125cc

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
125cc

125cc

Bericht door 125cc »

ik heb mijn autorijbewijs van 12/03/2012
mag ik dan nu met een 125cc rijden of niet?
graag een antwoord want ik zoek mij één aan te schaffen
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: 125cc

Bericht door bert.covens »

Je hebt je rijbewijs B behaald NA 1 mei 2011.

Om op basis van je rijbewijs B, een motorfiets van de categorie A1 te besturen, dien je eerst en vooral 2 jaar het rijbewijs B te bezitten. Dat is in jouw geval dan 12/03/2014. Je moet dan een opleiding van 4 uur volgen in een erkende rijschool. Je hoeft dan geen theorie-examen noch praktijkexamen af te leggen. Maar je krijgt na het volgen van die opleiding een attest van je rijschool, waarmee je een code 372 op je rijbewijs kan laten aanbrengen. Vanaf dan, mag je op Belgisch grondgebied een motorfiets van de categorie A1 besturen. Dit is een motorfiets met een maximale cilinderinhoud van 125 cc, een maximumvermogen van 11 kW/15 pk en een vermogen/gewichtsverhouding van maximum 0,1 kW/kg.

Een tweede mogelijkheid die je hebt, is het behalen van een rijbewijs voor de categorie A1.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: 125cc

Bericht door Gast »

Wordt de code 372 direct op je rijbewijs toegevoegd als je er mee naar het gemeentehuis gaat?

Of moet je enkele dagen wachten en geven ze je een nieuw rijbewijs?
Gast

Re: 125cc

Bericht door Gast »

Dit hangt vooral af van je soort rijbewijs. (elektronisch of nog de oude op papier) Best even checken bij je lokaal gemeentehuis.
Plaats reactie