fout op de site theorie C mbt recidive.

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

fout op de site theorie C mbt recidive.

Bericht door bert.covens »

http://rijbewijscd.gratisrijbewijsonlin ... gingen.htm

Hier staat geschreven :
Aanpassingen en wetswijzigingen:

RECIDIVE (1/1/2015)

Sinds december 2011 is er reeds sprake van recidive voor:
. de combinatie rijden onder invloed van alcohol;
. dronkenschap en rijden onder invloed van drugs.

Sinds 1 januari 2015 komt daar bij:
. vluchtmisdrijf,
. rijden zonder rijbewijs,
. overtredingen van de vierde graad,
. snelheidsovertredingen van meer dan 40 km/u (30 km/u binnen bebouwde kom) (EDIT: onvolledig: of meer dan 30 km/u in een woonerf, een erf, zone 30 of schoolomgeving)
. en het gebruik van de radardetector.

Wanneer men in een periode van drie jaar veroordeeld wordt voor twee van deze overtredingen, MOET de rechter:
. een verplicht verval van het recht tot het sturen uitspreken,
. het theoretisch en praktisch examen opleggen
. en het geneeskundig en psychologisch onderzoek opleggen.
Het verval van het recht tot het sturen kan vervangen worden door het opleggen van een alcoholslot.
Klopt niet .....

De termijn van drie jaar mbt recidive behelst niet de termijn tussen twee veroordelingen voor de voornoemde zware overtredingen. Artikel 38 §6, bepaalt namelijk dat:
§ 6. Behoudens in geval van artikel 37/1, eerste lid, moet de rechter het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig van ten minste 3 maanden uitspreken, en het herstel van het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor de vier examens en onderzoeken bedoeld in § 3, eerste lid, wanneer de schuldige, in de periode van 3 jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan voor één van de overtredingen bedoeld in de artikelen 29, § 1, eerste lid, 29, § 3, derde lid, 30, §§ 1, 2 en 3, 33, §§ 1 en 2, 34, § 2, 35, 37, 37bis, § 1, 48 en 62bis, opnieuw één van deze overtredingen begaat.

Wanneer de schuldige binnen 3 jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan voor één van de in het eerste lid bedoelde overtredingen, twee van deze overtredingen opnieuw begaat, bedraagt het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig ten minste 6 maanden en is het herstel van het recht tot sturen afhankelijk van het slagen voor de vier examens en onderzoeken bedoeld in § 3, eerste lid.

Wanneer de schuldige binnen 3 jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan voor één van de in het eerste lid bedoelde overtredingen, drie of meer van deze overtredingen opnieuw begaat, bedraagt het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig ten minste 9 maanden en is het herstel van het recht tot sturen afhankelijk van het slagen voor de vier examens en onderzoeken bedoeld in § 3, eerste lid.
In tegenstelling tot wat er op jullie site staat, behelst de periode van drie jaar niet de periode tussen twee veroordelingen in :idea:

De termijn van drie jaar begint te lopen, vanaf de eerste veroordeling dat in kracht van gewijsde is gegaan. Begaat de chauffeur binnen deze drie jaar opnieuw 1 van de voornoemde zware overtredingen binnen deze drie jaar, is er sprake van recidive. Dus ongeacht wanneer hij voor die tweede zware overtreding effectief veroordeeld wordt.

De verwijzing naar artikel 29 §3, derde lid:
§ 3. Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten wordt gestraft met een geldboete van 10 euro tot 500 euro.

De rechter houdt rekening met het aantal kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden.

De volgende overtredingen worden bovendien gestraft met een verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig voor een duur van ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar :
•het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 40 kilometer per uur, of :
•het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid met meer dan 30 kilometer per uur binnen een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf.

Graag de nodige rechtzettingen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: fout op de site theorie C mbt recidive.

Bericht door GRO »

Dag Bert,

RIJBEWIJS B
. snelheidsovertredingen van meer dan 40 km/u (30 km/u binnen bebouwde kom) (EDIT: onvolledig: of meer dan 30 km/u in een woonerf, een erf, zone 30 of schoolomgeving)
Bedankt voor het melden.
Woonerf (...) vul ik inderdaad best aan.

