rijbewijs A lane-splitting

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
kawasakiboy

rijbewijs A lane-splitting

Bericht door kawasakiboy »

Beste,

Is lane-splitting (tussen de fille door rijden) aangeraden tijdens het wegexamen met de motor?
Mag je ook verkiezen om gewoon de fille veilig te volgen?
Wat is het verstandigste tijdens een wegexamen?


mvg
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: rijbewijs A lane-splitting

Bericht door Stefan Peeters »

Aangezien de examinator meestal volgt in een personenwagen denk ik niet dat het aangeraden is tussen de files door te rijden...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: rijbewijs A lane-splitting

Bericht door de rijprof »

@ Stefan,

Sinds mei 2013 volgt de examinator met een motorfiets :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
kawasakiboy

Re: rijbewijs A lane-splitting

Bericht door kawasakiboy »

Inderdaad in Haasrode rijdt de examinator mee met de motor. (normaal gezien toch)
Vandaar ook mijn vraag, want als je niet aan lane-splitting doet kan hij misschien zeggen dat je geen vertrouwen hebt en de voordelen niet benut van het motorrijden...maar het kan ook zijn dat hij dit niet goed keurt aangezien het in verschillende landen verboden is.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: rijbewijs A lane-splitting

Bericht door Inazuma »

kawasakiboy schreef:Vandaar ook mijn vraag, want als je niet aan lane-splitting doet kan hij misschien zeggen dat je geen vertrouwen hebt en de voordelen niet benut van het motorrijden...
Er is geen verplichting in de wegcode om aan lane-splitting te doen.
Maar het is wel toegelaten ... onder voorwaarden.

Als je dat doet, zorg dat je het veilig kan doen, en jezelf niet in de problemen brengt.
Er gebeuren de raarste dingen in de file ...
maar het kan ook zijn dat hij dit niet goed keurt aangezien het in verschillende landen verboden is.
Het praktische examen gaat over de toepassing van de Belgische wegcode, en bij ons mag het, mits een aantal voorwaarden na te leven.

16.2bis. Motorfietsers die tussen de rijstroken rijden.

Voor de motorfietsers, het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden in die rijstroken of files, wordt niet als inhalen beschouwd, behalve voor de toepassing van artikel 17.2, 5°.

In dat geval mag de motorfietser evenwel niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 km per uur bedragen.

Op autosnelwegen en autowegen moet hij daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden.


Bedenk wel dat het een wespennest is ...
kawasakiboy

Re: rijbewijs A lane-splitting

Bericht door kawasakiboy »

Ok bedankt! :)
Plaats reactie