rijbewijs B in 1995 en iemand beweerde dat ik gewoon een À rijbewijs kon aanvragen.
Neen dat gaat niet.

Je mag enkel met een motorfiets categorie A1 rijden, en dat enkel binnen België :!:
Dat zijn motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3, een maximumvermogen van 11 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van ten hoogste 0,1 kW/kg

(moet tegelijk aan alle 3 eisen voldoen !)
Plaats reactie