Auto max. aanhangermassa 1800 kg - Aanhangwagen MTM 2000 kg

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
bart00108
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 aug 2013, 17:51

Auto max. aanhangermassa 1800 kg - Aanhangwagen MTM 2000 kg

Bericht door bart00108 »

Hallo,

Weet er iemand het antwoord op de volgende vraag en de wetgeving die hierover handelt?

Mijn auto heeft een maximum aanhangermassa geremd van 1800 kg.
Mag deze auto een aanhangwagen voorttrekken van MTM 2000 kg, uiteraard op voorwaarde dat deze voor maximum 1800 kg geladen wordt?


Alvast heel erg bedankt.

Met vriendelijke groeten,
Bart
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4318
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Auto max. aanhangermassa 1800 kg - Aanhangwagen MTM 2000

Bericht door Stefan Peeters »

Dat mag.

Technisch reglement (KB 15/03/1968); art 21:
De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa niet overschrijden. Deze waarde wordt berekend door de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig af te trekken van de maximale toegelaten massa van de sleep.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Auto max. aanhangermassa 1800 kg - Aanhangwagen MTM 2000

Bericht door bert.covens »

Doe wel even navraag bij je verzekeraar ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Auto max. aanhangermassa 1800 kg - Aanhangwagen MTM 2000

Bericht door Gast »

aanhangwagen moet verzekerd zijn, verzekering trekkend voertuig staat hier los van.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Auto max. aanhangermassa 1800 kg - Aanhangwagen MTM 2000

Bericht door bert.covens »

Gast schreef:aanhangwagen moet verzekerd zijn, verzekering trekkend voertuig staat hier los van.
Vraag maar na bij je verzekeraar. De kans dat zij zulks desondanks als een verzwaring van het risico beschouwen, is niet onbestaande. Navolgende mail, kreeg ik bvb van de eigen makelaar:
Zoals ik in mijn vorige mail al meldde ziet de maatschappij dit als een ‘verzwaring van risico’. In hoofdstuk 2, artikel 10 van de Modelovereenkomst (zie bijlage) wordt dit vermeld.

Deze Modelovereenkomst wordt door alle verzekeraars gebruikt als wettelijke basis voor hun contracten B.A. Motorvoertuigen. Elke verzekeraar zal zich dus op de teksten die hierin zijn opgenomen, beroepen.

De enige oplossing die hier mogelijk is, is dat een voertuig met een maximaal sleepvermogen van 1500 kg, enkel een aanhangwagen met een MTM van max. 1500 kg trekt.
Rondbellen naar minstens drie andere grote verzekeraars, leverde mij vooralsnog enkel hetzelfde resultaat op.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie