Rijbewijs A behaald

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Daan Steegmans

Rijbewijs A behaald

Bericht door Daan Steegmans »

Ik heb na 3 dagen op gratisrijbewijsonline.be te leren mijn rijbewijs A behaald (44/50)
Enige wat ik vreemd vond, ik kreeg de vraag wanneer het achterwiel het snelt blokkeerde, 1: met passagier, 2: zonder passagier, 3: maakt niet uit
Ik dacht dat op de site stond zonder passagier, als ik me niet vergis. En op het examen was het correcte antwoord, 3: maakt niet uit

Ben ik mis of...?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rijbewijs A behaald

Bericht door Benny Stinkens »

Proficiat met je slagen,
Zo ver ik kan zien staat er op de site:
Het is belangrijk om een goede feeling voor de remmen te krijgen, zodat je in de juiste situaties de juiste druk kunt toepassen. De kunst is je achterrem of voorrem niet zo hard in te drukken dat de rem blokkeert en je onderuitglijdt. Je achterrem blokkeert eerder dan je voorrem. Dit is vooral het geval bij schijfremmen. Daarentegen is een achterremblokkering beter op te vangen dan een voorremblokkering. Als je afremt (accelereert) begint het chassis te bewegen waardoor je motor instabieler wordt en minder tractie heeft. Bedek je voorrem altijd met een paar vingers, ten minste twee. Zorg dat je voet bij je achterrem zit. Je remmen blokkeren is misse boel. Als je wiel begint te slippen, wordt de tractie en daarmee het remvermogen drastisch verminderd en bestaat er grote kans te vallen. Als je achterwiel begint te slippen is de kans groot dat je onderuitslipt of, in het ergste geval, je motor naar de andere kant overslaat.
Ik heb nergens iets gevonden over passagiers, tenzij ik er natuurlijk zelf over gekeken heb :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: Rijbewijs A behaald

Bericht door Gast »

Inderdaad misschien niet in de theorie maar ik dacht wel dat ik die vraag had gekregen bij een proefexamen op de site.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs A behaald

Bericht door Inazuma »

Daan Steegmans schreef:Ik heb na 3 dagen op gratisrijbewijsonline.be te leren mijn rijbewijs A behaald (44/50)
Enige wat ik vreemd vond, ik kreeg de vraag wanneer het achterwiel het snelt blokkeerde, 1: met passagier, 2: zonder passagier, 3: maakt niet uit
Ik dacht dat op de site stond zonder passagier, als ik me niet vergis. En op het examen was het correcte antwoord, 3: maakt niet uit
Zeker dat het 3 "maakt niet uit" was ?
Want zonder passagier is de achterkant lichter en blokkeert het wiel sneller / komt achterkant sneller los van de grond.

Remkracht is afhankelijk van het gewicht (kracht) dat op een wiel rust (en uiteraard de wrijving van het rubber op de weg).

Bij een motor verschuift het gewicht (de kracht dus ;) ) dynamisch meer naar het voorwiel bij remmen - in het extreme geval leidt dat tot een "stoppie" waarbij de achterkant van de motor los komt van de grond.
Meer gewicht achteraan, houdt de achterkant langer op de grond.

Het extra gewicht verschuift deels ook wel mee naar voor, maar absoluut hou je meer over op het achterwiel, en kan je daarmee dus ook harder helpen remmen.
En dat is ook nodig, want je moet veel meer massa afstoppen met een passagier :!:


http://www.luiemotorfiets.nl/tips/remmen/" target="_blank

Opmerking:
Belangrijk is dat je bij de handeling waarmee je naar het remhendel grijpt, steeds het gas automatisch mee dichtdraait.
Daardoor start de gewichtstransfer naar voor nl. ook.
Rijden met 2 of meer vingers op het remhendel wordt dan ook afgeraden voor weggebruik:
als je dan plots remt doe je dat zonder gewichtstransfer door tegelijk gas dicht te draaien, en kan je minder hard remmen .
(gas geven ontlast net de voorkant: minder gewicht = minder hard kunnen remmen)


De efficiëntie van de achterrem bij een motor hangt sterk af van het type motor :

Op sportmotoren of naked bikes zal die redelijk snel aan remkracht inboeten als je harder gaat remmen - die motoren hebben weinig gewicht achteraan.
(Dat wordt "erger" als de voorvering erg gemakkelijk induikt en er zo nog meer gewicht naar voor schuift - belang van goede voorvering op de remcapaciteiten is niet te onderschatten. Budget bikes hebben doorgaans ook budget voorvering ... )
Op choppers en zware toermotoren, is de achterrem veel effectiever omdat daar meer gewicht op het achterwiel rust..


Tip: als je kans ziet, koop een motor met ABS.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs A behaald

Bericht door Inazuma »

Euh ....
Benny Stinkens schreef:Als je afremt (accelereert)
Accelerern is uiteraard versnellen ...
Bedek je voorrem altijd met een paar vingers, ten minste twee.
Dat werd in de tijd dat ik rondreed met de motor net AFgeraden omdat het in panieksituaties leidt tot remmen zonder gelijktijdige gewichtsverschuiving naar voorwiel.

Als je achterwiel begint te slippen is de kans groot dat je onderuitslipt of, in het ergste geval, je motor naar de andere kant overslaat.
Als je motor niet rechtuit gaat op dat moment, kan dat een probleem opleveren.

Sturen en remmen combineren wordt afgeraden.
Het kàn zeker en vast, maar moet absoluut beheerst gebeuren, en je moet je er van bewust zijn dat je de fysica in dat geval tegen hebt ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Rijbewijs A behaald

Bericht door Benny Stinkens »

@ Inazuma,

Deze teksten heb ik niet geschreven. :idea:
Ik heb geschreven wat er op de site staat. :wink:

@ Eugeen,
Er moet dus eens nagedacht worden of het niet raadzaam is deze teksten aan te passen. :!:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie