Rijbewijs A welke motor voor rijexamen openbare weg ?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Gast

Rijbewijs A welke motor voor rijexamen openbare weg ?

Bericht door Gast »

Na enkele jaren en 100 000 km later met de wagen te rijden , vond ik het tijd eens te gaan voor mijn motorrijbewijs .

Zo gezegd zo gedaan , een boekje van flor gekocht enkele dagen geoefend en vandaag mijn examen gedaan 48/50 :) .

Nu komt mijn vraag : ik ga binnekort rijschool volgen met de motor en als het goed is en ik moet slagen voor mijn maneuvers wil ik graag enkele maanden rondrijden en oefenen op eigen motor . MAAR ; welke motor moet dat zijn ? ik wil met de motor die ik aankoop ook graag mijn examen afleggen .

graag had ik een motor gekocht van een 500cc (lichte motorfiets die vrij vergeefelijk is en waar een beginner veel plezier van kan hebben )
maar mag ik deze motor gebruiken om examen af te leggen en hierdoor rijbewijs A te bekomen ?

Of ben je verplicht met een 600cc Rijbewijs A motor je rijbewijs af te leggen , om zodoende een rijbewijs A te bekomen ?

Iemand in mijn omgeving vertelde dat , als je je examen doet met een lichtere motor , je alleen een A2 rijbewijs bekomt , tenzij je de motorfiets van de rijschool gebruikt .
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rijbewijs A welke motor voor rijexamen openbare weg ?

Bericht door Benny Stinkens »

Voor rijbewijs A
Goca schreef:Het examenvoertuig
U legt het examen af met een motorfiets zonder zijspan, met
een vermogen van minstens 40 kW. De cilinderinhoud van
een verbrandingsmotor bedraagt ten minste 595 cm³. De
vermogen/gewichtsverhouding van een motorfiets met
elektrische motor bedraagt ten minste 0,25 kW/kg.
Meer weten :?:
http://www.goca.be/upload/documents_rbp ... N_A_NL.pdf" target="_blank

Veel succes :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Rijbewijs A welke motor voor rijexamen openbare weg ?

Bericht door Gast »

Zoals ik dacht dus , alleen twijfelde ik over de cillinderinhoud .

veel modellen hebben bv 600 cc maar een lager KW waardoor ze A2 classificatie hebben .



bedankt voor de info :D
baboeska

Re: Rijbewijs A welke motor voor rijexamen openbare weg ?

Bericht door baboeska »

Ik vind alleen maar bij Goka dat het 40kw is, is 35kw dan niet genoeg?
gelijjk op alle sites van;
A alle rijscholen
B de officiële Belgische overheid
C MAG
heb ne moto gekocht van 37 KW voor t eerste jaar om daar examen mee af te leggen,
was da eigenlijk voor een klucht in België?
en BTW wie is goka eigenlijk?????????????????
pffffffffffffffffffffffffff.............. ik word daar zo moe van............

honda transalp 37KW
HARLEY sportster 38,6 KW
ik gaan zien voor nen hayabusa 142KW
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Rijbewijs A welke motor voor rijexamen openbare weg ?

Bericht door Stefan Peeters »

baboeska schreef:Ik vind alleen maar bij Goka dat het 40kw is, is 35kw dan niet genoeg?
Als je met een auto examen gaat afleggen en je vindt bij Goca dat die auto 4 wielen moet hebben, is 3 wielen dan ook genoeg?
baboeska schreef:honda transalp 37KW
HARLEY sportster 38,6 KW
ik gaan zien voor nen hayabusa 142KW
Best even langsgaan bij de verzekering dan. Een uitvaartverzekering is goedkoper dan zelf de begrafenis te moeten betalen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs A welke motor voor rijexamen openbare weg ?

Bericht door Inazuma »

baboeska schreef:Ik vind alleen maar bij Goka dat het 40kw is, is 35kw dan niet genoeg?
GOCA vzw overkoepelt de centra voor autokeuring en rij-examens
http://goca.be/nl/p/goca-vzw



http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -t3hs4afd5

Artikel 38
(...)
§2. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A1 legt het praktisch examen af met een motorfiets van de categorie A1 zonder zijspan, met een maximumvermogen van 11 kW, en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,1 kW per kg, die een snelheid van ten minste 90 km per uur kan bereiken. De cilinderinhoud van een verbrandingsmotor bedraagt minstens 115 cm³. De vermogen/gewichtsverhouding van een motorfiets met elektrische motor bedraagt minstens 0,08 kW/kg.

De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A2 legt het praktisch examen af met een motorfiets zonder zijspan, met een vermogen van ten minsten 20 kW en ten hoogste 35 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van hoogstens 0,2 kW/kg. De cilinderinhoud van een verbrandingsmotor bedraagt minstens 395 cm³. De vermogen/gewichtsverhouding van een motorfiets met elektrische motor bedraagt minstens 0,15 kW/kg.

De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A legt het praktische examen af met een motorfiets zonder zijspan, met een ledige massa van meer dan 175 kg en een vermogen van minstens 50 kW. De cilinderinhoud van een verbrandingsmotor bedraagt minstens 595 cm³. De vermogen/gewichtsverhouding van een motorfiets met elektrische motor bedraagt minstens 0,25 kW/kg.

De kandidaat is uitgerust met een motorhelm, handschoenen, een vest met lange mouwen en een lange broek of een overall, alsook laarzen of bottines die de enkels beschermen.
(...)



heb ne moto gekocht van 37 KW voor t eerste jaar om daar examen mee af te leggen,
Zal niet gaan.
Te zwaar voor A2, te licht voor A ...
Plaats reactie