Tachograaf

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Gast

Tachograaf

Bericht door Gast »

Rusttijd=pauza
Rijtijd= besturen van vrachtwagen

Deze twee snap ik niet, kunnen jullie dat mij uitleggen? of voorbeelden van geven
Bestuurder beschikbaar ?
andere werktijden?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Tachograaf

Bericht door Stefan Peeters »

De wetgeving hierover is nogal complex en niet op vijf minuten uit te leggen; een cursus rij- en rusttijden beslaat al gauw een halve dag... ik vat even kort samen:

Rijtijd is de tijd dat de bestuurder effectief met het voertuig rijdt, de duur van de rijactiviteit zoals geregistreerd door de tachograaf.

Rusttijd is iedere ononderbroken periode waarin een bestuurder vrij over zijn tijd kan beschikken.

Andere werkzaamheden(=arbeidstijd) is de tijd die wordt gebruikt om arbeid te verrichten:
- laden en lossen
- schoonmaken
- onderhoud
- tijd nodig om de veiligheid van het voertuig of de lading te verzekeren
- tijd om te voldoen aan wettelijke verplichtingen
- wachttijd voor het laden of lossen wanneer de duur daarvan niet op voorhand gekend is

Deze activiteiten zijn met name:
- rijden;
- laden en lossen;
- toezicht houden op het in- en uitstappen van passagiers;
- schoonmaken en technisch onderhoud;
- alle andere werkzaamheden om de veiligheid van het voertuig, de lading of de passagiers te verzekeren, dan wel om te voldoen aan de wettelijke of bestuursrechtelijke verplichtingen die direct met het specifieke vervoer in kwestie verband houden met inbegrip van toezicht op het laden en lossen, afwikkeling van administratieve formaliteiten bij de politie, de douane, de immigratieautoriteiten, enz.

Beschikbaarheidstijd is:
- de tijd waarin men het voertuig begeleidt per veerboot of trein
- wachttijden aan de grens of bij de douane
- wachttijden bij het laden of lossen wanneer deze vooraf gekend zijn
- bij dubbele bemanning: de tijd naast de bestuurder doorgebracht
- andere perioden dan pauzes of rusttijden, waarin de mobiele werknemer niet op de werkplek behoeft te blijven, doch beschikbaar moet zijn om gevolg te kunnen geven aan eventuele oproepen om de rit aan te vatten of te hervatten, of om andere werkzaamheden uit te voeren.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Plaats reactie