Voor de rest houd ik mij, wat onze cursus rijbewijs B betreft, voorlopig aan de tekst die op wegcode staat.
(Het is voor jongeren al ingewikkeld genoeg).
wegcode schreef:Een andere belangrijke wijziging is de zwaardere bestraffing van recidive van de zwaarste verkeersovertredingen. Sinds december 2011 is er reeds sprake van recidive voor de combinatie rijden onder invloed van alcohol, dronkenschap en rijden onder invloed van drugs. Nu komt daar vluchtmisdrijf, rijden zonder rijbewijs, overtredingen van de vierde graad, snelheidsovertredingen van meer dan 40 km/u (30 km/u binnen bebouwde kom) en het gebruik van de radardetector bij. Wanneer men in een periode van drie jaar veroordeeld wordt voor twee van deze overtredingen, moet de rechter een verplicht verval van het recht tot het sturen uitspreken, het theoretisch en praktisch examen opleggen en het geneeskundig en psychologisch onderzoek opleggen. Het verval van het recht tot het sturen kan vervangen worden door het opleggen van een alcoholslot.
Maar deze opmerking van jou zal ik ook in de tekst verwerken:
De termijn van drie jaar begint te lopen, vanaf de eerste veroordeling dat in kracht van gewijsde is gegaan. Begaat de chauffeur binnen deze drie jaar opnieuw 1 van de voornoemde zware overtredingen binnen deze drie jaar, is er sprake van recidive. Dus ongeacht wanneer hij voor die tweede zware overtreding effectief veroordeeld wordt.
Ik heb ook even gekeken op andere rijbewijssites en aanvullingen van handboeken, om te kijken hoe zij het precies geformuleerd hebben, maar daar heeft men blijkbaar nog niet ontdekt dat er op 1 januari een wetswijzing was.


RIJBEWIJS C

@ Stefan,
Kun je mij, in functie van wat op de site van het Rijbewijs C/D boek staat bij aanvullingen en in functie van de opmerkingen van Bert, een mailtje sturen met een tekst hoe we het voor rijbewijs C/D best bevattelijk formuleren.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: fout op de site theorie C mbt recidive.

Bericht door bert.covens »

Oh jawel, >>> hier bijvoorbeeld.

Al slaan ook zij de bal mis. Zij schrijven dat de lagere alcoholgrens voor vrachtwagens, autobussen, autocars enkel zou gelden indien het voertuig beroepsmatig bestuurd wordt. De lagere alcoholgrens geldt voor iedereen die een voertuig cat C1, C1+E, C, C+E, D, D1, D1+E, D, D+E bestuurt. Ongeacht of hij dat nu beroepsmatig doet of niet.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: fout op de site theorie C mbt recidive.

Bericht door Inazuma »

GRO schreef: Voor de rest houd ik mij, wat onze cursus rijbewijs B betreft, voorlopig aan de tekst die op wegcode staat.
ik vermoed dat die er niet erg lang meer gaat staan ...
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: fout op de site theorie C mbt recidive.

Bericht door bert.covens »

GRO schreef:Voor de rest houd ik mij, wat onze cursus rijbewijs B betreft, voorlopig aan de tekst die op wegcode staat.
Ik heb geprobeerd je te verduidelijken dat je nu de fouten die er in hun tekst geslopen zijn, klakkeloos mee overgenomen hebt. Ik hoop dat je nu stilaan snapt, waarom het absoluut fout is om te schrijven :

(...)Wanneer men in een periode van drie jaar veroordeeld wordt voor twee van deze overtredingen
Wanneer is er sprake van recidive ?

Zodra een veroordelend vonnis voor 1 van de zware overtredingen kracht van gewijsde heeft, begint er een termijn van drie jaar te lopen. Begaat iemand binnen deze drie jaar opnieuw 1 van die overtredingen, is er sprake van recidive.
GRO schreef:(Het is voor jongeren al ingewikkeld genoeg).
Men kan ook op dezelfde eenvoudige manier JUISTE info verspreiden ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: fout op de site theorie C mbt recidive.

Bericht door GRO »

Ik heb geprobeerd je te verduidelijken dat je nu de fouten die er in hun tekst geslopen zijn, klakkeloos mee overgenomen hebt. Ik hoop dat je nu stilaan snapt, waarom het absoluut fout is om te schrijven :
@ Bert,
Ik heb het op de site al na je eerste posting aangepast.
Blijf dus niet hameren over iets wat er ooit fout gestaan heeft en nu niet meer zo staat omdat het aangepast is.
JA, ik had mij gebaseerd op wat wegcode schreef en daar stond het fout.
JA, jij hebt dat gemeld.
JA, ik heb het meteen aangepast.
Gesloten