Voorlopig rijbewijs BE vervallen, verplichte rijlessen?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Bouver

Voorlopig rijbewijs BE vervallen, verplichte rijlessen?

Bericht door Bouver »

Ik heb begin 2013 mijn voorlopig rijbewijs BE aangevraagd in het stadhuis.
Momenteel is het al enkele maanden verlopen...
Sinds kort is de wetgeving veranderd zodat je verplicht 8u rijles moet volgen om het examen te mogen afleggen.
Geldt deze regel ook voor mensen die al een voorlopig rijbewijs hadden toen de oude wet geldig was?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs BE vervallen, verplichte rijlessen?

Bericht door Inazuma »

Bouver schreef:Ik heb begin 2013 mijn voorlopig rijbewijs BE aangevraagd in het stadhuis.
Momenteel is het al enkele maanden verlopen...
Sinds kort is de wetgeving veranderd zodat je verplicht 8u rijles moet volgen om het examen te mogen afleggen.
Geldt deze regel ook voor mensen die al een voorlopig rijbewijs hadden toen de oude wet geldig was?
B is begin dit jaar aangepast, maar B+E toch niet ?
Voor B+E is de wetgeving per 1/5/2013 laatst aangepast - uitgebreid met code 96 aanpassing sleepgewicht etc.

Ik ga er geen vergif op innemen zonder het nader uit te zoeken, maar bij mijn weten was het toch al langer zo dat je verplicht rijlessen moest volgen als je voorlopige rijbewijs (anders dan B) verlopen is ?

Artikel 15

Het praktische onderricht verstrekt door de rijscholen omvat de stof voorgeschreven in bijlage 5.
Het praktische onderricht heeft een minimumduur van :

4° acht uren :
a) voor de kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D of D+E die de scholing volgt in een rijschool;

b) voor de houder van een voorlopig rijbewijs geldig voor de categorie B+E, C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D of D+E waarvan de geldigheidsduur verstreken is;
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Voorlopig rijbewijs BE vervallen, verplichte rijlessen?

Bericht door Stefan Peeters »

Je kan ook wachten tot het voorlopig rijbewijs B+E drie jaar vervallen is. Dan kan je opnieuw beginnen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Bouver

Re: Voorlopig rijbewijs BE vervallen, verplichte rijlessen?

Bericht door Bouver »

Stefan Peeters schreef:Je kan ook wachten tot het voorlopig rijbewijs B+E drie jaar vervallen is. Dan kan je opnieuw beginnen...
Maar dan is die 8u rijles nog altijd verplicht zeker?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorlopig rijbewijs BE vervallen, verplichte rijlessen?

Bericht door Inazuma »

Bouver schreef:
Stefan Peeters schreef:Je kan ook wachten tot het voorlopig rijbewijs B+E drie jaar vervallen is. Dan kan je opnieuw beginnen...
Maar dan is die 8u rijles nog altijd verplicht zeker?
Neen. Dan begin je terug van "nul".

Met een voorlopig rijbewijs B+E kan je dan weer max. een jaar oefenen .

Maar dat is wachten tot begin 2017 ....
Als je die B+E voordien wil, is de enige optie rijschool.
Plaats reactie