Hoe snel mag ik rijden

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Camion

Hoe snel mag ik rijden

Bericht door Camion »

In bebouwd kom staat er een snelheidsbord 70
Hoe snel mag ik met mijn zware vrachtwagen rijden?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Hoe snel mag ik rijden

Bericht door bert.covens »

Als het een vrachtwagen betreft met een MTM van > 7,5 ton: 60 km/u

De uitleg:
Artikel 11. Snelheidsbeperkingen

11.1. Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot 50 km per uur.

Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43.

Afbeelding
verkeersbord C43

De lagere snelheidsbeperkingen voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing.
En wat is nu artikel 11.3 :
11.3. De snelheid van de voertuigen is volgens de aard van het voertuig, beperkt :

2° tot 60 km per uur voor andere voertuigen en slepen met luchtbanden en met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton, behalve op de onder 11.2.1° en 11.2.2° a) bedoelde wegen;
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Hoe snel mag ik rijden

Bericht door de rijprof »

Artikel 11. Snelheidsbeperkingen

11.1. Binnen de bebouwde kommen is de snelheid beperkt tot 50 km per uur.

Op sommige openbare wegen kan evenwel een lagere of hogere snelheidsbeperking opgelegd of toegelaten worden door het verkeersbord C43.

C43

De lagere snelheidsbeperkingen voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing.
11.3. De snelheid van de voertuigen is volgens de aard van het voertuig, beperkt :

1° tot 75 km per uur voor de autobussen en autocars behalve op de onder 11.2.1° en 11.2.2° a) bedoelde wegen;

2° tot 60 km per uur voor andere voertuigen en slepen met luchtbanden en met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton, behalve op de onder 11.2.1° en 11.2.2° a) bedoelde wegen;
...
11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :

1° tot 120 km per uur :

a) op de autosnelwegen;
b) op de openbare wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan er ten minste twee bestemd zijn voor iedere rijrichting, voor zover de rijrichtingen anders dan door wegmarkeringen gescheiden zijn.

De snelheid van voertuigen en slepen met een maximale toegelaten massa van meer dan 3,5 ton, van autobussen en autocars, is hier evenwel beperkt tot 90 km per uur.

De lagere snelheidsbeperkingen opgelegd door het verkeersbord C43 of voortvloeiend uit artikel 11.3. blijven van toepassing
11.2.1° en 11.2.2° = buiten de bebouwde kom, dus niet van toepassing op jouw vraag.

Binnen de bebouwde kom met bord 70 km/u en meer dan 7,5 ton = max 60 km/u.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie